Nederlandse bedrijven maken gemiddeld 58.400 euro aan kosten per ict-storing doordat werkzaamheden worden onderbroken. Daar bovenop komen nog gemiddeld per storing 24.438 euro aan ict-kosten voor het oplossen van het probleem. Dat blijkt uit Europees onderzoek van analistenbureau Quocirca dat in opdracht van data-analist van ict-beheerinformatie Splunk is uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de downtime per kritieke ict-storing bij 42 procent van de Nederlandse bedrijven ligt op zo’n 11 tot 15 uur. Dat is een stuk hoger dan het Europese gemiddelde, waarbij 16 procent van de bedrijven een storing heeft waarbij de ict-systemen 11 tot 15 uur platliggen. Voor 22 procent van de Nederlandse bedrijven is de tijd tussen het ontstaan van het probleem en het oplossen hiervan zelfs 15 tot 24 uur. Terwijl het Europese gemiddelde ligt op 8 procent van de bedrijven.
Volgens de onderzoekers hebben Europese bedrijven gemiddeld drie storingen per maand (36 per jaar), met een gemiddelde kostenpost van 115.034 euro per storing. Een kritiek ict-probleem doet zich voor wanneer een bedrijfsapplicatie of infrastructuur down is of een storing optreedt en ervoor zorgt dat een bedrijfsproces wordt stopgezet of dat gebruikers niet meer in staat zijn om hun werkzaamheden goed uit te voeren.
‘Omdat de ict-complexiteit groeit, is het onvermijdelijk dat bedrijven te maken krijgen met storingen’, aldus Bob Tarzey, analist bij Quocirca. ‘Om de kosten die hierbij komen kijken en verspilde tijd te beperken, is het van belang dat ict-teams inzicht krijgen in de oorzaak van de problemen en storingen om vervolgens diensten zo snel mogelijk weer online te krijgen. Effectieve Operational Intelligence verbetert zowel de zichtbaarheid van deze teams als de coördinatie tussen teamleden, waardoor de productiviteit omhoog gaat. Hoe sneller it-storingen worden verholpen en hier lessen uit worden getrokken, hoe sneller ict-afdelingen weer verder kunnen met hun normale werkzaamheden.’
Gemiddelde achtien man betrokken
Volgens de onderzoekers is het gemiddelde aantal ict-medewerkers dat is betrokken bij zo’n storing is achttien man. Ook stelt het dat ict-managers zich meer zorgen maken over downtime dan over beveiliging.
Quocirca heeft 380 organisaties ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland. Het volledige rapport is hier te downloaden.
Splunk heeft een rekenmodule gemaakt die inzicht geeft in de kosten van de gevolgen van een ict-storingen voor de organisatie.
Om de kosten die hierbij komen kijken en verspilde tijd te beperken, is het van belang dat ict-teams inzicht krijgen in de oorzaak van de problemen en storingen om vervolgens diensten zo snel mogelijk weer online te krijgen. Nee!! De Governance moet zich uitspreken voor informatiebeveiliging en zorgen dat ze aan een basisinformatiebeveiliging voldoen. ISO27001 zou hierbij kunnen helpen. Zorg dat de opzet, het bestaan en vooral de effectiviteit werkt en onderdeel wordt van constante bedrijfscontiniteit, bedrijfshygienne en permanente toezicht door middel van monitoring en verbeteracties adhv risico analyses. Directie?? Doe iets!!
Een onderzoek van het Ponemon Institute in 2013 onder 450 datacenterprofessionals wees uit dat datacenters gemiddeld twee maal per jaar volledig onbereikbaar zijn. De gemiddelde downtime lag daarbij op ongeveer twee uur. Deze twee uur downtime kostte gemiddeld 660.000 duizend euro, dwz. 5.785 euro per minuut.
In het verleden hadden bedrijven procedures om bedrijfsprocessen voort te zetten tijdens een IT storing. Dit als onderdeel van hun DR plan. Maar door de verre mate van automatisering is het voor diverse bedrijfsprocessen niet meer mogelijk om een alternatief te gebruiken.
Met Manufacturing IT en IoT zal dit probleem alleen maar groter worden, en zal een IT storing direct impact hebben op de bedrijfsprocessen en uiteindelijk op het bedrijfsresultaat.