Bijna een jaar na de vooraankondiging heeft Holland Casino de aanbesteding uitgeschreven voor het outsourcen van een groot deel van de ict. Het betreft werkplek- en infrastructuurbeheer en helpdeskondersteuning. Het in zwaar weer verkerende gokconcern wil met één leverancier een vijfjarig contract sluiten met een optie tot verlenging van twee keer twee jaar. De winnende partij moet daarbij 23 medewerkers overnemen. De geraamde omvang van de opdracht bedraagt maximaal 27 miljoen euro. Holland Casino bepaalt in een later stadium welke applicatiediensten er nog worden uitbesteed.
In 2013 heeft Holland Casino ter voorbereiding op de aanbesteding de ict-afdeling heringericht in een aansturende regieorganisatie en twee interne dienstverleners. De ene groep houdt zich bezig met ict-producten en -diensten die met de werkplekken, infrastructuur en de servicedesk te maken hebben. Die tak wordt nu uitbesteed. De tweede groep houdt zich bezig met producten en diensten rondom zakelijke oplossingen, inclusief applicatiemanagement. In een later stadium onderzoekt het gokbedrijf welke van deze diensten eveneens buiten de deur kunnen worden gelegd.
Plafondprijzen
Bij Holland Casino werken circa 3500 man (omzet 539 miljoen), verdeeld over veertien speelcasino’s, een hoofdkantoor (Hoofddorp) en een testlocatie (Rotterdam). De ict-omgeving bestaat momenteel uit 1949 werkplekken, waarvan 255 speciaal ingerichte plekken en 205 handhelds/ iPad’s.
In de aanbesteding wordt gewerkt met een plafondprijs van 27 miljoen euro. Dat is het maximumbedrag dat Holland Casino wil besteden. De prijs bestaat uit eenmalige kosten voor de migratie (1,3 miljoen euro) en de standaardkosten voor dienstverlening rond werkplekken, infrastructuur en servicedesk over vijf jaar. Inschrijvers die offertes indienen met bedragen die boven de gestelde prijzen liggen, vallen direct af. De economisch meest voordelige inschrijver wint. De deadline voor offertes is 19 november; medio maart 2014 wordt de winnaar bekendgemaakt en begin april begint dan het transitietraject.
IaaS
De uitbesteding past bij een eind 2012 gestarte grote sanering waar in twee jaar tijd honderden arbeidsplaatsen verdwijnen. Recent kondigde Holland Casino aan nog eens honderdvijftig banen te schrappen op het hoofdkantoor. Daarnaast wil het noodlijdende staatsgokbedrijf de arbeidsvoorwaarden van het personeel versoberen. Holland Casino bevindt zich in zwaar weer, onder andere door de economische crisis en de opkomst van de online casino’s, en wil via een pakket maatregelen jaarlijks structureel minimaal vijftig miljoen euro op de kosten bezuinigen.
Omdat de organisatie stukken kleiner wordt, moet ook de ict-huishouding daarop worden aangepast. Naast de uitbesteding van de ict-taken voert Holland Casino ook een reorganisatie binnen de bestaande ict-organisatie door. Medio 2012 werkten er nog in totaal zo’n honderdtwintig ict’ers bij het gokconcern maar dat aantal is een stuk minder geworden.
Na de uitbesteding van de kantoorautomatisering en het infrastructuurbeheer wil Holland Casino naar een opzet van een toekomstvaste werkplek conform zes werkplektypen waarbij wordt betaald naar gebruik (IaaS: infrastructure as a service). De ict-uitbesteding moet niet alleen een kostenverlaging opleveren maar ook een efficiëntere en betere dienstverlening.
Gokje wagen
Volgens de directie dalen sinds 2008 zowel het aantal bezoeken als de baten met 25 procent. In de afgelopen jaren sneed Holland Casino al fors in de kosten. Zo is het aantal arbeidsplaatsen in de periode 2008-2012 met ruim achthonderd teruggebracht. Zonder ingrijpen komt de winstgevendheid onder druk te staan. Bovendien bestaan er kabinetsplannen om het casinobedrijf binnen een paar jaar te verzelfstandigen en moet er wel een efficiënt opererende organisatie staan om de concurrentie aan te kunnen. Ook zal het gokbedrijf moeten investeren in onlinevoorzieningen die het nu nog niet mag exploiteren.
Ik zou als Outsourcer wel een flinke risiko-opslag nemen om een vijfjarig contract af te sluiten met een partij die wellicht over twee jaar failliet is…
Alleen met de overname van die 23 medewerkers is al ongeveer een derde van de totale aanbestedingssom gemoeid (9M : 5 : 23 = ongeveer 80K totale loonkosten)….
Misschien zie ik het over het hoofd, of laat ik mijn gevoel te veel meespelen. Maar, wat is de businesscase voor de toekomstige sourcer?
– Er komen 23 medewerkers over. Dat vertegenwoordigd al de 1/2 van de maximale contractwaard. En dan is het beconcurreren op prijs nog niet meegenomen.
– Als er gevraagd wordt om pay-per-use wordt bij een verdere krimp van de organisatie de inkomsten nog lager.
– Er zal beperkte kans zijn op vergroten van de contractwaarde na de handtekening. Er is en zal geen geld zijn in de nabije toekomst om te innoveren.
– De algemene tevredenheid van de medewerkers zal na alle commotie niet hoog zijn. Daarmee wordt het een uitdaging in de relatie.
5 miljoen per jaar voor 1949 werkplekken? Met een risico-aanname van 20% komt dat neer op 2000 euro per werkplek per jaar. Best veel geld, zelfs voor 7×24 uur support en 99,95% uptime.
Ik verwacht dat de case voor de insourcende partij zit in:
* showcase voor beschikbaarheid en beveiliging (referentieklant).
* nieuw logo in de overheidsmarkt.
* zichtbaarheid van dit contract in de media.
* 9 jaar contract, dus continuïteit.
* upselling, bijvoorbeeld voor noodzakelijke innovatie a.g.v. striktere security regelgeving.
* virtualisatie, minder afhankelijkheid van lokale aanwezigheid.
* differentiatie: kantoorwerkplekken vs casino werkplekken.
* voorsorteren voor de applicatieve outsourcing.
@Eddy
Misschien hebben ze de hele voice infrastructuur er ook wel bij in de aanbieding gedaan, dat scheelt dan weer wat in je berekening. 🙂