TNO wil een groot deel van zijn ict uitbesteden. Het onderzoeksinstituut uit Delft en Eindhoven zoekt een partner die de servicedesk en het werkplekbeheer wil overnemen, plus de circa dertig automatiseerders die dit werk nu doen. Daarnaast zoekt TNO naar een partij die datacenterfaciliteiten kan aanbieden. Het SAP-beheer is inmiddels gegund aan Capgemini.
TNO streeft voor de ict op termijn naar een regie-organisatie met volgens een woordvoerder ‘een afgewogen balans tussen in- en externe uitvoering van de dienstverlening aan de (interne) afnemers van de ict-diensten.’ Hij stelt dat het onderzoeksinstituut met de uitbesteding van een groot deel van de ict-taken de kosten wil flexibiliseren. Ook denkt TNO dan beter te kunnen inspelen op wensen van de interne gebruikers.
Kantoorautomatisering
TNO (vierduizend werknemers) heeft recent binnen de Europese aanbestedingsregels een selectieleidraad gepubliceerd voor de servicedesk en het werkplekbeheer. De te selecteren ict-partner zal ook een dertigtal ict’ers moeten overnemen conform de Wet Overgang Onderneming. Die kunnen het werk volgen naar de it-partner, met behoud van arbeidsvoorwaarden. De gunning wordt overigens niet voor de zomer verwacht, meldt de zegsman.
Het werkplekbeheer bij TNO omvat dertig vestigingen, 5200 werkplekken (vierduizend gebruikers), 2500 desktops, 2700 laptops, 7600 vaste telefoons, 2900 mobiele telefoons, tweehonderd centrale printers en 290 decentrale printers. In de periode oktober 2011 – september 2012 heeft de ict-afdeling 27.000 incidenten gerapporteerd, 36.600 serviceverzoeken en 21.500 gebruikersvragen.
Datacenterdiensten
Verder zoekt de innovatieorganisatie naar een partij die dubbeluitgevoerde datacenterdiensten kan aanbieden. Volgens de woordvoerder is de huidige datacenterfaciliteit van TNO toe aan een upgrade, maar is het geen kernactiviteit van het instituut. Het extern regelen van computercapaciteit zorgt ook voor lagere energielasten, is zijn inschatting. Het beheer van de infrastructuur blijft overigens bij TNO
De gunning voor dit contract wordt in het tweede kwartaal van 2013 verwacht. TNO sluit niet aan bij een van de nieuwe rijksdatacenters in opbouw die ook open staan voor andere partijen dan ministeries. De woordvoerder stelt dat TNO geen onderdeel is van de rijksoverheid en bovendien aanbestedingsplichtig. ‘Er is geen inschrijving ontvangen van de rijksoverheid voor deze aanbesteding’, meldt hij.
Momenteel beschikt TNO over een groot aantal decentrale locaties waarbij intern ict-ruimtes zijn ingericht. Die locaties zijn eigenlijk niet geschikt voor een adequate it-inrichting, valt te lezen in het bestek. Er is veel overtollige ruimte; van de circa zeventienhonderd vierkante meter beschikbare oppervlakte is slechts zo’n 480 vierkante meter nodig voor het huisvesten van de huidige ict-componenten. Daarnaast is er maar één ruimte ingericht als back-up-locatie, waarbij geen formele afspraken zijn gemaakt over de disaster recovery. Ook is de dienstverlening omtrent datacentervoorzieningen niet of nauwelijks geformaliseerd in service level agreements.
SAP-beheer
Het onderzoeksinstituut wil verder het beheer van de SAP-systemen bij een externe ict-partij onderbrengen. Dit wordt volgens een voorlopige gunning ict-dienstverlener Capgemini.
Het SAP-contract heeft een maximale looptijd van tien jaar; net als het contract dat dit jaar met een ict-dienstverlener voor de servicedesk en het werkplekbeheer wordt gesloten. De overeenkomst voor de datacenterfaciliteiten is een maximaal zevenjarig contract. TNO is niet ingegaan op de vraag waarom het kiest voor zulke langjarige sourcingcontracten.
Ik ben benieuwd of TNO hier zelf al onderzoek naar gedaan heeft. Wat zijn de voordelen die ze willen behalen en hoeveel kosten denken ze te besparen?
En 10 jaar vind ik erg lang. Heeft dat met de TCO/ROI te maken?
Ruud, sluit geheel bij je aan, vooral die 10 jaar is een bijzondere periode. Shell heeft een 3 jarig contract met T-systems, wat recentelijk verlengd is. Dus, korter kan ook.
Daarnaast vraag ik me af of ze dit ook outsourcen naar partijen die hun domicilie in de US hebben of andere delen van de wereld.
Data privacy is op papier en leuke eis, maar in de werkelijke wereld ligt dit anders. Hoe gaan we om met onze “geheimen”.
Alsof wij geheimen hebben voor de US.
Toch niet weer die discussie over de Patriot Act.
Aan alle bedrijven een advies. “Bezint eer ge begint!!!!”
Heb al meerdere outsourcing trajecten meegemaakt bij verschillende organisaties en ze draaien allemaal uit op een fiasco!
De eindgebruiker bepaald uiteindelijk of het een success wordt, maar deze word totaal over het hoofd gezien en genegeerd.
Outsourcen is en blijft een consultant “prietpraatje”.
Trap er niet in!
Ga nu eens echt kijken naar de behoeftes binnen je organisatie, dit kunnen de outsourcende partijen je nooit bieden omdat de flexabiliteit volledig ontbreekt en je opgezadeld word met Thinclients, waar je als eindgebruiker doodongelukkig van word.
Niet doen…en tevens zorg je voor onrust binnen je organisatie.
Slechte ervaringen…
(je kunt als bedrijf ff snel geld generenen omdat je de it mensen niet meer op de payrol hebt staan en omdat je nog wat geld krijgt van je oude infrastructuur. Na verloop van tijd en als de migraties zijn gedaan (als dit al goed mag gaan..) dan krijg je de echte problemen pas.
Echt geloof me…niet doen!
Gebruik je eigen IT afdeling en ga eens zelf een assesment doen en probeer dan te kijken wat het beste aansluit.