Avia Nederland en Centric hebben een overeenkomst getekend waarbij de automatiseerder voor vijf jaar de administratieve bedrijfsprocessen van de tankstationketen gaat uitvoeren. Het betreft de financiële, salaris- en brandstofadministratie van Coöperatie Avia Nederland en Avia Shared Service Center, die gebaseerd is op de bedrijfssoftware van Lodder. Er gaat geen personeel over naar Centric.
Avia is van oorsprong een Zwitserse organisatie met het Europese Hoofdkantoor in Zürich. Avia Nederland is de handelsnaam van Coöperatie Avia Nederland en vormt samen met vijf zelfstandige ondernemingen in de brandstof- en smeeroliebranche Avia Nederland. Avia is met bijna 320 tankstations goed vertegenwoordigd in een aantal regio’s in Nederland.
De coöperatie heeft uit kosten- en efficiency-overwegingen besloten een aantal secundaire bedrijfsprocessen uit te besteden aan een select aantal betrouwbare partners. Daarbij is Centric uitkozen om de bedrijfsadministratie over te nemen.
Bpo-markt
Voor Centric betekent dit nieuwe business process outsourcing (bpo)-contract een versterking van zijn positie in de brandstof- en smeeroliebranche. Het bedrijf uit Gouda levert al een tijdlang bpo- en it-diensten aan Shell en wil zijn ervaring en kennis van deze branche nu ook bij nieuwe klanten inzetten. Volgens woordvoerster Els de Koning voert Centric hier sinds eind 2014 actief campagne voor en plukt het met het binnenhalen van het Avia-contract er nu de eerste vruchten van.
Centric biedt van oudsher op bpo-gebied brancheoverschrijdende oplossingen, zoals voor de financiële- en salarisadministratie, én een branchespecifiek aanbod voor de financiële sector en de lokale overheid. De Koning verwacht dat de bpo-markt de komende jaren zal groeien. Zij merkt dat bedrijven steeds kritischer kijken naar activiteiten die ze zelf willen blijven doen en die ze willen overlaten aan specialisten.