De nieuwe weg die algemeen directeur Ben Verwaayen met netwerk- en communicatieleverancier Alcatel-Lucent is ingeslagen, is ook in Nederland merkbaar. Sommige functies verdwijnen en anderen komen ervoor in de plaats. Bovendien zijn over 2009 strakke kostendoelstellingen gesteld, die in Nederland werden gehaald. Dat vertelt Jeanine van der Vlist, die sinds november 2009 managing director Nederland is.
Verwaayen werd eind 2008 bij het Frans-Amerikaanse fusiebedrijf als chief executive officer aangesteld om de bedrijfsvoering te veranderen, vertelt Van der Vlist. 'Na de fusie in 2006 zijn de twee bedrijven telkens op de oude voet verder gegaan.' Het gevolg was dat de onderneming het ene miljardenverlies na de andere boekte. De nieuwe ceo besloot het portfolio te vereenvoudigen door niet meer te investeren in oude technologie en door keuzes te maken in onderzoek en ontwikkeling. Volgens Van der Vlist richt het bedrijf zich tegenwoordig vooral op producten en diensten met het grootste groeipotentieel.
Het aantal werknemers bij Alcatel-Lucent Nederland (550) blijft stabiel, maar het soort werkzaamheden verandert door de directiekeuzes wel, verwacht Van der Vlist. Er komt meer aandacht voor adviesdiensten, de ontwikkeling van maatwerkapplicaties en de verkoop daarvan. Andere activiteiten, zoals het voor klanten monitoren van hun netwerk en het laagwaardigere ontwikkelwerk, verdwijnen naar lagelonenlanden.
Winst
Ook legde Verwaayen strakke kostendoelstellingen op aan de landenorganisaties. Van der Vlist vertelt trots dat haar organisatie de doelen over 2009 heeft gehaald. 'In Nederland maken we winst. De groei zit vooral in applicatie-ontwikkeling en dienstverlening daaromheen.' Net als in andere landen, is in Nederland de carrier-divisie met zo'n 65 procent van de omzet het grootst. Het onderdeel levert hardware en diensten aan telecomaanbieders.
Over het gehele jaar noteerde Alcatel-Lucent in Europa een bovengemiddelde daling van de omzet van 34 procent. Wereldwijd daalde de omzet met 10 procent naar ongeveer 15 miljard euro. Het concern boekte over 2009 524 miljoen euro verlies, een tiende van het verlies over 2008.