De uitrol van iPads voor het vliegend personeel van luchtvaartmaatschappij KLM is voorlopig van de baan. Het beschikbaar stellen van een iPad voor het personeel in de cockpit en cabine van KLM-toestellen zou een investering vergen van 3,5 miljoen euro. Onlangs maakte Air France-KLM een verlies bekend van 809 miljoen euro over 2011. ‘Er is dus even geen geld voor zo'n forse uitgave’, zegt projectleider Tim van Loosbroek die de proef bij KLM leidde.
KLM startte op 11 oktober 2011 een proef waarin honderd medewerkers – vijftig piloten en vijftig pursers – een bedrijfs-iPad ontvingen. Nog eens zestig piloten nemen deel aan de proef met hun eigen iPad. De iPads bevatten drie zakelijke apps die het personeel bij het werk ondersteunen.
Zo kunnen piloten de checklist die zij voor vertrek met behulp van de iPad afwerken en de uitkomst direct versturen. Voor het cabinepersoneel vervangt de iPad de uitdraai van passagiersgegevens die kort voor vertrek wordt gemaakt. De iPad biedt meer informatie, plus de mogelijkheid formulieren met informatie over de vlucht digitaal in te vullen en te versturen.
Investering
Hoewel de deelnemers aan de proef niet meer anders willen, heeft KLM besloten de iPad niet onder de rest van het vliegend personeel uit te rollen. Dat zou volgens Van Loosbroek een investering van 3,5 miljoen euro vergen. De luchtvaartmaatschappij bevindt zich op dit ogenblik in zwaar weer: moedermaatschappij Air France-KLM rapporteerde over 2011 een verlies van 809 miljoen euro.
Gerard, aangezien dit artikel gaat over KLM moet ik je corrigeren.
In KLM vliegtuigen zitten de boeken, al dan niet elektronisch, standaard in de cockpit.
Er is dus geen enkele vlieger die rondsjouwt met boeken.
De tassen/koffers/trolleys waar je piloten mee ziet lopen zijn gevuld met prive spullen. Ik heb zelf geen Ipad en kan prima werken met de boeken die aan boord zijn. Ben het met Frank eens dat het een luxe artikel is en niet noodzakelijk voor de vluchtuitvoering.
Hobby spul is het zeker niet.
Denk s aan 3000 indelingen die 1 keer per week per post worden opgestuurd.
Amenderingen voor 6 boeken die meerdere keren per jaar in het postvak komen.
Vluchtvoorbereiding, overige documentatie. Behalve de besparing voor het milieu is er een directe besparing.
De elektronische flightbag (EFB) zou vervangen kunnen worden door iets wat veel gebruiksvriendelijker is en lichter.
Naderings kaarten op de ipad, navigatie kaarten en documentatie en alle andere boord documentatie. Jaarlijks een giga besparing voor de KLM.
Het is niet vreemd dat bedrijven zoals Alaska Airlines en American Airlines al over zijn.
Ondanks dat ik een apple gebruiker ben heb ik geen ipad/phone en ook geen behoefte aan. Ik heb ze wel gekocht voor mijn vrouw, die er erg blij mee is, maar ik kan er wienig mee.
Ik ben gezagvoerder op de B777 en vlieg regelmatig met collega’s die een ipad hebben en moet zeggen dat het in de cockpit een zeer fijne aanvulling is.
Snel dingen opzoeken is erg makkelijk.
Dit in de toekomst uitgebreid met naderings kaarten, mooi!
Met de navigatie kaarten die wij gebruiken kun je soms door de bomen het bos niet zien. We gebruiken nu gekleurde plakpijltjes om de route die we vliegen te kunnen zien. Op een ipad kun je deze vergroten, beter overzicht, minimum hoogtes, optionele routes, vliegvelden in de buurt, etc is alleen maar een verbetering.
Directe besparing voor printen, papier, milieu, verspreiding en nog wel een paar.
Indirecte voordelen, gebruikersgemak, veiligheid, gewicht, etc.
Ik hoef ‘m thuis niet, maar zou de ipad graag in het vliegtuig zien!
Hoi Jannes,
Ik kom ook uit de luchtvaart vandaan en ben dus bekend met alle elende.
Ik kom ook uit de ICT vandaan en ben dus ook bekend met al die elende.
KLM heeft nog wel mooie grote kaartjes ipv misselijke kleine Jeppesen dingen 😉
Maar goed. een goed geautomatiseerd systeem is niets mis mee. maar om de luchtvaart veiligheid af te laten hangen van een toestel waarover nauwelijks een integriteits controle mogelijk is vind ik niet zo’n prettig idee.
Dat is voor mij het zelfde als IFR vliegen op basis van een handheld GPSje.
Had eigenlijk verwacht dat de 3*7 wel zoiets ingebouwd had.
De nieuwe airbussen zitten vol met dat soort meuk.
@Pascal en Jannes: Ik kom ook uit de luchtvaart, als passagier. En als zodanig ben ik gebaat bij veilig, snel en comfortabel in een zo recht mogelijke lijn (liefst evenwijdig aan het aardoppervlak) van A naar B vliegen. Een kwartiertje wachten op een volledige inchecklijst boeit me niet zo. Wat me wel boeit is dat er voldoende wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing. De vliegmaatschappijen die het uiteindelijk gaan winnen scoren op veiligheid en betrouwbaarheid, ofwel: wie het minst vaak uit de lucht komt vallen trekt de meeste klanten.
Frappant dus dat er naar aanleiding van dit bericht slechts een soort welles-nietes discussie ontstaat over nut en noodzaak van een device. Natuurlijk zitten er voor- en nadelen aan het gebruik ervan. Maar zouden we niet eerst even informeren bij KLM of het besluit inderdaad uitsluitend is gebaseerd op het niet beschikbaar hebben (of krijgen) van financiële middelen? Op basis van de ervaringen tot nu toe zou er evengoed sprake kunnen zijn van onvoldoende ROI op korte termijn. Zeker als je voorzichtig met je centen om moet gaan investeer je in dat geval liever in zaken die snel(ler) voordeel en vooral meer passagiers opleveren.
Wij hebben de EFB en de 1e keer dat ik die gebruikte kreeg in een microsoft odbc failure…….hmmm…..
Iedere piloot een tablet, welke dan ook en ook nog 1 opgesloten ergens in geval dat. Genoeg back up.
Het ging me meer om gedachten van mensen dat het overbodige luxe is of een speeltje terwijl ik alleen maar voordelen zie eigenlijk 🙂
En HK:
Met de ipad kunnen we (vooral de purser) veel sneller informatie van en voor een passagier opvragen.
Evt. wensen doorgeven voor volgende vluchten van een passagier, frequent flyer info, aansluitingen, etc.
Het cabine personeel vond het bijzonder prettig om mee te werken en vond het een verbreding van de service die we bieden voor onze passagiers.
Inderdaad, korte termijn onvoldoende ROI. Lange termijn: het gaat komen.
Er wordt heel erg veel gekeken naar het verbeteren van de dienstverlening en niet alleen dmv ipads, ook online services, of de nieuwe business class stoelen die er over een jaar aankomen, etc.
Voor een insider fijn om te zien. Voor de passagier hopelijk goed om te ervaren!
Fijn paas weekend allen.
Mvg
Wist niet dat die EFB ook al onder MicroSoft draaien.
Hebben de ontwikkelaars kenlijk even vergeten de licentie te lezen.
Niet te geloven….. MicroSoft in de lucht… hoe onverstandig heeft men kunnen zijn. dan idd toch liever een iDing. Nu ja… dat vlieg gedoe is voor mij ook al zo’n tien jaar geleden heb nog even een echte klokkenwinkel meegemaakt.
De investering is minder dan 0,5 % van het verlies, maar daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat er kennelijk geen tco plaatje en dus geen businesscase gemaakt is. Dan was namelijk meteen duidelijk wat de terugverdientijd zou zijn van deze interessante ipadcase. Investeren terwijl er verlies geleden wordt is niet erg, mist de investering en de exploitatielasten maar (vrij)snel terugverdiend worden, dan wordt namelijk het verlies vanzelf minder……
Rondzeulen van boeken is niet zelf dragen, maar rondzeulen van boeken is een reductie van 30 kilo aan boord. 30 kilo minder is minder brandstoff verbruik, en dat is heel wat op langere vluchten verdeeld over alle vluchten…. Millieu besparing, brandstof besparing het updaten van boeken per vliegtuig, aanleveren van boeken, printen van boeken etc etc etc.
Floor, ik ben benieuwd hoe milieu bewust je bent als je vliegtuig uit de lucht plet omdat de iPad van de chaufeur niet meer werkt tengevolge van een schattige app van zijn zoontje.