Business process outsourcing (bpo)-specialist Accounting Plaza komt in handen van Genpact, de voormalige bpo-divisie van General Electric. Accounting Plaza verzorgt de financiële en personeelsadministratie van Ahold en levert ook bpo-diensten op het vlak van financiën, personeelszaken en erp (Oracle/Peoplesoft) aan klanten in de detailhandel, groothandel, het bankwezen, gezondheidszorg en lokale overheid. Er werken ongeveer zeshonderd mensen bij het bedrijf, dat naast een hoofdkantoor in Wormer vestigingen heeft in Polen en Tsjechië.
Ahold bracht de administraties van Albert Heijn, Etos (de Tuinen) en Gall&Gall in 2000 onder in een apart bedrijf: Accounting Plaza. Dit ‘shared service center’ specialiseerde zich in het gebruik van het erp (enterprise resource systeem)-systeem Peoplesoft (overgenomen door Oracle). In 2002 werd Accounting Plaza verzelfstandigd, al hield Ahold een belang van 39 procent. Het bpo-bedrijf is in de loop der jaren ook andere klanten gaan bedienen. Jaarlijks verwerkt het 6,8 miljoen facturen en voert het één miljoen salarisberekeningen uit.
Betere ondersteuning
Voor Genpact betekent de overname een uitbreiding van zijn activiteiten in Europa in het algemeen en de detailhandel in het bijzonder. Daarbij gaat het om activiteiten als personeelszaken, business process management, e-facturering, Peoplesoft-gerelateerde services, winkel- en franchise-accounting, voorraadaccounting en promotionele activiteiten.
Nadere voorwaarden van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt. In Europa heeft Genpact drie servicecentra in Roemenië, alsmede centra in Hongarije en Polen. Genpact biedt een breed scala aan bpo-diensten, onder andere op het vlak van inkoop- en voorraadbeheer, financiën en administratie, it-helpdesk, business analytics en process reengineering. Ahold verwacht dat het na de overname zijn Europese activiteiten beter kan ondersteunen door bij Genpact van een breder aanbod van bpo-diensten gebruik te kunnen maken.
Eigen benen
Bij Genpact werken wereldwijd 55.000 mensen. Het bedrijf beschikt over 57 servicecentra, verspreid over zestien landen. De omzet ligt op 1,6 miljard dollar. Het bedrijf werd in 1997 in India opgericht onder de naam Gecis (GE Capital International Services) als onafhankelijk bedrijfsonderdeel van GE Capital. Doel was het verbeteren van processen bij de bedrijfsonderdelen binnen de General Electric-groep. De inzet van it speelt hierbij een voorname rol.
Genpact staat sinds 2004 op eigen benen en kreeg in 2007 een notering aan de New Yorkse effectenbeurs. In Nederland biedt het bedrijf onder meer een breed aanbod van SAP-ondersteunende diensten. De basis daarvan werd gelegd door de acquisitie in 2007 van ICE Enterprise Solutions, een Rotterdamse SAP-dienstverlener die actief was in Nederland en Spanje.
registratie code aanvragen om in te loggen.