De software van de zogeheten mobiele Railpocket loopt enkele malen per dag vast. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond FNV Spoor onder gebruikers van de handcomputer. Bovendien is het apparaat te groot, te log en te zwaar, klagen gebruikers. De bond dringt bij de NS aan op versnelde vervanging van het apparaat.
Door het regelmatig vastlopen van de apparatuur ontstaan potentieel gevaarlijke situaties. Zo gebruiken machinisten het apparaat voor het opvragen van bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen op het baanvak waar zij rijden. Door het veelvuldig vastlopen van de apparatuur zijn veel ambulante medewerkers ook slecht bereikbaar, constateren medewerkers van de afdeling Bijsturing. Servicemedewerkers geven bij de vakbond aan liever hun eigen smartphone te gebruiken voor het opvragen van informatie om reizigers te helpen.
Met de apparaten is niets mis, zegt directeur Walter Rijk van leverancier Sigmax in Enschede. Zijn onderneming leverde in 2011 de tienduizend handhelds van de Zweedse fabrikant Handheld Group, draaiend op het besturingssysteem Windows Mobile 6.1 van Microsoft. ‘Wij hebben al enige tijd niets meer van NS gehoord, ik neem aan dat de apparatuur naar behoren functioneert.’
Het gaat om de Nautiz PDA, waarvan er zesduizend zijn uitgerust met de Arcontia rfid-module voor het uitlezen van de Nederlandse OV-chipkaarten. Sigmax leverde dezelfde apparatuur aan andere OV-bedrijven, waaronder de vervoerder in de Haagse regio HTM. ‘Maar daar wordt de software gebruikt die wij zelf voor het apparaat hebben ontwikkeld’, stelt Rijk.
Aanbesteding software
Kort na de aanbesteding voor de apparatuur schreef NS een aanbesteding uit voor de vernieuwing van de Railpocket-software in het project Software Railpocket Next Generation. Die werd op 24 november 2010 gewonnen door de softwareleveranciers EsperantoXL in De Meern en Centric in Gouda. ‘Bij NS draait nog steeds de oorspronkelijke software, waarop is doorontwikkeld. Het project met Centric is gestopt’, vertelt oprichter Bram Berkelaar van EsperantoXL. Zijn bedrijf ontwikkelde nadien nog wel het systeem voor de Railpocket waarmee mobiele NS-medewerkers zich in en uit dienst kunnen melden.
In de aanbestedingsdocumenten waarschuwt NS al dat de back-endsystemen zoveel mogelijk in tact moeten worden gelaten. ‘Dat is de complexe structuur waaruit de Railpocket zijn gegevens put.’ De aanbesteding betrof de mobiele software voor smartclients en de mobiele chipkaartlezer. Voor de ontwikkeling van de browser en reisplanner waren reeds partijen in de arm genomen. Het contract werd aangegaan voor vijf jaar en omvatte ook beheer en onderhoud.
Ook Capgemini werkte mee aan de Software Railpocket Next Generation op het terrein van ontwerp en integratie, bevestigt woordvoerder Alexander Kühn. ‘Maar met de huidige hardware hebben wij geen bemoeienis gehad.’
Grootste uitrol ooit
De Railpocket werd door NS in 2003 voor het eerst uitgerold binnen het bedrijf, toen als combinatie van een HP-handheld in combinatie met een Sony-Ericsson gprs-telefoon. Het was toentertijd de grootste uitrol ooit van mobiele apparaten in Europa. NS werd bij de ontwikkeling bijgestaan door het toenmalige Logica-CMG, tegenwoordig CGI.
Het huidige CGI is niet langer betrokken bij de Railpocket. De klacht die NS-servicemedewerkers uiten dat reizigers beter geïnformeerd zijn over problemen op het spoor dan zijzelf, komt woordvoerder Sander van den Born bekend voor. ‘Onze collega’s in andere Europese landen die werken voor spoorwegmaatschappijen constateren ook dat de eenvoudige, schokbestendige apparaten van conducteurs en servicemedewerkers het afleggen tegen de social media-apps op een moderne smartphone.’
Klachten NS-personeel over de Railpocket
Functioneren railpocket
Voor alle gebruikersgroepen is het ophalen van de juiste actuele informatie een grote frustratie. En dat geldt ook voor het vele resetten tijdens de dienst. Het personeel kan hierdoor de reizigers niet van de meest actuele informatie voorzien. Diverse melders geven aan dat de oorzaak van het disfunctioneren van de railpocket in de software gezocht moet worden.
Machinisten kunnen niet of moeizaam tijdelijke snelheidsbeperkingen en handboeken binnenhalen, hetgeen tot onwenselijke en onveilige situaties leidt.
Personeel kan zich via de railpocket niet of moeizaam in dienst melden en is daardoor veel (eigen) tijd kwijt.
De bijsturing heeft dubbel werk als het dienstkaartje niet via de railpocket bereikt kan worden.
Voor de hoofdconducteur is het lastig, of niet te doen, om vervoersbewijzen te controleren. En de hoofdconducteur komt, bij een niet werkend apparaat, in de problemen bij het uitschrijven van een uitstel van betaling.
Personeel gebruikt nu vaak, ten einde raad, de eigen smartphone (als deze in bezit is) met NS App om reizigers alsnog tegemoet te komen.
Handzaamheid railpocket
Gebruikers vinden de railpocket te groot, te log en te zwaar. Het apparaat ligt niet lekker in de hand, zeker niet tijdens het lopen door de trein bij kaartcontrole. De railpocket neemt veel ruimte in beslag. De omvang van het apparaat is niet meer van deze tijd. RSI-klachten zijn aan de orde.
Lees hier de gehele brief (.pdf) van FNV Spoor aan de directie van NS Reizigers naar aanleiding de vragen aan NS-medewerkers over het werken met de Railpocket.
Goed… ik zit niet helemaal zonder insite info, maar boy… are we supprised ! Overal het zelfde gepruts… Zal ook niet meer veranderen, dat willen we immers niet.
Ik ben zelf conducteur en heb meer technische achtergrond dan de gemiddelde collega.
De meeste problemen hebben wel degelijk te maken met de hardware.
Zo weet ik dat er 2 jaar is gesleuteld aan de hardware, zoals wifi antenne, en ontvangst is nog altijd slecht in vergelijking tot de vorige apparaten.
Er komt ook regelmatig een foutmelding bij het opzetten van een 3G verbinding. Ik heb het eens geprobeerd met mijn eigen simkaart en internet explorer, en krijg hetzelfde probleem.
Kortom, domme reactie van Sigmax om de schuld af te schuiven en het getuigt van weinig betrokkenheid om te zeggen “we hebben niks gehoord, dus zal wel goed werken”.
Daarnaast herken ik de problemen over herstarten en vastlopen. Dit ervaar ik voornamelijk met de MCL applicatie en de Railpocket applicatie, die ook reisinformatie toont, deze wordt zover ik weet geleverd door HP. Die wordt hier nergens genoemd.
Over Railpocket Next Generation weet ik dat Capgemini 2 jaar bezig is geweest het ontwerp op papier te zetten, en dat ze de implementatie ervan, na een mislukte aanbesteding, naar zichzelf hebben weten toe te trekken om vervolgens nog veel meer miljoenen te verspillen zonder resultaat.
En nu zou er opnieuw een aanbestedingstraject zijn, en daarmee waarschijnlijk opnieuw een investering van miljoenen op basis van papierwerk alleen, wat maanden gaat duren en waarschijnlijk ook weer 10x zo duur zal uitvallen dan initieel begroot. Zo gaat dat altijd.
NS moet gewoon iedereen een smartphone geven, die we ook prive mogen gebruiken, zodat we niet onnnodig met 2 telefoons moeten zeulen!
Het leest als dat er veel afhankelijkheden zijn van derden en vierden, waardoor het eind tot en met eindplaatje nooit zal gaan werken. Op zich schijnbaar niet onredelijk om achterliggende systemen ongemoeid te laten, maar een evaluatie of het haalbaar is is kennelijk nooit gemaakt. Een “gebrek” aan end-to-end performance in combinatie met een onpraktisch gebruikersapparaat zal nooit een succesvol geheel worden. Met alleen dat laatste niet overigens ook niet…..
De FNV brief liegt er niet om, met een adequate acceptatietest zou het systeem zelfs niet in dienst gegaan zijn
@Maarten : ik vraag me af of een acceptatietest hier geholpen heeft/zou hebben. Ik heb het (helaas) wel eens meegemaakt dat, ondanks de kritieken die uit de organisatie en testen kwamen, de organisatie gewoon doorgedrukt heeft (prestigeprojecten, bonussen, ego’s enzo wegen soms blijkbaar zwaarder dan een werkend product).
Let wel, ik zeg niet dat dat hier gebeurd is, maar het zou de moeite van het uitzoeken waard zijn
Robert,
Als voorbeeld: Het vastlopen van je apparaat omdat je bij grensoverschrijdend verkeer van provider wisseld heeft niets met hardware te maken maar louter met software gemaakt door dure prutsers die vandaar de dag helaas facto standaard zijn en niet veel meer doen dan wat standaard libs aan elkaar knopen zonder zich te bekommeren om de onderliggende techniek. zelfde oorzaak als de immer falende absurd kostbare overheidsprojecten.
Zoals Maarten eigenlijk al aangeeft, zul je bij de ontwikkeling van een systeem de mensen die ermee moeten werken nauw moeten betrekken en voor zover dat rieel en vakinhoudelijk wenselijk is aan hun wensen tegemoet moeten komen (je voorbeeld van de telefoon roept bij mij al gelijk weerstand op dat zal de vaste Computable lezers ook niet verbazen)
@PaVaKa prestige flops zijn helaas van alle dag, we hadden pas nog het Fyra debakel dat straks ongetwijfeld met die al dan niet vliegende joint nog eens rijkelijk overgedaan zal worden.
Zolang het maar om absurde sommen geld gaat intereseert het niemand wat ermee gebeurd…