InSided, de Amsterdamse ontwikkelaar van software waarmee bedrijven communities van klanten kunnen opzetten, komt in Amerikaanse handen. Het grotere Gainsight, pionier op gebied van software voor ‘klantsucces’ heeft InSided volledig overgenomen.
De software van InSided krijgt een plaats in de suite van software die klanten meer aan een bedrijf moet binden. De roadmap voorziet in een snelle integratie van de Nederlandse software.
Robin van Lieshout die Insided samen met Wouter Neyendorff eind 2010 startte, denkt als onderdeel van Gainsight sneller te groeien. Beide bedrijven richten zich op de markt voor software ter vergroting van de klanttevredenheid, maar Gainsight heeft een breder assortiment aan producten. Bovendien bouwde het bedrijf uit San Francisco zijn voorsprong op de concurrentie vorig jaar snel uit.
InSided heeft een kleine 200 bedrijven als klant waaronder T-Mobile en Dyson. Doel is naar duizend klanten door te groeien, een aantal dat Gainsight al ruimschoots heeft gehaald. Hoewel InSided de afgelopen twee jaar haar klantenbestand zag verdrievoudigen en de omzet meer dan verdubbelde, zou Gainsight toch altijd een voorsprong houden.
InSided had nieuw kapitaal nodig voor marketing en productontwikkeling. De investeerders HenQ, het Belgische Fortino en het Franse Ventech waren al bezig een nieuwe investeringsronde voor te bereiden toen Gainsight-baas Nick Mehta zich aandiende. Ook de investeerders hadden zich al afgevraagd of InSided zich niet beter door een concurrent kon laten overnemen.
Uiteindelijk kozen Van Lieshout en zijn aandeelhouders voor verkoop. De transactie heeft de investeerders bepaald geen windeieren gelegd. Volgens het FD is 75 miljoen euro betaald voor InSided.