KPN schudt het managementteam op. Het bedrijf splitst de rol van commercieel directeur op in een functie voor een cco (chief commercial officer) voor de zakelijke markt en een cco voor de consumentenmarkt. De huidige commercieel directeur Frank van der Post moet vroegtijdig vertrekken.
Dat heeft het bedrijf aangekondigd in een bericht over wijzigingen in het managementteam. Daarin staat dat de positie van cco wordt opgedeeld in twee nieuwe functies. Daarbij richt de chief consumer market zich op de consumentenmarkt. Voor de chief business market ligt de verantwoordelijkheid bij de zakelijke markt. Zo moet de bedrijfstop sneller in kunnen grijpen in snel veranderende marktontwikkelingen.
Volgens KPN is Frank van der Post akkoord gegaan met zijn vroegtijdige vertrek. De termijn voor zijn functie loopt officieel pas begin 2019 af, maar hij treedt al per 15 september 2018 terug. Van der Post trad in 2014 aan als commercieel directeur.
De Belg Jean-Pascal Van Overbeke is benoemd tot chief consumer market. Hij start per 1 september 2018. Van Overbeke werkte volgens zijn LinkedIn-account van april 2016 tot januari 2018 voor de Franse telecomoperator en kabelaanbieder SFR. Daarvoor werkte hij onder meer voor de telecomaanbieders als Lebara, Maxis en Orange.
Ibarra krijgt dubbelrol
Voor de nieuwe positie van commercieel directeur voor de zakelijke markt wordt nog naar een geschikte kandidaat gezocht. Tot die tijd zal KPN-ceo Maximo Ibarra die rol ad-interim vervullen, naast zijn werk als algemeen directeur.
Het idee voor de splitsing van de functie van de cco komt van de raad van toezicht. Zij adviseerden het management om een scheiding aan te brengen tussen de commerciële verantwoordelijkheid voor activiteiten op de zakelijke- en de consumenten-markt.
Volgens de toezichthouders heeft de vertrekkende commercieel directeur Frank van der Post een belangrijke rol geleverd in het opkrikken van de waardering van klanten voor producten en diensten in de consumentenmarkt. Ook de manier waarop hij de zakelijke activiteiten van KPN heeft vormgegeven wordt geroemd. Daarbij wordt specifiek zijn rol in het opzetten van een centraal data- en analytics-team genoemd.
Snelle marktontwikkelingen
De wijzigingen in het managementteam hangen volgens KPN samen met de snelle ontwikkelingen in de markt. Die worden niet expliciet genoemd, maar te denken valt aan een groeiende vraag naar breedbandinternet, teruglopende inkomsten uit telefonie-abonnementen en de vraag naar nieuwe zakelijke toepassingen op het gebied van bijvoorbeeld security en internet of things. De bedrijfsleiding van KPN wil daar sneller op kunnen anticiperen. Er gaan bovendien al langer stemmen op dat het bedrijf mogelijk wordt gesplitst in een zakelijke- en een consumententak.
Er staan mogelijk ook grote wijzigingen in het personeelsbestand op stapel. Tot dusver is echter onduidelijk wat precies de gevolgen zullen zijn van het aantreden van de nieuwe ceo Maximo Ibarra.
Ibarra is de opvolger van Eelco Blok en tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 18 april 2018 benoemd tot ceo. Hij is sinds15 januari 2018 aan boord bij KPN om ‘een soepele overgang te bewerkstelligen’. In afwachting van de precieze plannen van Ibarra is al een aantal keer een ‘tussen-cao’ gesloten.
Bedrijfstop KPN
- CEO and Chairman of the Board of Management – Maximo Ibarra
- CFO and Member of the Board of Management – Jan Kees de Jager
- COO and Member of the Board of Management – Joost Farwerck
- Chief Consumer Market – Jean-Pascal Van Overbeke
- Chief Business Market – Maximo Ibarra (ad interim)
- Chief People Officer – Erik van ’t Hof
- Chief Strategy Officer – Wouter Stammeijer
- Chief Transformation Officer – Paolo Nanni
- General Counsel & Company Secretary – Jasper Spanbroek
- Chief Corporate Communication & CSR – Hans Koeleman