Het aanmelden van ov-chipkaarten op smartphones is na een storing deels geblokkeerd. Klanten van KPN kunnen voorlopig geen ov-chipkaart koppelen aan hun smartphone. Translink, de organisatie achter de ov-chipkaart, en KPN zoeken nog naar de oorzaak van de problemen.
Door problemen bij het aanmelden voor OV-Chip Mobiel is dinsdag 30 mei om 13.00 uur besloten de aanmeldprocedure deels te staken. Klanten van KPN en de KPN-dochters Simyo, Yes Telecom en Telfort kunnen daardoor voorlopig geen ov-chipkaart koppelen aan hun smartphone.
Klanten van Vodafone die voldoen aan de gestelde eisen en KPN-klanten die het wel is gelukt om hun toestel te koppelen, kunnen wel reizen met OV-Chip Mobiel. Dat zijn er op dit moment ongeveer 2.500 reizigers.
Translink besloot het aanmelden voor KPN-klanten stil te leggen nadat ze werden overspoeld met klagende reizigers die de ov-chipkaart niet konden koppelen aan hun smartphone sinds de invoering van OV-Chip Mobiel op 22 mei jl van start ging. Via de website van OV-Chip Mobiel kunnen reizigers een mail sturen; zodra de problemen verholpen zijn, ontvangen ze een bericht.
Ingewikkelde koppeling
Translink-woordvoerster Nicky Jansen meldt aan Computable dat met man en macht wordt gewerkt om de problemen met de aanmelding te verhelpen. ‘De technische teams van Translink en KPN zijn hard aan het werk om de problemen op te lossen.’
Om een ov-chipkaart te koppelen aan de simkaart van de smartphone (Android) doorlopen klanten een aantal stappen. Zo koppelen ze het toestel aan een betaaldienst, sommige klanten moeten ook een app downloaden om de dienst toegang te geven tot de nfc-ontvanger en de simkaart. Pas daarna werkt de OV-Chip Mobiel-app waarmee de reizen worden geregistreerd.
De woordvoerder legt uit dat er aanvankelijk veel mis ging doordat reizigers direct de app downloadde en niet de voorgeschreven aanmeldprocedure doorliepen. Maar nu blijkt dat er mogelijk ook technische problemen zijn in de koppelingen in de back-office.
‘Geen capaciteitsproblemen’
Volgens Jansen worden de problemen niet veroorzaakt door capaciteitsproblemen. Bovendien zou OV- Chip Mobiel uitgebreid getest zijn. KPN wil niet op de problemen ingaan en meldt alleen dat de oorzaak in onderzoek is.
Een mank OV-systeem dat wordt aangevuld met een even zo manke koppeling is nooit grappig.
Translink zijn gewoon prutsers?
Stelletje prutsers zijn het inderdaad.. Vodafone Wallet icm ov-chipmobiel werkt ook voor geen meter, de ov-chipmobiel app werkt niet en Vodafone wallet blijft steken bij het toevoegen van de OV-kaart.
Zorg eerst dat alles werkt voordat je iets op de markt brengt..