Het Nederlandse kantoor Research in Motion (RIM) wordt uitgebreid. Er wordt meer marketing- en salespersoneel aangenomen omdat de Blackberry-maker een enorme groei constateert in Nederland. Blackberry is de meest verkochte pre-paid telefoon in Nederland, zegt Arnaud Bret, directeur van Blackberry West-Europa. 'We zien een aanzienlijke stijging in het ping-verkeer in Nederland. Daarnaast maakt in het bedrijfsleven de publieke sector steeds meer gebruik van de toestellen van RIM.'
Het Amsterdamse kantoor werd in de zomer van 2010 geopend en er werken inmiddels 25 mensen. Hoeveel personeel erbij komt, kan Bret niet zeggen. 'Nederland is een van de topmarkten voor ons in de regio Europa, Afrika en Midden-Oosten. De Curve 8520 is de populairste pre-paid telefoon voor consumenten. We zien dat jongeren een steeds hechtere Blackberry-community vormen.'
Playbook
RIM's Playbook-tablet vindt echter nog geen gretige aftrek. Het apparaat kwam in juni 2011 beschikbaar. Bret: 'We zijn wereldwijd met pilots bezig om 1500 bedrijven te laten testen hoe werken op een tablet gaat. Er zitten ook Nederlandse bedrijven bij, maar we mogen geen namen noemen. We willen bedrijven leren om tablets te gebruiken. Het zijn veilige, krachtige apparaten en via de Bridge kun je een goede connectie maken tussen de Blackberry-smartphone en de -tablet.'
Bridge is een veilige connectie die tot stand kan worden gebracht tussen de tablets en de smartphones van RIM. Een systeembeheerder hoeft niet apart voor de tablets beleidsregels in te stellen zoals het uitzetten van de browser onder werktijd. Die regels kunnen via de Bridge worden gekopieerd van een RIM-smartphone naar Playbook.
Honder dollar aan apps
RIM moet voor zijn plannen met Playbook nog wel het vertrouwen terugwinnen van de Nederlandse klant, zegt Bret. 'We hebben de storing van 10 tot en met 14 oktober 2011 zo snel mogelijk proberen op te lossen. Om te bedanken voor het vertrouwen in ons, geven we iedereen met een Blackberry-toestel honderd dollar aan applicaties, die mensen in App World kunnen bereiken via het knopje 'Gift from Blackberry'. Deze week worden hier apps aan toegevoegd en dit worden er nog meer. We willen wel apps geven die waardevol zijn, ook voor bedrijven.'
Bret merkt op dat Nederlandse ict-bedrijven tot nu toe positief reageren op de compensatie. Bedrijven krijgen naast de honderd dollar aan applicaties op de apparaten, ook een maand lang technische ondersteuning. Bret: 'We hebben nog geen vragen vanuit bedrijven gehad over de eventuele veiligheid, maar die is tijdens de storing ook niet in het geding geweest. Ik denk dat nu de tijd aanbreekt om de storing goed te onderzoeken en aan onze klanten terug te koppelen wat er mis was. Maar vooral wat we eraan gaan doen om het in het vervolg te voorkomen. We moeten het vertrouwen terugwinnen en dat kost tijd.'