Amerikaanse VoIP-leveranciers zijn bezorgd over de eisen die de FCC heeft gesteld, nadat duidelijk werd dat het 911-alarmnummer met VoIP slecht te bereiken is. VoIP-klanten moeten voor 29 juli bevestigd hebben dat zij weten dat het bellen van 911 met VoIP problemen kan opleveren.
Een klein deel van de klanten heeft dit onlangs pas gedaan. De leveranciers gaan ervan uit dat 60 procent van de klanten uiteindelijk een bevestiging zal geven, maar weten niet of hun overige klanten dan van de FCC nog gebruik mogen maken van de VoIP-diensten.
“We hebben er alles aan gedaan om klanten te laten bevestigen,” zegt Ravi Sakaria, directeur van VoicePulse. “We hebben nu uitsluitsel van de FCC nodig over wat we met de rest van onze klanten aan moeten.” De FCC geeft nog geen commentaar op deze kwestie.
In de Verenigde Staten ontstond eerder al ophef over het bellen naar het 911-alarmnummer via VoIP. Bellers naar dat alarmnummer moeten te allen tijde voorrang krijgen op andere bellers. Bij VoIP-bellen was dit niet het geval. De FCC heeft daarom besloten dat VoIP-leveranciers hun klanten hierover moeten inlichten.