De rechtbank Amsterdam heeft de eisen van de Consumentenbond wat betreft het updatebeleid van Samsung afgewezen wegens het ontbreken van een spoedeisend belang. De Consumentenbond vindt het teleurstellend dat hierdoor de eisen niet inhoudelijk behandeld zijn.
De Consumentenbond daagde Samsung voor de rechter vanwege hun gebrekkige updatebeleid voor Android-smartphones. Volgens de bond maakt Samsung zich schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk door het ontbreken van duidelijke informatie over het updaten van hun toestellen. Bovendien voldoet Samsung niet aan de redelijke verwachting die consumenten van een smartphone mogen hebben door het ontbreken van daadwerkelijke updates.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Uiteraard zijn wij teleurgesteld over de uitspraak, maar wij vinden dat het principiële punt dat consumenten recht hebben op updates en het recht hebben daarover goed geïnformeerd te worden, nog recht overeind staat. De Consumentenbond beraadt zich op vervolgstappen.’
Samsung zegt ‘verheugd’ te zijn over het vonnis van de rechter. ‘Het vonnis bevestigt dat wij de beveiliging van onze toestellen op orde hebben. De beveiliging van onze apparaten blijft uiteraard onze hoogste prioriteit, aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie.
Marieke Neervoort (de advocaat van de Consumentenbond, van advocatenkantoor SOLV): ‘De rechter durfde het niet aan om in kort geding vorderingen toe te wijzen die zo’n grote impact hebben op Samsung. Terwijl consumenten duidelijk informeren over hoe lang je na aankoop nog updates van Samsung blijft ontvangen, helemaal niet ingewikkeld of kostbaar is.’
Campagne
De Consumentenbond startte in juli 2015 de campagne ‘Updaten!’ om fabrikanten van Android- smartphones aan te sporen software-updates beschikbaar te stellen en consumenten daarover duidelijk te informeren. Software-updates zijn cruciaal om smartphones veilig te houden en consumenten te beschermen tegen cybercriminelen en het verlies van hun persoonlijke gegevens. Inmiddels steunen ruim 21.000 consumenten de campagne van de Consumentenbond.
Ik denk dat de rechter hier, IT ICT wijs, een juist vonnis heeft uitgesproken. Het is namelijk bijzonder moeilijk te zeggen wanneer er welke en wat voor updates er gepushed zullen gaan worden. Vanwege de grote variëteit van software en platform. Een goed signaal is dat Samsung de beveiliging op orde heeft.
Communicatie
Misschien dat Samsung eens kan nadenken over zoiets als het uitsturen van een pushbericht naar haar klanten een dag voor update, middels een url? Dan kunnen klanten zien dat er een update aan zit te komen en waarvoor die update is bedoeld. Kleine moeite die verder lijkt mij geen financiële consequentie heeft.
Just a thought.