Bij de Haagse Hogeschool (HHS) zijn 32 studenten gestart met de minor Usability Expert. Zij voeren in projectgroepen drie opdrachten uit rondom gebruiksvriendelijkheid. Ict-titel Computable heeft in totaal 56 opdrachtgevers voor de minor geworven. Dat is goed voor 62 opdrachten.
Tijdens de minor Usability Expert gaan de studenten tien weken aan de slag met het testen van gebruiksvriendelijkheid. Zij zijn ingedeeld in projectgroepen, die ieder drie verschillende opdrachten voor drie verschillende opdrachtgevers uitvoeren. De opdrachten bestaan uit een gebruikersbehoeftenonderzoek, een expert review en een usability test. Daarbij worden ze begeleid door docenten op inhoud, proces en contact met de opdrachtgever.
Boven verwachting
De Haagse Hogeschool werkt sinds vorig jaar samen met Computable om opdrachten bij bedrijven voor de minor te werven. Toen werden in totaal 32 opdrachten aangemeld, waarvan er 23 daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Ook dit jaar werd Computable weer ingeschakeld als bemiddelaar. ‘Het resultaat is boven verwachting’, vertelt Stephanie van der Meer, docent Interaction Design bij HHS. ‘We ontvingen 62 opdrachten van 56 ondernemingen. De verdeling was dan ook een flinke uitdaging. Hierbij is gekeken naar diversiteit, diepgang en type opdrachtgever zodat elke groep voldoende uitdaging zou krijgen. Belangrijk daarbij is ook dat de opdracht haalbaar is in een periode van tien weken. Helaas konden we niet alle opdrachten plaatsen, deze hopen we later in te kunnen vullen.’
‘De minor is op 14 november 2016 gestart met een gastcollege van Floris Kimman van Colours’, vervolgt Van der Meer. ‘De studenten zijn nu vier weken bezig en hebben contact gehad met hun opdrachtgevers, debriefings opgesteld en zijn druk met het opstellen van een onderzoeksopzet voor elk van de drie opdrachten.’
Professionele setting
Om de professionele setting van het werken voor opdrachtgevers uit de praktijk na te bootsen, moeten de studenten hun projectgroepen beschouwen als een (fictief) usabilitybureau. Daarvoor zijn diverse websites gecreëerd: ADPT | Adapting to people, The Uxperts, Dokter UX en We Aim. Op die website delen studenten onder andere hun visie op usability(-onderzoek).
Naast de praktijkervaring krijgen de studenten de nodige theorie mee. Dit gebeurt via gastcolleges, debatten en verdiepende literatuur. Bovendien bezoeken zij de usability-labs van onderzoeksbureaus en andere bedrijven zoals Aegon, de Belastingdienst, Rabobank en Valsplat. Ook dit beschrijven zij op hun websites.