Capgemini ziet voortaan af van het ontwikkelen van lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt. Alleen in samenwerking met partners zal eventueel nog aan diensten voor lokale afnemers worden gewerkt. Dat is één van de maatregelen die Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg treft om de winstgevendheid van zijn onderneming te verbeteren.
Het afzien van het ontwikkelen van lokale diensten is een stap die Capgemini neemt in het kader van het transformatieprogramma dat vorig jaar is gestart. Waar enkele jaren geleden ict-dienstverleners als Capgemini, Logica en Atos nog juist goede zaken deden met het ontwikkelen van diensten specifiek voor de Nederlandse industrie, levert dat in de huidige marktomstandigheden te weinig op.
‘Het is niet meer doenlijk lokale diensten te ontwikkelen’, zegt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in het FD. ‘Dat doen we alleen nog in wereldwijde context. Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt is in 99 procent van de gevallen onbetaalbaar.’ Hij maakt een uitzondering voor diensten die in samenwerking met partners worden ontwikkelt. Daardoor worden ontwikkeldiensten over een aantal partijen gespreid.
Capgemini zet alle zeilen bij om een nieuwe reorganisatieronde binnen de Nederlandse organisatie te voorkomen. Zo vroeg Capgemini relatief dure werknemers onlangs om salaris in te leveren. Wie een salariskorting weigert moet zijn meerwaarde voor het bedrijf vergroten door bijscholing. Wie vrijwillig salaris inlevert krijgt overigens geen 100 procent baangarantie.
Detacheringsmakelaar
Om de inzet van eigen personeel voor standaard werkzaamheden te verminderen start Capgemini een eigen detacheringsmakelaar. Die zal tijdelijke krachten inhuren voor het verrichten van standaard werkzaamheden waarvoor de tarieven sterk onder druk staan. Capgemini zal met deze detacheringsmakelaar actief worden bij veilingen waar standaard klussen aan de goedkoopste aanbieder worden gegund.
Briljant!! Briljant !! Een Vastgoed makelaar, Een Detacheringsmakelaar, een veligheidsmakelaar, een Voetbal makelaar, een Makelaar Makelaar geweldig en waar draait het om ? Time to market
Toen de opdrachten bij Cap minder werden zijn de mensen op interne klussen geplaatst. Daardoor leek de leegloop minder maar uiteraard zijn die produkten niet verkoopbaar. Vroeger toen er nog uurtjes verkocht werden waren die mensen geen interne diensten aan het ontwikkelen. Het echte probleem is dat er minder uren verkocht worden en dat er teveel mensen zijn. Er komt weer een ontslagronde aan. Maar het is niet handig van Jeroen om elke dag met nieuw negatief nieuws te komen. De regel is dat je het verlies in 1 keer neemt en daarna weer gaat bouwen.
Ik word een beetje moe van het Capgemini nieuws elke dag. Brian heeft gelijk de waan van de dag regeert.
Ik kan niet wachten tot morgen. Wat voor een mooie en positieve visies van Cap komen er dan weer boven drijven?
Je zou toch denken dat er inmiddels iemand boven de bestuurder aan de bel heeft getrokken? Iemand heeft hulp nodig…
Ga zo door, gooi de handdoek in de ring. Je maakt me blij.
Dit geeft echte it-bedrijven de kans om echt leuke dingen te doen in een echt leuke markt in een heel leuk land.
Reactie verwijderd!
Reageren mag. Reclame maken voor het eigen bedrijf niet. Daarvoor moeten andere wegen worden bewandeld (adverteren bijvoorbeeld)
Redactie Computable
Dus wanneer klanten iets ontwikkeld willen hebben, kunnen ze daarvoor niet meer bij CapGemini terecht. Goed om te weten.
Specifieke dienstverleningg stoppen.
Dat is een mooie mededeling aan het Nederlandse bedrijfsleven.
Streep door Cap en weer op zoek naar de oude zelfstandige, oudere hts-technici die Cap op straat zet met een ww van 30% minder.
Het voordeel? Terug naar kleinschaligheid en betrokkenheid van werkers met verstand van zaken!
Het probleem? Geen instroom meer van jeugdig talent.
Het saldo voor Nederland is op termijn minder kenniseconomie en weer meer kennisseneconomie.