Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zijn werkplekbeheer voor vijf jaar in handen gelegd van ict-dienstverlener Fujitsu. Er bestaat twee keer een optie tot verlenging van een jaar. Het contract heeft een waarde van ruim tien miljoen euro. Vooralsnog gaat er geen personeel van het havenbedrijf of van de huidige dienstverlener KPN over naar Fujitsu. Volgens het bedrijf is het een bijzondere deal omdat het om de eerste grote ict-uitbestedingsovereenkomst (>10 miljoen) gaat die in Nederland conform de richtlijnen voor prestatie-inkoop is gegund.
De bedoeling is dat Fujitsu vanaf 1 april 2014 volledige verantwoordelijkheid draagt voor het eindgebruikersbeheer van Havenbedrijf Rotterdam. Deze aanbesteding is de eerste stap in de it- sourcingstrategie van Havenbedrijf Rotterdam. Hiermee wil het havenbedrijf zijn it-dienstverlening de komende jaren gefaseerd hercontracteren. In 2007 sloot het bedrijf nog een vijfjarig contract voor het gehele infrastructuurbeheer met toen nog Getronics Pinkroccade (nu KPN).
Prestatie-inkoop
De aanbesteding bestond uit twee onderdelen: kantoorautomatisering (ka) en servicedesk. Op ka-gebied wil Havenbedrijf Rotterdam dat werknemers een flexibele werkplek krijgen, zodat zij vanaf verschillende locaties aan de slag kunnen. De servicedesk fungeert daarbij als centrale plek voor hun vragen. Het leek het havenbedrijf niet handig deze onderdelen apart bij twee bedrijven neer te leggen.
Voor de opdracht heeft Havenbedrijf Rotterdam bewust gekozen voor een aanbesteding met een sterk kwalitatief gunningskarakter, waarbij het richtlijnen voor prestatie-inkoop voorschreef.
Mooi resultaat voor beide partijen!