Evides Waterbedrijf besteedt opnieuw een groot deel van zijn ict-taken uit aan Fujitsu. Daarbij heeft het waterbedrijf ervoor gekozen om naast het netwerk- en serverbeheer ook de datacenterdiensten, inclusief opslag- en back-up oplossingen, bij de automatiseerder onder te brengen. Het contract heeft een looptijd van drie jaar. Door de standaard ict-taken uit te besteden verwacht de ict-afdeling van Evides zich beter te kunnen richten op de Evides-specifieke applicaties en -diensten en -ontwikkelingen.
Evides Waterbedrijf werkt al sinds 2008 samen met Fujitsu.Volgens Evides onderscheidde Fujitsu zich in de aanbesteding van de andere deelnemende partijen door zijn klantgerichtheid en inhoudelijke kwaliteit. Over de waarde van het nieuwe contract worden geen mededelingen gedaan; het oude vijfjarige beheercontract had een waarde van 4,3 miljoen euro. Er gaat geen ict-personeel over van het nutsbedrijf naar de automatiseerder.
Fujitsu zegt de komende jaren Evides tegen lagere kosten een betere kwaliteit van dienstverlening te leveren. ‘Fujitsu ziet voldoende mogelijkheden op het gebied van opslag en back-up, flexibilisering van de dienstverlening en het snel kunnen doorvoeren van innovaties voor de eindgebruiker’, zegt Caroline van Oerle, sourcing manager bij Fujitsu.
Evides Waterbedrijf is het drinkwaterbedrijf voor klanten in Zeeland, het zuidwesten van Zuid-Holland en de Brabantse Wal. Daarnaast biedt Evides waterdiensten aan industriële klanten in de Benelux, Duitsland en China. Internationaal trekt het samen op met waterbedrijf Vitens.
Uit het artikel: standaard ict-taken uit te besteden
Het lijkt mij gezien het artikel dat de .C. er wel uitkan, omdat er alleen over I.T taken gesproken wordt en niet over de .C. taken, terwijl die toch vrij standaard kunnen zijn bij bijvoorbeeld ex-nuts bedrijven.
Zij het dat nu juist Fujitsu daar weer niet in doet, maar er wel partijen in de markt zijn, die wel de complete IT en iCt doen gecombineerd en geïntegreerd doen, waarbij de geïntegreerde aanpak altijd functioneler en tegelijkertijd kosteneffectiever is.
Gemiste kans dus.
@Maarten Ik vraag me af of het een gemiste kans is, ik denk eerder dat het heel verstandig beleid is om je bedrijfspecifieke ict zaken in eigen hand te houden. Daar zit de kennis van je organisatie in. Gooi je deze ook over de schutting dan raak je op dat gebied afhankelijk van een externe partij. Hoezo vendor lock in? Ik denk dat voor software ontwikkeling en beheer het verstandig is om de lijnen tussen gebruikers, ontwikkeling en beheer zo kort mogelijk te houden. Alles wat er extra tussen zit werkt verstorend. Met een externe partij gaat de discussie voor je het weet niet over de inhoud maar over wat wel, wat niet, zit het in het contract ja of nee, moet er extra betaald worden ja of nee. Die discussie heeft Evides in ieder geval niet. Ik betwijfel ook je bewering dat outsourcing van ook nog de bedrijfspecifieke ict zaken functioneler en kosteneffectiever is. Ik denk eigenlijk integendeel.
Wat voor Evides pleit is dat ze al een jaren ervaring heeft met Fujitsu en neem aan dat ze weten wat ze kunnen verwachten. Wat ook positief klinkt is dat er geen personeel over moet. Het is lastig te oordelen op basis van een kort stukje tekst maar ik vind het wel goed en vesrtandig klinken.
@Louis
het enige wat ik in de wat lange tekst zeg is dat spraak niet bedrijfsspecifiek is….. en ik ken de organisatie goed.
@Maarten Wat bedoel je met spraak niet bedrijfsspecifiek? Als je de organisatie kent kijk je er ongetwijfeld anders tegenaan, ik ga af op het stukje wat hier staat wat mij als zinnig klonk. Maar dat de werkelijkheid anders is wil ik zo geloven.
@Louis
Het stukje wat er staat is op zich zinnig, maar als de keuze is niet bedrijfsspecifieke zaken de deur uit, dan had spraak daar zo bij gekund. daarnaast er zijn vele organisaties die hun voice op afstand betrekken.
@Maarten Oh oh. Het muntje begint nu pas bij me te vallen, nu begrijp ik je eerste reactie ook beter al werd ik door het lezen van de regel met ‘complete IT en iCt gecombineerd en geïntegreerd doen’ op het verkeerde been gezet. Ik dacht aan alles wat met ICT te maken heeft: niet alleen infrastructuur maar ook beheer en bouw van bedrijfspecifieke applicaties. Jij doelt op spraak. Het is net de echte ict wereld, wat onbegrip hier en een misverstandje daar.
@Louis
kijk heb ik uiteindelijk vandaag toch iets goeds gedaan….. begrip voor de C van iCt gekweekt… graag gedaan hoor.
Ik weet nog een goed boek voor je…..:-)
@Maarten Er gaan nog meer munten vallen, pas deze week begrijp ik van het boek de voorliefde voor C van communicatie en begrijp ik ook je laatste commentaar.