De aangekondigde pilot met de vervanger van de railpocket start in het najaar van 2013, schrijft directeur Vervoer Wim Fabries van Nederlandse Spoorwegen in een reactie op een brief met klachten over de handcomputer van FNV Spoor. De proef is bedoeld om mogelijke technische oplossingen te inventariseren. Daarna start de besluitvorming binnen de directie, waarna de procedures rondom aanschaf kunnen worden gestart, schrijft Fabries.
In zijn brief schrijft de directeur Vervoer Wim Fabries van Nederlandse Spoorwegen open te staan voor een gesprek met de vakbond over de problemen met de handcomputer van het NS-personeel. Maar het onderwerp hoort volgens hem op tafel bij de ondernemingsraad, waar de problemen ook al worden besproken. Oplossingen op korte en de langere termijn zullen bij de OR op de agenda worden gezet.
Het NS-directielid zet in zijn brief op een rij wat de onderneming de afgelopen tijd al heeft ondernomen om de klachten over de Railpocket terug te dringen. Zo werd in juni de processor van de handcomputers teruggezet naar de standaardmodus, om de traagheid van de apparaten op te lossen. Gebruikers van apparaten met een scherm met groene achtergrondkleur zijn opgeroepen bij de servicedesk langs te gaan voor een harde reset, waarna hun schermen een grijze achtergrond hebben. Ook dat maakt de apparaten sneller.
Het probleem van de vastlopende Railpockets is in kaart gebracht, schrijft Fabries. Dat wordt door de fabrikant van de apparaten, het Zweedse Handheld, nader onderzocht. Het spontaan resetten van de apparaten wordt geweten aan vervuiling van de accu. Daarvoor is een omwisselprogramma opgezet, waarvan tot nu toe door het personeel weinig gebruik werd gemaakt. ‘Helaas’, merkt Fabries op.
Superusers
Ook organisatorisch wordt het een en ander gedaan om het personeel beter te ondersteunen bij het dagelijks gebruik van de apparatuur. Zo wordt er binnen de verschillende productie-eenheden een aantal zogeheten superusers aangesteld die als vraagbaak voor de collega’s kunnen dienen en collega’s kunnen instrueren in het juiste gebruik van de apparatuur. Bovendien wordt er gespecialiseerde hulp op afstand ingericht, waarschijnlijk via de servicedesk. Beide zaken zullen nog voor de herfst zijn geregeld, verwacht Fabries.
Het is interessant om te zien dat de NS snel kan acteren als de informatie via de social media band gaat. Niets mis mee, integendeel er zijn nog stapels bedrijven die er niet mee weten om te gaan….(noch met kritiek)
De NS doet er goed aan een OS kiezen dat flexibiliteit tussen platforms kent. Een applicatie kan dan op verschuillende systemen, processoren, geheugencombinaties worden getest. Men zit dan ook niet vast aan één hardware oplossing die, zoals nu, getuned moet worden om de prestaties te verbeteren.
Het is te vroeg nu al iets over een hardware platform te roepen, maar qua OS heeft wat mij betreft Android veruit de voorkeur: het is open, niet gereguleerd zoals iOS, is een bewezen OS en wordt uitgebracht op zeer uiteenlopende hardware van een diversiteit aan fabrikanten. Ook is Android inmiddels ervaren met NFC en het uitlezen van kaarten gaat vrij vlot (Samsung Galaxy Note II). Omdat de plaats van uitlezen van de OV-chipkaart vrij kritisch is, is het aan te bevelen het toestel in een case te plaatsen, waar de kaart op een specifieke plek ingeschoven moet worden.
Helaas zijn er (nog) geen ruggedized smartphones met NFC op de markt, die naar mijn idee goed in het mobiele werken van de NS passen, maar de vraag ernaar kan ook daarin oplossend werken.
En zo spant NS dus weer het paard achter de wagen: “De proef is bedoeld om mogelijke technische oplossingen te inventariseren”
Laat men eerst de functionele- en gebruikseisen en wensen inventariseren, en op basis daarvan een lijst met technische eisen samenstellen. Pas daarmee gaan kijken welk apparaat het beste aan deze eisen voldoet. Niet eerst het beste technische apparaat selecteren, en dan maar hopen dat het functioneel ook bruikbaar is.
En Meneer Bleeker, Android lijk misschien leuk, maar is zeker in de specifieke zakelijke markt (iets anders dan mobieltjes, smartphones en tablets) nog volledig onbekend. ALs je kijkt naar de apparaatjes die TNT Post, DHL enz bij zich hebben, en ook ander handheld terminals (want dat zijn het, geen smartphone-clones of zo) deze werken geen van allen met Android of iOS. Vaak zijn het proprietary OS versies of Windows varianten. En dat werkt prima, als je applicatie maar goed geprogrammeerd is. Noch Apple noch Google ziet ook maar iets in deze niche markt, dus Android op de Railpocket ? Dacht het niet. Een Linux vaiant ? Wellicht. Windows ? Misschien. Eerst maar eens functioneel beschrijven, dan kiezen.