Het aandeel van virtuele operators in de totale mobiele telecommarkt is in het eerste kwartaal van 2018 gestabiliseerd op 33 procent. Vergeleken met de vorige meting in het derde kwartaal van 2017 is het aandeel van virtuele operators (leveranciers zonder eigen netwerk en de tweede merken van netwerkaanbieders) achter de komma met 0.5 procent punt gestegen. De virtuele operators zien vooral de omzet uit simpele sim-only abonnementen stijgen.
Dat blijkt uit het Dutch Mobile Virtual Operators Market – 2018 Q1’. Daarin staat dat het aantal mobiele klanten bij virtuele operators in Nederland tussen het derde kwartaal van 2017 en het eerste kwartaal van 2018 groeide naar 6,81 miljoen. Dat is 1,5 procentpunt meer.
Het aandeel van virtuele operators in de totale mobiele markt steeg tot 33 procent. Volgens Telecompaper komt de groei vooral bij onafhankelijke mvno’s vandaan. Dat zijn virtuele aanbieders die niet zijn verbonden aan een leveranciers met een eigen netwerk. Netwerkaanbieders KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 zetten namelijk ook onder verschillende merknamen sim-only merken in de markt.
Telecompaper: ‘In de zes maanden tot en met maart 2018 kregen mvno-aanbieders er 76.000 simkaarten bij, versus slechts 22.000 voor de mno-merken. Dit verschil werd voornamelijk veroorzaakt door een sterke groei bij Simpel. Telfort, een merk van KPN, liet juist een daling zien. De andere mno-merken wisten slechts kleine stijgingen in hun klanten aantallen te realiseren. De virtuele markt is nu gelijk verdeeld tussen de mvno’s en de mno-merken, met elk 50 procent van de markt.’
De onderzoekers: ‘Dankzij een groei in het aantal klanten wisten de virtuele spelers ook hun omzet te verhogen. De totale omzet in het eerste kwartaal bedroeg 212 miljoen euro, waarvan 40 procent bij de mvno’s. Dit was een lichte groei ten opzichte van zes maanden geleden.’
Het aantal actieve spelers op de Nederlandse markt van virtuele operators is met 41 gelijk gebleven aan het derde kwartaal van 2017. Volgens de marktonderzoeker blijft het zogenoemde ‘no-frills’-marktaandeel (onderkant van de markt) het grootste segment en groeide dat met 2 procentpunten naar 55 procent.
Telecompaper verwacht verdere consolidatie in de markt, aangezien het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. ‘Ook virtuele operators voelen de voortdurende hevige concurrentie, prijsdruk, de effecten van regelgeving en veranderend consumentengedrag.’
Sim-only
Onderzoeksanalist Alejandra van de Roer noemt ‘de opkomst van sim-only’ als een belangrijke ontwikkeling binnen de telecommarkt . Ze legt uit dat sinds mei 2017, toen de wet financieel toezicht inging, mensen steeds vaker kiezen voor sim-only.
Voor toestellen van boven de tweehonderdvijftig euro die met een abonnement worden geleverd, geldt sindsdien namelijk een kredietaanvraag, kopers staan geregistreerd in het bkr-register. Om die registratie te omzeilen, kiezen zij er vaker voor om het toestel zelf aan te schaffen en te combineren met sim-only. Als bijeffect zijn refurbished toestellen in trek. Die devices zijn goedkoper dan nieuwe toestellen en beschikken meestal over ongeveer dezelfde functionaliteiten.