Nederlandse basisschoolleerlingen hebben een nieuw wereldrecord programmeren gevestigd. Vrijdag 14 oktober 2016 namen 11.368 scholieren uit groep 7 en 8 tegelijkertijd deel aan programmeerlessen. Daarmee is het oude Australische record van 9782 kinderen verbroken. Dat record stond sinds juli 2016 in de boeken.
De recordpoging is een initiatief van de stichting CodeUur. Dat wil de aandacht voor ict in het onderwijs vergroten. Ook prins Constantijn deed mee aan de lessen. Hij sloot zich in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA) aan bij een programmeerles.
Het wereldrecord programmeren is de aftrap van de Europese Codeweek. In de week van 15 tot en met 23 oktober 2016 wordt de Europese Codeweek, in 26 landen, georganiseerd.
‘Banen van nu bestaan in de toekomst niet meer en er komt steeds meer behoefte aan technische expertises’. licht de stichting CodeUur toe. Volgens de organisatie worden Kinderen nu nog onvoldoende opgeleid voor de toekomst. ‘Ze beschikken daarom vaak niet over de technische vaardigheden die ze nodig hebben voor de banen van de toekomst, of voor banen die een softwarecomponent bevatten.’
Neelie Kroes
Zowel de recordpoging als de zogenoemde Europese Codeweek waar die de aftrap van vormt, komen uit de koker van voormalig eurocommissaris Neelie Kroes. Zij voerde van 2010 tot en met 2014 de scepter over de digitale agenda van de EU.
De wereldrecordpoging programmeren is onder meer gesteund door: Microsoft, Accenture, Centric, Deloitte, Google, IBM, Nederland ICT, Oracle, Sogeti en StartupDelta.
Stel je zou willen weten “wat deden ze daar dan precies in die lessen”? Hele artikel gelezen, geen idee. Dat willen weten is raar misschien, maar toch.
Werden daar “linear search” en “binary search” behandeld?
Werd daar uitgelegd wat een “invariant” is?
Passeerden daar “volledige inductie” en “recursie” de revue?
Ik bedoel maar.
“HJK,
Ik ben bang dat je op dit onderwijsniveau deze begrippen en het toepassen ervan uit de toegepaste wiskunde nog niet mag verwachten. Hoe wenselijk het ook moge zijn! Daar waar voortgezet onderwijs leerlingen aan diezelfde actie hebben deelgenomen, lijkt het me niet geheel onlogisch.
De meest voor de hand liggende achterliggende gedachte is zoals deze beweging het zelf omschrijft: “De arbeidsmarkt heeft een groeiende behoefte aan personeel dat de 21e eeuwse vaardigheden goed beheerst. Leren programmeren, een van die 21e eeuwse vaardigheden, is niet alleen van belang voor toekomstige programmeurs en ’harde’ ICT-ers, het helpt elke werknemer om te gaan met innovaties. Met programmeren leren kinderen logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe technologie werkt (computational thinking). En dat is een vaardigheid die van pas komt in ieder beroep.” citaat bron (https://codeweek.nl/over/) dit komt uit de politieke koker van Neelie Smit Kroes.
Wat ik uit de hele beweging begrepen heb is een groeiend gedachtegoed, dat willen wij (de BV Nederland), in de nabije toekomst daadkracht vanuit onze eigen bevolking kunnen aanspreken om prangende wereldproblematiek op te kunnen lossen. We dit hopelijk tegen die tijd kunnen overlaten aan kundige en goed opgeleide Nederlandse jongens en meiden. Die met hun , in het Nederlandse onderwijssysteem verworven kennis van toegepaste wis- & natuurkunde in combinatie met een goed ontwikkeld denkvermogen het hoofd kunnen bieden aan nieuwe ” “uitdagingen” waar we in de toekomst mee geconfronteerd gaan worden.
Vanwege een blijkbaar te vlaklopende tendens ten aanzien van interesse in betavakken in het voortgezet onderwijs, probeert men met deze beweging jonge mensen hiermee in een vroeg stadium geïnteresseerd te krijgen! Op zich geen slecht voornemen, ware het niet dat er zich binnen het onderwijs al enkele jaren ontwrichtende krachten voordoen die geen gunstig karakter vormen ten aanzien van deze beweging. Ik durf u bijna niet door te verwijzen naar de reeks wetenschappelijk artikelen op BON : https://goo.gl/svOktI Maar voor de zekerheid doe ik het toch!
Hier kan men onder andere lezen dat er binnen de onderwijsstromingen voldoende basis is, maar er de afgelopen jaren zich geen opmerkelijke kwaliteitsverbeteringen hebben voorgedaan ten aanzien van sommigen ervan! Men spreekt van weinig zwakke leerlingen, maar ook van weinig uitblinkers. Een dergelijke “doe je mee met het record programmeren idee” in het basis en het voorgezet onderwijs is natuurlijk een goede poging om jonge mensen te stimuleren.
“Big data = key” Dat is nu al een bekend feit, laten we hopen, dat we voldoende jong intellect in Nederland kunnen stimuleren. Niet alleen om af te studeren als “beta”, maar ook om daarna hier te blijven en het hoofd te bieden aan nieuwe probleemgebieden waar wij als Nederlanders in de toekomst mee geconfronteerd gaan worden!
HJK : Wat ze gedaan hebben -in ieder geval op school van mijn kinderen- is dat ze aan de gang gingen met scratch. Een soort “game maker” of wat je vind op https://code.org/ al hoewel je met scratch al snel genoeg ziet.
Het lijkt in het begin wat beperkt en kinderachtig, maar er zit voldoende in om zaken zoals recursie te behandelen. Het is prima voer om te beginnen en van daaruit verder te ontdekken. Op de “noobs” installatie van Rasberry PI is alles al voorbereid en kun je direct aan de slag.
Raspberry Pi is in mijn ogen een heerlijke eerste stap waarmee je kunt knutselen, in feite niet heel veel anders dan de ZX81 die mijn leven behoorlijk beïnvloed heeft.
@Henri … ben je al zo oud dan dat je beïnvloed bent door de ZX81? 🙂
(ik ben van dezelfde generatie)
on topic: ook op de school van de jongste werken ze met scratch. De termen die HJK noemt zijn mijns inziens wat te hoog gegrepen voor een basisschool. Wat ik zelf van scratch gezien heb is het leren logisch denken en combineren/variëren met bouwblokken.
Scratch is heel visueel ingesteld, maar als ik kijk hoe sommige programmeurs vandaag de de dag een aantal libraries bij elkaar harken en daarmee een appje of programma maken, komt het conceptueel best wel overeen.
Dat was in de tijd van de zx81 wel anders 😉
PaVake : Ben momenteel 44. Kwam ik jonger over? 🙂
Scratch begint eenvoudig, maar kan behoorlijk diep gaan met ook code toevoegingen. Ook heel grappig is dat je apps van andere kunt downloaden, ontleden en aanpassen. Zo heeft iemand pac-man nagemaakt en dat zat best vernuftig in elkaar. Het raakt in mijn ogen best de kern van programmeren, al word er niets met databases gedaan en als ik ergens een manco tegenwoordig zie bij ontwikkelaars die een database als bitbucket zien.,,,
ZX81 vond ik vrij eenvoudig ondanks dat het alleen maar (BASIC) code was. Ik maakte er spelletjes mee die andere kinderen dan gingen spelen. Door elke keer een regel tekst toe te voegen gingen regels lopen… door LOCATE te gebruiken kon je met de pijltjestoetsen een Y besturen tussen de * door. Doordat BASIC mijn eerste taal was heb ik daar altijd een voorliefde voor gehouden en toen in 2000 .NET kwam ben ik ook vooral op de VB versie gaan zitten. (schrijf nu weinig code meer en gebruiken overigens ook geen .NET meer)
Maar dat heerlijke gevoel van een ZX81 komt weer helemaal boven met de Raspberry PI.
Wat te denken van het “Peek”en “Poke” op de Comodore 64?
https://xmlfreak.wordpress.com/2011/02/23/software-complexiteit-zoekend-naar-het-blijvend-paradigma/
Kent iemand “Aztec challenge” nog? en wat denken we van rommelen in hex code d.m.v. een machinetaal monitor toevoeging aan de bus aan de achterzijde… Tjonge, wat gaan de tijden snel hé, ik heb overigens ook nog zo’n Sinclair ZX81 gehad, wat een tijden waren dat. Hele avonden in basic code koekeloeren en runnen… waar blijft de tijd! Hihi, moet weer even aan die floppies denken, gaatjes tang erbij en je kon hem aan twee kanten beschrijven…. goeie oude tijd.
Ik moet Henri gelijk geven, “tinkeren” met de Raspberri PI is ontzettend leuk om te doen en opent een wereld naar enorme zelf ontplooiing! Er zijn hele leuke beginners sets te krijgen waarmee ze op school en dat zonder enige hulp kunnen starten d.m.v. bijgeleverde uitleg! Online is er zoveel te vinden dat deze community niet meer is weg te denken. Daar gebeurt zoveel, dat zit wel goed.
Maar de strekking van het artikel was dat we jonge mensen hun interesse aanwakkeren voor het vak van programmeur. En wellicht vanwege de hoge urgentie zijn alle middelen hiervoor geoorloofd! Eerst maar een beetje “quick and dirty” om de boel aan de gang te krijgen, de details wat later, hoe belangrijk ook!
Aan Microsoft Small basic heb ik zelf ooit nog meegewerkt aan de vertaling voor Vjay Raji
https://xmlfreak.wordpress.com/2010/06/15/small-basic-v0-9-is-uit-voor-de-programmeur-in-de-dop/ . Dit was natuurlijk onderdeel van het strategisch doel van Microsoft om de hele wereld aan DOTNET te krijgen… en we weten allemaal in hoeverre Microsoft daar in geslaagd is!