Holland Casino heeft na een aanbesteding voorlopig gekozen voor KPN als partij die het werkplek- en infrastructuurbeheer en de helpdeskondersteuning overneemt. Ruim twintig medewerkers moeten, om hun werk te behouden, naar KPN IT Solutions overstappen. Bij de vakbonden ligt een verzoek om te praten over de arbeidsvoorwaardelijke gevolgen van deze overstap. In de aanbesteding gaat het om een vijfjarig contract met een optie tot verlenging van twee keer twee jaar. De geraamde omvang van de opdracht bedraagt maximaal 27 miljoen euro.
Mario der Weduwen, directeur Informatievoorziening bij Holland Casino, wil niet bevestigen dat KPN de voorlopige gunning heeft gewonnen. Hij stelt dat de contracten nog niet zijn gesloten. ‘We hopen voor de zomer de contracten te sluiten met de nieuwe leverancier.’
Vakbondskringen melden dat er door Holland Casino en KPN gevraagd is om overleg over de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden van de ict-medewerkers die overgaan. ‘Beide partijen willen zo snel mogelijk de mensen van Holland Casino bij KPN onderbrengen. Overigens moet de ondernemingsraad van Holland Casino nog instemmen met de voorgenomen overgang’, stelt Bob Bolte, bestuurder bij FNV Bondgenoten.
Geruststellen
De ict-uitbestedingsplannen vormden geen inzet van de recente staking bij Holland Casino en waren ook geen gespreksonderwerp van het akkoord dat daarna werd gesloten tussen de directie van het noodlijdende gokconcern en de vakbonden.
Volgens Bolte zijn dit soort trajecten lastig tegen te houden, zeker als beide werkgevers er in geloven. ‘Bij de medewerkers die naar KPN moeten overstappen, leven nog veel vragen. Voor hen breekt een belangrijke fase in hun loopbaan aan, een fase waar ze nauwelijks invloed op kunnen uitoefenen. Dat levert vaak onzekerheid op en wij als vakbonden proberen hen daarbij zoveel mogelijk te ondersteunen. Ik heb mijn leden in ieder geval gerustgesteld dat KPN een betere keuze is dan Atos of Capgemini. KPN neemt vakbonden serieus. Wij zitten daar regelmatig aan tafel en er is een cao.’
Herinrichting
De ict-uitbesteding past bij een eind 2012 gestarte grote sanering waar in twee jaar tijd honderden arbeidsplaatsen verdwijnen en de kosten structureel met vijftig miljoen euro per jaar omlaag moeten. Omdat de organisatie stukken kleiner wordt, moet ook de ict-huishouding daarop worden aangepast. Naast de uitbesteding van de ict-taken voerde Holland Casino ook een reorganisatie binnen de bestaande ict-organisatie door. Medio 2012 werkten er nog in totaal zo’n honderdtwintig ict’ers bij het gokconcern maar dat aantal is een stuk minder geworden.
In 2013 heeft Holland Casino ter voorbereiding op de aanbesteding de ict-afdeling heringericht in een aansturende regieorganisatie en twee interne dienstverleners. De ene groep houdt zich bezig met ict-producten en -diensten die met de werkplekken, infrastructuur en de servicedesk te maken hebben. Die tak wordt nu uitbesteed. De tweede groep houdt zich bezig met producten en diensten rondom zakelijke oplossingen, inclusief applicatiemanagement. In een later stadium onderzoekt het gokbedrijf welke van deze diensten eveneens buiten de deur kunnen worden gelegd.