Sociale robots helpen kinderen in het (speciaal) onderwijs sneller vorderingen te maken. De eerste proeven die onderzoekers van de Universiteit Twente hiermee deden, leidden tot bevredigende resultaten.
Op 30 april promoveren Daniel Davison en Bob Schadenberg op de inzet van robots op basisscholen. Beide onderzoekers deden vergelijkbare studies maar in een verschillende context. Davison liet robots zelfstandig werken op een Montessori-basisschool, terwijl Schadenberg robots inzette als assistent van een leerkracht of therapeut. Dat laatste onderzoek richtte zich op autistische kinderen in het speciaal onderwijs.
In beide gevallen werd de sociale robot Zeno van Hanson Robotics gebruikt die individueel feedback kan geven op taken en leerprocessen. Zeno stimuleert kinderen verder te gaan na het maken van een fout. Normaal raken kinderen snel ontmoedigd als iets niet lukt. Maar Zeno leert hen een positieve mindset aan. Davison vergeleek twee situaties. In de controle-conditie werkten kinderen met een computersysteem op basis van een tablet. In de experimentele vorm was het systeem uitgebreid met een robot.
Autisme
Schadenberg constateerde dat de resultaten van het werken met een robot bij autistische kinderen erg uiteenliepen. Dit komt mede omdat autisme de ontwikkeling van een kind nogal verschillend beïnvloedt. De robot zal daar in de communicatie met kinderen rekening mee moeten houden. De Twentse onderzoeker kan nu gerichter robots ontwikkelen die deze individuele verschillen in acht nemen.
Autistische kinderen voelen zich prettig in een voorspelbare omgeving. Waar mensen nogal eens grillig kunnen zijn in hun gedrag, valt een robot zo te programmeren dat deze erg voorspelbaar reageert. Als daar sprake van is, hebben de kinderen beduidend meer aandacht voor hun taken. Dit brengt Schadenberg tot de conclusie dat robots een nuttig hulpmiddel kunnen zijn om kinderen sociale vaardigheden aan te leren.
Schadenberg ontwikkelde verschillende softwareapplicaties. Zijn onderzoek maakt deel uit van het EU-project DE-Enigma dat is gericht op het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden van autistische kinderen met behulp van de Zeno-robot.