De centrale ondernemingsraad (cor) van KPN vindt dat de directie veel te grootschalig uitbesteed, onder meer op ict-gebied. Intern heerst er veel onvrede over de afhankelijkheid van grote leveranciers. Omdat de directie doof bleef voor deze bezwaren, stapte de cor naar de Ondernemingskamer. Een zitting werd begin deze maand op het laatste moment afgeblazen, nadat beide partijen alsnog tot een akkoord zijn gekomen over een stappenplan zouden.
Kringen rondom de cor van KPN melden dat de centrale ondernemingsraad al enige tijd discussie voert over het uitbestedingsbeleid van de directie. Dat zou op te grote schaal plaatsvinden, waarbij ook nog eens met leveranciers langjarige overeenkomsten worden gesloten. KPN zou daardoor tot in ‘lengte der dagen’ afhankelijk zijn van deze grote ict-bedrijven. De directie zou bovendien te weinig overleg voeren over de gevolgen van een outsourcingstraject, zowel voor het betrokken personeel als de business.
Ontevredenheid
Intern heerst er ontevredenheid over deze ‘vendor lock-ins’, die volgens sommigen binnen KPN een remmende werking hebben op de commerciële activiteiten van het telecomconcern. De cor trok aan de bel en stelde de directie voor om extra zekerheden in te bouwen wanneer een outsourcingsovereenkomst wordt gestart. Dat zou dan bijvoorbeeld kunnen via een stappenplan en een afvinklijst met cruciale aandachtspunten.
In het recente verleden heeft KPN heel veel eigen ict-taken uitbesteed, onder andere aan Atos. Inmiddels zijn dit soort contracten schering en inslag bij het ict-concern. Een actueel voorbeeld is de outsourcingsrelatie die KPN met Accenture heeft lopen. Daarbij levert Accenture diensten op het gebied van de ontwikkeling, bouw en onderhoud van online managed services die KPN weer aan zijn klanten aanbiedt.
Daarnaast is Accenture aangetrokken voor beheerdiensten op het gebied van business support-systemen en infrastructuuractiviteiten, en voor interactieve tv-services voor verschillende apparaten (tv, tablet en smartphone). Binnen de business van KPN worden de contracten met Accenture als weinig flexibel bestempelt, wat een belemmering vormt voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten.
Opvang personeel
Hiernaast wil de cor dat de directie ook extra aandacht besteedt aan de opvang van personeel van KPN, wanneer een uitbestedingscontract ophoudt dat KPN met een klant heeft gesloten. Een concreet geval is verzekeraar Achmea dat KPN door Atos heeft vervangen als infrastructuurbeheerder. Atos neemt waarschijnlijk een man of twintig over van KPN, maar een stuk of veertig beheerders moeten binnen KPN op zoek naar nieuw werk. De vraag is of dat voldoende voorhanden is. De cor, maar de ook de vakbonden, vinden dat wanneer KPN op minder grote schaal uitbesteedt, er intern meer werk voorhanden is voor terugkerende medewerkers.
Dat outsourcing niet automatisch leidt tot verbetering bleek uit de voorgenomen uitbesteding van de financiële administratie aan bpo-gigant Genpact. Na ampel beraad besloot KPN dit jaar de zaak af te blazen. Na een benchmark bleek de eigen dienstverlening beter te scoren dan die van Genpact.
De gang naar de Ondernemingskamer heeft de cor toch niet gezet. De directie zou alsnog ingestemd hebben met de voorgestelde aanscherping van het beleid, waaronder het voorgestelde stappenplan. Zowel de directie als de cor van KPN wil inhoudelijk niet reageren.