ABN Amro heeft een betaal-app ontwikkeld waarmee consumenten betaalverzoeken kunnen sturen via een WhatsApp-bericht. De berichtendienst is gekoppeld aan betaaldienst iDeal. Zo kan het verzoek direct vanuit de app worden uitgevoerd.
Volgens de bank is de app de eerste betaal-app in Nederland waarmee consumenten onderling via WhatsApp (terug)betaalverzoeken kunnen sturen. De app met de naam Tikkie is een initiatief van ABN Amro, maar is ook beschikbaar voor en te gebruiken door klanten die een betaalrekening hebben bij een andere Nederlandse bank.
Frank Verkerk, verantwoordelijk voor de digitale innovatie van ABN Amro: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een betaling voor iemand voorschiet, maar je toch moeite moet doen of je bezwaard voelt om dat geld vervolgens terug te vragen. Wij denken dat we met Tikkie hiervoor de oplossing hebben. Gemakkelijker en laagdrempeliger dan een WhatsApp-bericht sturen met een iDeal-betaalverzoekje wordt het volgens ons niet.’
De verzoeker voert in Tikkie het bedrag in en selecteert vervolgens de persoon van wie hij het overgemaakt wil krijgen uit zijn WhatsApp-contactenlijst. Tikkie maakt dan een linkje aan dat met een gewoon WhatsApp-bericht verstuurd kan worden. De ontvanger van het bericht klikt op het linkje en wordt vanzelf naar de iDeal-betaalomgeving geleid om de betaling uit te voeren.
Betaalverzoeken
De bank benadrukt dat het niet nodig is om een nieuwe online bankrekening of aparte beurs aan te maken om betalingen op te kunnen ontvangen. Het geld wordt automatisch bijgeschreven op de bestaande betaalrekening van de ontvanger. Om betaalverzoeken te voldoen is het niet nodig om de Tikkie-app geïnstalleerd te hebben.
Dit is op zich wel een leuke actie, alleen ziouden we ons met zijn allen wel zorgen kunnen gaan maken. Door vele manieren en kanalen te openen voor betalen wordt het de consument wel lekker makkelijk gemaakt. Dat heeft veel voordelen (gemak dienst de mens) maar minstens 2 nadelen:
1) doordat via vele kanalen geld wordt overgemaakt raakt men wellicht het zich op de uitgaven kwijt -> meer mensen in de financiële problemen.
2) consumenten zullen niet bij alle vormen van betalen bewust zijn van de veiligheidskenmerken. Daardoor makkelijker in de val trappen bij criminelen. In dit geval is het maar de vraag of bij de iDEAL transactie de juiste begunstiger in beeld gaat komen. Die linkjes via Whatsapp zijn makkelijk te ‘faken’
Ik ben sterk voor een eenduidig centraal gecoördineerd betaalstelsel waarbij de veiligheid wordt gegarandeerd.
Zodat Whatsapp (en dus Facebook) jouw betaalgegevens kan verkopen aan hun klanten?
Betalen via de smartphone is onveilig en deze nieuwe mogelijkheid is niets anders.