De Utrechtse leverancier 2getthere, specialist in automatische voertuigen, opent een kantoor in Sillicon Valley. Van daaruit wil de Utrechtse onderneming na Azië (Singapore) en het Midden-Oosten (Dubai) zich richten op de VS. Daar wil het bedrijf per jaar 150 tot driehonderd miljoen dollar gaan verdienen door het verkopen van hun mobiliteitsoplossingen.
Voor de vestiging in Silicon Valley is gekozen omdat er een enorme marktpotentie is, zo stelt het bedrijf. ‘Met name de snelle groei van uitgestrekte bedrijfscampussen biedt kansen voor ons’, zegt Carel van Helsdingen, ceo van 2getthere. ‘Denk bijvoorbeeld aan de Microsoft-campus in Seattle, de fabriek van Tesla in Nevada of de campussen van Apple en Cisco. Voor bedrijfsterreinen op die schaal vormen autonome mobiliteitsoplossingen het meest voor de hand liggende alternatief.’
Volgens Van Helsdingen is het bedrijf goed voorbereid op de internationale sprong in het diepe. ‘We komen niet met lege handen: we zijn specialist in de ontwikkeling van voertuigsoftware, verkeersregelsystemen, dispatching ofwel de overkoepelende software om een vloot aan te sturen en in het softwarematig integreren van verschillende sensoren. We praten nu ook al met diverse partijen daar om te kijken waar de synergieën liggen. Dat proces gaat een boost krijgen nu we ons daar ook fysiek gaan vestigen’, aldus Van Helsdingen.
Partners
Waar 2getthere op dit moment al op projectbasis samenwerkt met een Amerikaanse partij (Oceaneering), is het vinden van sterke partners een prioriteit om de markt versneld te ontwikkelen. De ceo: ‘Wij leveren mobiliteitsoplossingen, maar blijven zelf eigenaar van het systeem. We zoeken dus partijen die het aandurven om voor tien of twintig jaar met ons in zee te gaan, zoals United Technical Services in de Emiraten en SMRT in Singapore. Beiden zijn inmiddels ook aandeelhouder in 2getthere. Dat soort partners denken we in Silicon Valley relatief snel te kunnen vinden.’
Hoewel de onderneming al in 1997 het eerste onbemande vervoerssysteem leverde aan Schiphol, geldt 2getthere nog steeds als relatief onbekend binnen de Nederlandse maakindustrie. Het bedrijf richt zich dan ook voornamelijk op de markten in Azië en het Midden-Oosten, waar zijn mobiliteitsoplossingen (zowel autonoom rijdende taxi’s als minibussen) al vaker worden ingezet binnen de stedelijke infrastructuur. In Nederland rijden de zelfrijdende voertuigen van 2getthere op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan de IJssel.