De Haagse Hogeschool zoekt applicaties, websites of andere digitale producten die door studenten van de minor 'usability expert' getest kunnen worden op de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid. De hogeschool werkt hiervoor samen met Computable. Die ict-vaktitel werft de opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de publieke sector. Het bemiddelt hierbij tussen het onderwijs en het werkveld.
In de komende maanden (november 2016 tot en met februari 2017) volgen ruim dertig Communication & Multimedia Design (CMD)-studenten de minor Usability Expert aan De Haagse Hogeschool. In groepen van vier studenten worden verschillende vormen van usability-onderzoek uitgevoerd. Hierbij toetsen studenten de gebruiksvriendelijkheid van verschillende producten, zoals een applicatie, website en/of ander digitaal product.
Ict-titel Computable werkt sinds vorig jaar samen met de Haagse Hogeschool. Het werkt als bemiddelaar om opdrachtgevers voor de studenten te werven. Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman: ‘In 2015 zijn we voor het eerst een samenwerking met elkaar aangegaan en dat was een groot succes. Via Computable droegen we 32 opdrachten bij de Haagse Hogeschool aan waarvan er maar liefst 23 daadwerkelijk in behandeling zijn genomen. Dit jaar intensiveren wij de samenwerking en vult Computable alle opdrachten van de minor in. Ik hoop dan ook dat de markt ons overspoelt met interessante opdrachten zodat de leukste, beste en meest interessante door de studenten afgehandeld kunnen worden.’
Drie typen testen
Voor de minor Usability Expert zoekt de Haagse Hogeschool opdrachtgevers uit zowel het bedrijfsleven als de publieke sector. De studenten kunnen een app, website, portal en/of ander digitaal product testen op de gebruiksvriendelijkheid. Zij kunnen drie typen onderzoek uitvoeren, die ieder een verschillende doorlooptijd of startmoment binnen de komende maanden hebben. Opdrachtgevers kunnen een voorkeur geven voor één of meerdere typen onderzoek. De Haagse Hogeschool oordeelt of dit type onderzoek aansluit bij de vraag of probleemstelling en of het product in aanmerking komt voor onderzoek.
- Gebruikersbehoeftenonderzoek: De studenten doen onderzoek naar de kenmerken en behoeften van de gebruikers rondom de gebruiksvriendelijkheid van het product. Door inzicht te krijgen in deze kenmerken en behoeften is het mogelijk om een product optimaal te laten aansluiten bij de gebruikers. Het resultaat is een onderzoeksrapport met daaruit volgend een of meerdere personas (een archetype van een gebruiker). Deze personas kunnen tijdens het gehele ontwerpproces worden ingezet om zo tot een gebruiksvriendelijk product te komen.
- Expert review: Aan de hand van erkende richtlijnen en de expertise van de studenten op het gebied van usability wordt het product geëvalueerd. Het resultaat is een adviesrapport met daarin de bevindingen en aanbeveling om tot een gebruiksvriendelijk product te komen. Indien mogelijk leveren de studenten een klikbaar prototype op van het verbetervoorstel van het product.
- Usabilitytest: De studenten voeren aan de hand van een opgesteld testplan een usabilitytest uit met gebruikers van het product. Het resultaat is een adviesrapport met daarin de bevindingen en aanbevelingen om tot een gebruiksvriendelijk product te komen dat aansluit bij de behoeften van de gebruikers. Indien mogelijk leveren de studenten bij de usabilitytest een klikbaar prototype op van het verbetervoorstel van het product.
Eisen voor opdrachtgever
De Haagse Hogeschool meent dat er een aantal succesfactoren te benoemen zijn om tot voor alle partijen waardevolle projecten te komen. De eerste daarvan is een gesprek om tot een debriefing van de opdracht te komen. De studenten gaan zelf aan de slag om met u de aangeleverde opdracht in een debriefing te vertalen waardoor aan het begin van het project voor alle partijen de details van de opdracht duidelijk zijn en deze worden vastgelegd. De Haagse Hogeschool verwacht dat u daarvoor de studenten minimaal eenmaal wilt ontvangen (of naar De Haagse Hogeschool wilt komen) aan het begin van de opdracht.
Daarnaast is toegang tot een testomgeving of een testaccount voor de live-omgeving voor een periode van enkele weken nodig. Het voorbereiden, uitvoeren en analyseren van een test en het rapporteren van de bevindingen en verbetervoorstellen heeft een doorlooptijd van enkele weken.
Het is daarbij belangrijk dat de studenten de mogelijkheid hebben om in contact te komen met de (mogelijke/toekomstige) gebruikers van het product. De studenten hebben een grote eigen verantwoordelijkheid in het werven van participanten, maar bij gebruikersgroepen die lastig door de studenten zelf te vinden of benaderen zijn vragen we de opdrachtgever hierbij te ondersteunen.
Verder zijn er een aantal momenten te benoemen waarop contact met de studenten gewenst is. De belangrijkste is een overdrachtsmoment als de rapportage wordt opgeleverd. Een gesprek over de conclusies en bevindingen die in de rapporten worden genoemd is voor alle partijen een waardevolle afsluiting. Tussendoor kan bijvoorbeeld contact over de opzet van de test en de eerste bevindingen uit de test nodig zijn.
Aanmelden?
Heeft u een product wat de komende maanden door studenten getest kan worden op de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid? Meldt u zich dan uiterlijk donderdag 3 november 2016 aan door onderstaande gegevens te mailen naar Stephanie van der Meer van de Haagse Hogeschool. Na uw aanmelding worden de opdrachten beoordeeld op geschiktheid. Op basis van onder andere uw voorkeur voor soort onderzoek worden de opdrachten aan de groepen toebedeeld. De Haagse Hogeschool neemt contact met u op over het resultaat hiervan.
Contactgegevens
- Naam bedrijf:
- Naam opdrachtgever/contactpersoon:
- Contactgegevens opdrachtgever/contactpersoon (Minimaal e-mailadres):
- In welke vorm en frequentie kunnen de studenten contact opnemen met de opdrachtgever/contactpersoon?
Gegevens over te testen product en gebruikersgroep
- Naam product (en eventueel url):
- Korte omschrijving product:
- Is er een testomgeving/testaccount/testinloggegevens aanwezig (zodat bijvoorbeeld een inlogfunctie getest kan worden)?
- Wie zijn de gebruikers van het product?
Type en focus onderzoek
- Naar welk onderzoek gaat de voorkeur uit?
- Behoeftenonderzoek/Expert review/Usability test
- Dient het gehele product/gebruikersgroep of een specifiek gedeelte van het product/gebruikersgroep onderzocht te worden?
- Is er al een specifieke vraag met betrekking tot de usability van het product? Zo ja, welke?
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Stephanie van der Meer van de Haagse Hogeschool via 06-86 80 54 17 of s.vandermeer@hhs.nl.