Wereldwijd verloopt een kwart (26 procent) van de online betalingen via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Dat blijkt uit de Mobile Payments Index van betalingsdienstverlener Adyen. Dat onderzoekt per kwartaal hoe de markt voor online betalingen ontwikkelt.
In het vierde kwartaal van 2014 werd 25,8 procent van alle wereldwijde online betalingen uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. ‘Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2014 (23,3 procent) en een toename van 37 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013 (18,8 procent)’, schrijft het bedrijf in een toelichting.
In december was sprake van het hoogste percentage mobiele betalingen (26,6 procent), op de voet gevolgd door november (26,1 procent). ‘Deze eindejaarspiek doet vermoeden dat internetconsumenten sterker geneigd zijn om aankopen te doen vanaf een mobiel apparaat in het drukke winkelseizoen van november en december.’
Inhaalslag Android
In de strijd tussen mobiele merken behield de iPad een kleine voorsprong met 34 procent van alle mobiele transacties. Voor de iPhone lag dit percentage op 32,3 procent. Smartphones met Android waren goed voor 25,3 procent. Volgens de dienstverlener is dat een enorm verschil ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013, toen meer dan 40 procent van alle mobiele betalingen werd gedaan op een iPad, 32 procent op een iPhone en slechts 20 procent op Android-toestellen.
‘Als de huidige trends zich voortzetten, bestaat de kans dat Android in de tweede helft van dit jaar de iPhone en iPad voorbijstreeft. De iPad zal naar alle verwachting op korte termijn zijn voorsprong op de iPhone verliezen.’
Smartphone-transacties
Smartphones lieten tablets nog verder achter zich als populairste mobiele apparaat voor het doen van online aankopen. 58 procent van alle mobiele transacties werd verricht op smartphones en 42 procent op tablets. Adyen: ‘Dit lag in de lijn der verwachting: in het vierde kwartaal van 2013 lag de verdeling op circa 53 procent voor smartphones en 47 procent voor tablets. Deze ontwikkeling houdt verband met de wereldwijde trend om smartphones te voorzien van grotere schermen. Het transactievolume voor tablets blijft echter groeien. 10,8 procent van alle wereldwijde internetbetalingen in het vierde kwartaal was afkomstig van tabletgebruikers. In het derde kwartaal bedroeg dit percentage nog 10 procent.’
Online vs. winkelbetalingen
Net als bij vorige edities van de Mobile Payments Index vertegenwoordigden smartphone-transacties zo’n 20 procent van alle online betalingen voor digitale goederen (zoals games, abonnementen, hotelreserveringen en tickets). Tablets vertegenwoordigden slechts 7 procent van alle transacties. Bij retailproducten (zoals kleding, meubels, huishoudelijke apparaten en boodschappen) zijn de verhoudingen omgekeerd.’Smartphones vertegenwoordigen minder dan 10 procent van alle winkelbetalingen en tablets 19 procent. Dit wijst erop dat winkelbezoekers er nog altijd de voorkeur aan geven om fysieke producten aan te schaffen via tablets. Als het gaat om betalingen voor online diensten zijn ze echter eerder geneigd om een smartphone te gebruiken’, aldus de dienstverlener.