De zakelijke telecomaanbieder Yes Telecom komt in handen van KPN. Met de overname versterkt KPN zijn positie in de markt voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Bovendien krijg het telecomconcern een netwerk van wederverkopers in handen. Yes Telecom is een virtuele aanbieder die het netwerk van KPN gebruikt. De merknaam blijft behouden. De partijen maken niet bekend hoeveel geld met de overname is gemoeid.
Het dealerkanaal van Yes Telecom is voor KPN belangrijk. In tegenstelling tot KPN levert de aanbieder zijn diensten alleen via wederverkopers. Dat zijn er ruim driehonderd die over het hele land zijn verspreid. KPN hoopt met de overname deze wederverkopers beter te kunnen gebruiken, laat directeur Ron de Mos van KPN Zakelijke Markt weten.
Op eigen kracht
Yes Telecom vult het portfolio van KPN goed aan en versterkt de dienstverlening in het mkb, vertelt KPN-woordvoerder Stephen Hufton. De overgenomen telecomaanbieder blijft op eigen kracht en onder eigen naam zijn producten verkopen, maar dan onder de vleugels van KPN, zegt de voorlichter.
Yes Telecom was nog niet bereikbaar voor verdere toelichting. Het is niet bekend hoeveel abonnees het Leidse bedrijf telt en wat zij van de overname merken. Als telecomaanbieder zonder eigen netwerk ('mobile virtual network operator', of MVNO) was Yes Telecom tot dusver klant van KPN Wholesale. Waarschijnlijk komen de activiteiten nu onder de vleugels van KPN Zakelijke Markt.
Hopelijk krijgen de klanten van Yes niet te maken met de directeur Klantcontact van KPN, Jacob Middeldorp. Die reageert zelfs niet op een aangetekende brief inzake klachten, die door eigen fouten in de verschillende systemen (!) van KPN veroorzaakt worden.
Uit ervaring kan ik je nu vertellen dat dat nu ook geldt. Het gezegde op kantoor bij ons is nu: van T-Mobile regen in de Yes Telecom drup. De T-Mobile klantenservice blijft gewoon bereikbaar en komt afspraken na, ook als er technische problemen zijn. Vervelend.