Het mobiele dataverbruik groeit explosief door het aanbod van onbeperkte databundels. Zo is het datagebruik in het laatste kwartaal van 2017 gestegen tot meer dan honderd miljard Megabytes (MB). Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Telecommonitor over het jaar 2017' van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De ACM publiceert over elk kwartaal de marktcijfers van de telecomsector in de Telecommonitor. Deze laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.
Uit het jaaroverzicht van 2017 blijkt dat de onbeperkte databundels, die sinds het voorjaar van 2017 worden aangeboden door Tele2 en T-Mobile, heeft geleid tot een explosieve groei van het mobiele dataverbruik. In het vierde kwartaal van 2017 werd voor het eerst meer dan 100 miljard MB verbruikt in één kwartaal. Dit is ongeveer twee keer zo veel als het totale dataverbruik uit 2014 en ongeveer gelijk aan het totale verbruik uit 2015. Over heel 2017 werd ruim 325 miljard Megabytes verbruikt.
Tele2 lijkt hier het meeste voordeel uit te halen. Het marktaandeel op basis van dataverbruik in 2017 steeg van 5 à 10 procent naar 15 à 20 procent. Dat telecombedrijf heeft bijvoorbeeld onlangs zijn productaanbod aangepast op het toenemende gebruik van internetdiensten voor communicatie, zoals FaceTime, Whatsapp of iMessage, in plaats van traditionele communicatiediensten, zoals belminuten en sms-berichten.
Bij T-Mobile bleef het marktaandeel op basis van dataverbruik gelijk. KPN en VodafoneZiggo zagen allebei hun marktaandeel in dataverbruik met maximaal 5 procent dalen.
Minder investering in vast netwerk
De autoriteit constateert dat het aantal vast-mobiele-bundels (de combinatie van vaste breedbanddiensten zoals internet, televisie en/of vaste telefonie, met mobiele diensten in één pakket) in de afgelopen jaren fors zijn gestegen. Zo waren er in 2014 zo’n vijfhonderdduizend combi-bundels afgesloten. Eind 2017 waren dit er ruim twee miljoen.
Daarnaast concludeert ACM dat de telco’s in 2017 minder investeerden in vaste netwerken. Werd hier in 2014 nog bijna 1,7 miljard euro in geïnvesteerd, in 2017 was dit zo’n één miljard euro. Deze daling is terug te zien in de vertraagde uitrol van het glasvezelnetwerk in 2017. Werden vorig jaar 66.000 nieuwe huishoudens op het glasvezelnet aangesloten, in de drie voorgaande jaren waren dit er jaarlijks gemiddeld 230.000.
Concurrentie
De ACM draagt bij aan een concurrerende telecomsector waar consumenten en bedrijven voldoende keuze hebben en deze keuze ook goed kunnen maken. Om dit voor de toekomst te behouden heeft de ACM in februari 2018 voorgesteld dat alternatieve aanbieders voortaan ook toegang moeten krijgen tot het kabelnetwerk van VodafoneZiggo. Zij kunnen dan ook via de kabel internet-, televisie- en vaste telefoondiensten aanbieden. Op dit moment hebben alternatieve aanbieders alleen toegang tot het door de ACM gereguleerde koper- en glasvezelnetwerk van KPN.