Energieleverancier Eneco start maandag 2 juni 2014 met een proef waarbij twee monteurs drie weken lang worden uitgerust met een Google Glass. Via die slimme bril krijgen ze bovenop gebruikelijke technische informatie over installaties ook klantgegevens te zien over verbruik. Zo kunnen ze klanten direct informeren over mogelijke besparingen op stroomverbruik en informeren over energiebesparende initiatieven in de buurt. Ict-dienstverlener Ordina ontwikkelde de software voor de pilot.
De proef vindt plaats in de regio Zuid-Holland. Na afloop wordt geëvalueerd en wordt bepaald of de slimme bril op grotere schaal kan worden ingezet en wat de beste vervolgstappen zijn.
Eneco: ‘Door gebruik te maken van Google Glass krijgt de monteur op de locatie van de klant informatie over het energieverbruik, de aanwezigheid van veel stroom verbruikende apparaten en mogelijke buurtprojecten voor het lokaal opwekken van energie. Met deze informatie kan de monteur veel beter dan voorheen de klant adviseren over mogelijke besparingen op het energieverbruik en dus energierekening.’
Op dit moment wordt door monteurs veelal gewerkt met pda’s, pc’s of zelfs nog met papieren bronnen. Het grootste nadeel van deze middelen is dat de monteur alleen informatie krijgt over de technische installatie. Deze proef moet aantonen dat als de monteur ook andere informatie aangereikt krijgt, hij de klant nog beter van dienst kan zijn.
Voordelen
Admar van Meer, directeur Eneco Installatiebedrijven: ‘Voor monteurs biedt Google Glass een groot aantal voordelen. Er kan ter plekke en handenvrij informatie worden opgezocht om snel en vakkundig een probleem op te lossen. Daarnaast is er meer informatie beschikbaar over de specifieke situatie van een klant. Zaken als jaarverbruik en de aanwezigheid in huis van apparaten die veel stroom verbruiken, kunnen aanleiding zijn voor een advies aan de klant. Bijvoorbeeld over hoe hij kan besparen op zijn stroomrekening. Als de monteur op de Google Glass ziet dat het lang geleden is dat de meteropname is gedaan, kan hij de klant aanbieden om dit meteen even te doen aangezien hij er toch is.’
Volgens Eneco biedt de slimme bril ook inzicht in initiatieven in de buurt voor het opwekken van duurzame stroom. De klant kan daarover geïnformeerd worden, zodat hij kan besluiten om te participeren, bijvoorbeeld door lid te worden van een coöperatie of via het kopen van certificaten.
Klant centraal
Voor Eneco betekent de proef een verdere stap in het centraal stellen van de klant. ‘De gegevens die via de Google Glass voor de monteur beschikbaar komen, geven gelegenheid tot een betere en snellere dienstverlening en een betere dialoog met de klant. Dat uit zich in hogere kwaliteit en een lagere onderhoudsrekening, maar ook in adviezen om te besparen en te verduurzamen’, stelt het energiebedrijf.
Ik lees hier niets over privacy. Wil de klant wel dat elke medewerker bij Eneco alles van de klant weet???
Kan toch net zo goed met een tablet van een paar tientjes. Wat een onzin om te beweren dat Google Glass nodig is om dit mogelijk te maken. Proven technology is toch wat je als Eneco wilt gebruiken. Dit om de kosten zo laag mogelijk te houden voor je klanten. Gaat hier niet echt mee lukken.
Helemaal mee eens. Blijkbaar vindt Eneco, net als sommige banken, dat de privacy van hun klanten opgeofferd mag worden voor allerlei commerciële doeleinden (verkopen van ongevraagde zaken bij een meteropname bezoek, onder het mom van betere dienstverlening). Als dit via Google Glass getoond kan worden, dan kan hier ook pro-actief over gemaild worden.
@ Corne
Ik vind dit een geweldig initiatief en een casu optima forma voor inzet van IT. Sec krijgt de monteur (Hopelijk) alleen technische installatiedetails te zien en daarnaast verbruik wellicht. De combinatie van beiden zijn een controlepunt om te zien of er geen sprake is van een technisch mankement.
Als er een te hoog verbruik is kan het zijn dat er misschien technisch iets niet in orde is. Mochten de gebruikers teveel verbruiken kan advies natuurlijk ook goed op zijn plaats zijn.
Wat dit initiatief betreft, Hulde Eneco.
Even los van de privacy argumenten.. Een ander belangrijk punt vind ik dat je steeds vaker, bij allerlei leveranciers/onderhoudstechnici voor akkoord moet tekenen op een tablet, zónder dat je kan zien wat er verder in het formulier staat. Laat staan dat je een papieren kopie krijgt. Wáár teken je dan voor, en wat kan er verder gebeuren met je handtekening? Dan heb ik liever de papieren variant, die is tenminste helder.
‘Het grootste nadeel van deze middelen is dat de monteur alleen informatie krijgt over de technische installatie.’
Misschien een gekke gedachte maar is dat niet enkel en alleen de informatie die een monteur nodig heeft? Krijg de indruk dat Eneco met dit initiatief van de monteur een verkoper probeert te maken, een soort van colportage dus.