De interesse in schoolvakken bereikt een dieptepunt. Informatiekunde, dat de digitale geletterdheid moet verhogen, is het op een na minst gewaardeerde vak. Nog geen kwart van de vwo'ers vindt dit interessant. Bij de havisten zit dit percentage onder de twintig procent. Alleen levensbeschouwing staat lager.
Afgelopen schooljaar (2022-2023) zakte de interesse in schoolvakken van zowel havisten als vwo’ers uit klas 3 opnieuw, zo blijkt uit onderzoek van Qompas onder ruim 270.000 leerlingen.
Twaalf jaar geleden vonden havisten hun vakken gemiddeld nog voor 47 procent interessant, terwijl dit percentage in 2022-2023 is gedaald naar 39. Bij vwo’ers zien we een vergelijkbare trend, waarbij het interessepercentage in dezelfde periode daalde van vijftig naar een (voorlopig) dieptepunt van 44.
Ook de interesse van jongens in wiskunde daalt flink. Voor het vak wiskunde zien we bij havo- en vwo-jongens een daling van gemiddeld tien procentpunten. Sinds 2018-2019 is de interesse voor wiskunde van havo-jongens en vwo-meisjes vrijwel gelijk, maar daalt iets. Vwo-meisjes halen al wel betere cijfers voor wiskunde (6,8) dan havo-jongens (6,2). Havo-meisjes laten het afgelopen jaar een aanzienlijke afname zien in hun waardering van wiskunde.
Qompas, gespecialiseerd in loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB), analyseerde twaalf jaar aan data van havisten en vwo’ers uit klas 3. Via de LOB-lesmethode beoordeelden leerlingen hun vakken ter voorbereiding op hun profielkeuze. Qompas vroeg leerlingen om hun oordeel over deze vakken en hoe zij er op dat moment voor stonden.
Informatiekunde klinkt ook als niks-aan en influencer is makkelijker dan levensbeschouwer.
Lijkt erop dat het tekort aan ict’ers hier niet opgelost gaat worden. Doe maar wat gesubsidieerde expats. Toch woningen en geld zat.
Ik hoor veel geklaag over zo weinig Nederlandse babbel in de stad, maar op ASML werkvloer spreek je ook Engels als je wilt dat men je verstaat.
Zou het een gevalletje eigen bult zijn?
De interessepercentages bij leerlingen dalen blijkbaar de laatste decennia. Vooral jongens hebben moeite om bij de les te blijven. Ligt dat aan de ouders van de Zoomers generatie (uit 1997 tm 2012)? Of ligt het aan de eeuwig klagende leraren van generatie Y (uit ca 1980 tm 1999), die het qua interesse wekken, het slechter lijken te doen dan hun collega’s van generatie X (uit 1965 tm 1984) of de late Boomers (tm 1964). De daling in de gemeten interesses, is omgekeerd evenredig aan de loonontwikkeling van leraren, ook stelden de leraren steeds juist voor het onderwijs van de kinderen op te komen. Wel jammer dat uitgerekend kinderen die van kleins af aan met digitale middelen zijn opgegroeid, steeds vaker informatiekunde niks aan vinden.
Natuurlijk hoeft niet iedereen ICT’er te worden. Er zijn zat voor de maatschappij nuttige functies. Maar dat de interesses van leerlingen dalen op het moment dat men meer investeert in onderwijs(salarissen) en juist ook hoger onderwijs sterk stimuleert (ten koste van het MBO), laat zien dat het Zoetermeerse onderwijsbeleid gebaseerd op wensdenken, steeds gemakkelijker gaat afwijken van de realiteit.
Gedurende de lockdown heb ik wat mee gekregen van de schoolvakken en de geestdodende wijze waarop deze gebracht werden. Digitale geletterdheid van het docentenkorps gaat om bedieningsvaardigheden want vroege boomers waren niet de meest inspirerende docenten en met een voortschrijdende generatie schoolfrikken is er niet veel veranderd. De tijd heeft stil gestaan want lakmoesproef van onderwijs op afstand liet zien dat het niet de schuld van het Zoetermeerse wensdenken is als het gaat om een adoptie van innovatie.
Ken wat jongens die lockdown als bevrijding zagen want ze maakten instructievideo’s voor YouTube, amper 19 jaar en al miljonair klinkt als een betere digitale geletterdheid dan de wiskundeleraar die niet verder komt dan hetzelfde kunstje middels Teams. Van de 270.000 jongeren zullen er maar een paar miljonair voor hun twintigste zijn want alles begint met een idee. Of misschien moet ik zeggen een droom want levensbeschouwer is niet echt een baan maar een les.