De ict bij Fortis is efficiënter ingericht dan die van de 'oude' ABN Amro. Toch kiest de directie van de fusiebank ABN Amro om de Fortis-ict af te bouwen en door te gaan met de ABN Amro-systemen. De ervaring die ABN Amro de afgelopen jaren heeft opgedaan met grootschalige uitbesteding geeft daarbij de doorslag. Dat stelt de ondernemingsraad van Fortis.
Vanaf april is de samensmelting begonnen van het kantorennetwerk van ABN Amro en Fortis Bank Nederland. De twee banken kwamen eind 2008 in handen van de Nederlandse Staat. In totaal worden 150 vestigingen van ABN Amro en Fortis Bank in elkaar geschoven. Voor het einde van dit jaar moet de fusie een feit zijn. Op alle filialen is straks alleen het ABN Amro-logo nog te zien.
Peter Oskam, lid van de ondernemingsraad van Fortis en werkzaam bij Information Technology, vertelt dat de 'nieuwe' bank gekozen heeft voor de ABN Amro-systemen. Hij noemt het een vanuit directie-oogpunt voor de hand liggende keuze omdat het ABN Amro-smaldeel een stuk groter is dan wat Fortis Nederland inbrengt. 'Maar', stelt hij, 'de keuze kwam hard aan bij het Fortis-personeel. De ict bij Fortis is efficiënter ingericht en de gemiddelde kosten liggen een stuk lager dan de total cost of ownership van ABN Amro. '
Glazen bol
Bij de keuze voor ABN Amro speelt verder mee dat deze bank een aantal jaren geleden zijn ict heeft uitbesteed en voor een deel zelfs naar India heeft overgebracht. Omdat dit op zo'n grote schaal is gebeurd, zou het terughalen van de ict een complexe operatie worden. 'Inbesteden en het allemaal weer zelf gaan doen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het integreren van de twee banken is al een lastige opgave. Ik kan me voorstellen dat een directie dan niet zit te wachten op het terughalen van de ict-operatie.'
Bovendien, stelt hij, op zich werkt het outsourcingsmodel. 'ABN Amro heeft hier de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan. Niet alles, zoals de parametrisering, verliep vlekkeloos en sommige zaken zijn niet goedkoper geworden. Maar op basis van de ervaringen zijn zaken intern en extern bijgestuurd. Daarbij loopt dit jaar een aantal contracten af. De bank zal ongetwijfeld andere afspraken met de leveranciers maken om activiteiten te stroomlijnen en het kostenniveau naar een aanvaardbaarder peil te brengen. Maar, de toekomst zal pas leren of de hernieuwde keuze voor outsourcing verstandig is geweest.'
Achterblijvers
Het deel van Fortis IT dat wegvalt, is hoofdzakelijk het retailstuk: de ondersteunende systemen voor de dienstverlening aan consumenten. Wel blijven er toepassingen voor de zakelijke markt in de lucht. Dit deel is ABN Amro na de opsplitsing en verdeling tussen Fortis, RBS en Banco Santander kwijtgeraakt aan RBS en Banco Santander. Het mercantiele deel van Fortis vormt dus een goede aanvulling op de activiteiten van ABN Amro. Hier zal nog werk zijn voor een aantal van de circa vijfhonderd Fortis-automatiseerders, waaronder programmeurs en functioneel beheerders. Oskam voorziet verder nog in de nieuwe it-organisatie ('retained organisatie') plek voor architecten, it-analisten en contractbeheerders.
LEES OOK: Fortis IT zit in een rouwproces
Niets geleerd zeker, daar bij ABN Amro: nog steeds last van korte termijn visie. Bang voor kosten om IT terug te halen en dus maar doorgaan met te dure outsourcing die in de toekomst alleen maar duurder zal worden. En dat terwijl Fortis bewijst dat het (veel) goedkoper kan. En wie gaat dat betalen? Juist, de klant. Goed beleid, ABN! Zo draag je flink bij aan het herstel van de Nederlandse economie en werkgelegenheid, maar niet heus… Wegbijven daar dus!
De klant betaalt niet, de belastingbetaler.
Onder het mom van lager arbeidskosten wordt geoutsourced. Argumenten zijn vaak lagere arbeidskosten en krappe markt ICT-ers in NL.
Iedereen weet dat je niet alleen naar de arbeidskosten moet kijken, maar naar alle kosten. Dan komt uit de bench marks een geheel ander plaatje. De kosten zijn ongeveer hetzelfde, maar de oplostijden in India langer. Natuurlijk is outsourcen een mooie manier voor ict organisaties om te starten op de Indiase markt, die in potentie zeer groot is (en dus door de huidige klanten wordt betaald).
De krappe markt aan ICT-ers ligt deels aan de werkgevers. Een groot deel van de marge (ca 2/3) verdwijnt naar hoger management, sales en new business development. Beter is de operationele laag minder uit te buiten, dat maakt het aantrekkelijker om te werken. Ook overleg tussen ict organisaties en scholen en universiteit voor een betere aansluiting en kennis in ter brengen ontbreekt. Bovendien is het gemakkelijker op de Europese markt naar ict-ers te zoeken dan samen te werken met Indiers. Bij Indiers is een grotere culturele disconnect, met alle problemen vandien.
Overgaan naar Fortis ict en de ict in eigen toko lijkt me een veiliger en betrouwbaarder traject.
Insourcen is een stuk gemakkelijker dan men vaak denkt.
Zie ook https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3341209/1276946/nieuwe-abn-amro-laat-fortisict-vallen.html?utm_source=Nieuwsbrief#3343131
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…
Ik ben geneigd in alle redelijkheid aan de geestelijke vermogens van managers te twijfelen die nu nog steeds voor outsourcing kiezen in de ABN-AMR0-FORTIS situatie. Er is zowel binnen het bedrijf alsook extern voldoende feedback over de grote mislukking van het outsourcen. Zalm gaat op deze manier opnieuw en onnodig een fiasco tegemoet. Erger nog, de BV Nederland gaat er hierdoor onnodig op achteruit in meerdere opzichten…. pffff.
ABN-AMRO maakt zichzelf afhankelijk van een 3e wereld land. Op welk niveau plaatst het bedrijf zich daardoor zelf? Kom nu niet met kwaliteitsstories over India aanzetten, want die zijn volkomen en in alle opzichten onjuist. De voorstanders van outsourcing behoren tot dezelfde categorie die de financiële crisis hebben veroorzaakt. Heel erg foute mensen dus. Mensen als ex-minister Zalm die in “DE PROOI 2.0” een prominente rol speelt.
Gezien de ervaringen van meerdere collega’s vraag ik me af in hoeverre de ABN-AMRO door de outsourcing nog in staat is flexibel te reageren op een innovatief en succesvol nieuw product in de markt. Zo een nieuw product zou kunnen zijn het hypotheekplan voor nieuwkomers. Dat bestaat uit een spaarsysteem waarop partners een vaste, maandelijkse bijdrage kunnen storten en waarop een hoge rente vergoed wordt die slechts 0,25% minder dan de basis-hypotheekrente is. De hoofdsom komt alleen boete-vrij beschikbaar indien aangewend bij de aankoop van een huis. Het doel is om mensen aan te trekken die een eigen huis willen kopen en die middels dit product aan zichzelf en de bank laten zien dat ze in staat zijn gedurende langere tijd de maandelijkse lasten op te brengen, die bij een hypotheek horen. Gedurende de looptijd in de eerste fase, worden deze klanten geïnformeerd over hun aankoop-mogelijkheden. Uiteindelijk resulteert het product na aanschaf van het huis in een aanvullende hypothecaire lening. Stel voor dat de concurrenten een dergelijk product uitbrengen en dat het heel succesvol is. Als bank wil je niet wachten met het uitbrengen van een overeenkomstig product. Je wilt toch niet dat je klanten naar de concurrent gaan. De doorlooptijden echter die uitbesteding naar India met zich mee brengt, zijn enorm. De slagvaardigheid van een volledig eigen ict-afdeling, is aanzienlijk groter dan bij outsourcing. Het is jammer dat dit soort innovaties niet frequent plaatsvinden. Het zou de business motiveren de ict ontwikkeling – een belangrijk deel van de brains van het bedrijf – in eigen huis te willen hebben waar het uiteraard thuis hoort zodat de ABN-AMRO weer slagvaardig kan acteren; een vereiste om zich in de markt staande te kunnen houden.