Bij veel organisaties staat innoveren met ict hoog op de agenda voor komend jaar. Voor ict-innovaties zijn vaak substantiële bedragen gereserveerd in de begroting. Tegelijkertijd geven diezelfde organisaties aan te worstelen met innovaties. In veel gevallen ontbreken de processen en randvoorwaarden om innovatie daadwerkelijk te realiseren. Dit blijkt uit resultaten van de ict-besturingsscan van adviesbureau Berenschot. Die is door ruim honderd organisaties ingevuld.
Circa 70 procent van de organisaties geeft aan dat er een apart budget is gereserveerd voor innovatie en de meerderheid daarvan stelt ook dat dit budget voldoende is. Tegelijkertijd geeft het overgrote merendeel van de ondervraagde organisaties aan dat het onduidelijk is hoe het budget toegekend wordt aan de verschillende initiatieven en dat het binnen de organisatie ontbreekt aan een echt innovatief klimaat.
Fouten maken
‘Het reserveren van een apart budget is een essentieel onderdeel voor het stimuleren van innovatie, maar om daadwerkelijk toegevoegde waarde te kunnen bieden is veel meer nodig’, zegt Linda van Rens, adviseur bij Berenschot. ‘Organisaties moeten hun ogen en oren gericht hebben op de buitenwereld om de nieuwe mogelijkheden die ict biedt, te signaleren, en vooral ook om deze te vertalen naar mogelijkheden voor de eigen organisatie. Daarbij is nauwe samenwerking tussen ict en business cruciaal. Bovendien moet er ruimte zijn om te experimenteren. Fouten maken hoort daar ook bij.’
De uitslagen van de ict-besturingsscan laten zien dat steeds meer organisaties het belang van ict-gedreven innovaties onderkennen. Bij vrijwel alle organisaties zijn er medewerkers die zich bezig houden met het identificeren van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict. Waar het vaak aan schort is het vertalen van deze ontwikkelingen naar concrete kansen voor de eigen organisatie.
Mogelijkheden blijven onbenut
‘Dan blijft het bij de introductie van een iPad of tablet voor generieke toepassingen zoals het lezen van e-mail’, vervolgt Van Rens. ‘De mogelijkheden om met diezelfde tablet de manier van werken echt te veranderen blijven onbenut. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van applicaties die gebruikt worden in het primaire proces aan een vertegenwoordiger of controleur op werkbezoek zodat hij realtime kan communiceren met de backoffice.’
Wil je als organisatie ict-innovaties met echte impact invoeren, zorg dan voor goede samenwerking tussen ict en business bij het identificeren en verzilveren van kansen, aldus Van Rens. ‘Nog te vaak is het de verantwoordelijkheid van alleen de ict-afdeling om alert te zijn op mogelijkheden om nieuwe ict in te zetten binnen de eigen organisatie. Waardevolle kansen voor echte innovatie van de manier van werken blijven dan onderbenut. Ook het risico dat voorgenomen innovaties niet van de grond komen neemt toe.’ Ruim de helft van de organisaties geeft dan ook aan dat de meeste ict-innovaties nooit in gebruik worden genomen.
Te weinig aandacht
Van Rens: ‘Organisaties zijn op de goede weg door het belang van innovatie met ict te onderkennen. Dat er voldoende budget voor innovatie wordt gereserveerd is, zeker in deze tijd, veelzeggend. Tegelijkertijd realiseren veel organisaties zich onvoldoende dat budget alleen niet voldoende is. Wil innovatie echt succesvol zijn, dan moet een organisatie de organisatorische aspecten, juiste randvoorwaarden en processen creëren om innovatie te bewerkstelligen. Op dit moment gaat daar vaak nog te weinig aandacht naar uit.’
Lars Bosman heeft helemaal gelijk. Innovatie in ict als doelstelling is als investeren in nieuw gereedschap terwijl je niet weet waar het gereedschap voor gebruikt word.
Innovatie moet altijd een verbetering voor het bedrijf of van de bedrijfsprocessen tot doelstelling hebben. De bedrijfsstrategie is hierbij leidend. Dat deze innovaties gerealiseerd kunnen worden door het toepassen van nieuwe ict-toepassingen is meegenomen.
Ict is, en blijft, faciliterend voor andere bedrijfsprocessen. Innoveren in ict-innovaties kan daarom alleen een afgeleide doelstelling zijn.
Ik heb in het verleden nogal wat WBSO aanvragen gedaan (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk).
Wat ik hier niet terug zie (artikel en reacties) is dit: Men denkt bij innoveren vaak aan nieuwe dingen zoals een iWacht of Google glasses.
Maar met innovatie kun je ook prima vernieuwend voor mijn organisatie bedoelen! Dus als ik tablets ga gebruiken voor mijn bedrijfsprocessen waar ik voorheen alleen laptops en desktop gebruikte dan is dat innovatie!
Als je het hebt over innoveren en innovatie moet je dus ook de context of het perspectief erbij plaatsen.
Dus:
‘Bij veel organisaties staat innoveren met ict hoog op de agenda voor komend jaar.’
Hiermee wordt dus bedoeld dat veel bedrijven vernieuwde zaken wil doen binnen hun organisatie door middel van ict. Het verwisselen van vaste telefoons voor IP-telefonie valt dus prima onder innovatie al is dit voor een ander bedrijf al de huidige praktijk.
Men wil dus gewoon bedrijfsverbeteringen doorvoeren met ICT omdat men geloofd dat hiermee voordelen te behalen zijn en dat lijkt mij terecht.
Om terug te komen op het stukje WBSO. Ook daar is het criterium onder andere dat het voor jouw organisatie vernieuwend is! Niet dat het nog niet bestaat, of nog nergens wordt toegepast.
Innovatie in de ict is maar om twee reden vrijwel onmogelijk:
– Onwil
– Onkunde
@Henri,
Heb ik je op cc-lijst gezet van mijn artikel hierover? Hoe kom je aan de tekst van mijn artikel? :-p
Het artikel spreekt van innoveren en de reserveringen daarvoor maar niet of nauwelijks over de richting van innoveren. Prettig natuurlijk dat er budgetten worden gereserveerd maar wat daarna?
Een tweede, me dunkt toch niet erg onbelangrijk natuurlijk, het gegeven dat er veel it-professionals met een berg aan ervaring en visie ook nog eens om prijstechnische redenen is, en nog steeds worden, vervangen door zogenaamde ‘young upcoming potentials’ waardoor een goede basis en mix voor innovatie aanzienlijk mank zal gaan en natuurlijk ook niet echt bevorderlijk is voor innovatie.
Als voorbeeld: Het byod kan ‘handig’ lijken maar blijkt in de praktijk zeker niet altijd even handig dan de functionaliteiten die een laptop bied in veel gevallen. Dus kun je het byod verhaal wel hypen natuurlijk maar dat vind ik dan weer niet zo innovatief.
De ene it-peripheral vervangen door een modernere vind ik alleen maar zinvol als die eol is maar weer niet zo innovatief als je die eerder zou vervangen.
Just a thought…
Ik kom concrete voorbeelden dan ook evrder niet zo he4el erg tegen.
In mijn ogen draait het vooral om een stukje verwachtingsmanagement.
Zoals de titel al aangeeft: innoveren MET ict, ofwel: we willen graag innovatief bezig zijn met ict als hulpmiddel om deze innovaties te ondersteunen.
Een organisatie kijkt vervolgens eens om zich heen, en leest op internet de ene succes-story na de andere, over hoeveel efficiënter bedrijven zijn gaan werken door introductie van ict-middelen.
Hierdoor ontstaat vaak (ten onrechte) de verwachting dat het allemaal zo gepiept is. Je gooit wat software in de cloud, laat mensen hun eigen smartphones en tablets meenemen naar het werken en mensen worden 10 procent productiever.
Wat je echter niet terug vindt op internet zijn alle problemen waar organisatie tegen aan lopen als ze zo iets uitrollen, of de verhalen van bedrijven waar dit uiteindelijk niet bleek te werken.
Ook bij andere innovaties wordt zelden aangegeven hoeveel ontwikkeltijd er aan vooraf gegaan is, en hoeveel prototypes ze in de prullenbak hebben kunnen gooien voordat er eindelijk een werkend en bruikbaar exemplaar het levenslicht zag.
Wanneer je de verhalen over de EUV-ontwikkelingen bij ASML een beetje gevolgd hebt afgelopen jaren, dan zie je hoe complex het kan zijn een theoretisch goed idee uit te werken tot een werkbaar product. Van de investeringen die daar al in gedaan zijn kunnen veel bedrijven in Nederland alleen maar dromen!
@Reza: Dat compliment steek ik in mijn zak 🙂 Ik ga nu aan je artikel beginnen!
@PaVaKe: Scherp, (*MET*)
In mijn dagelijkse praktijk zie ik veel bedrijven geld verspillen aan zogenaamde innovaties, maar hun tijd en geld verdoen aan het opnieuw uitvinden van het wiel met alle kinderziektes van dien.
Er zijn zat bedrijven die nu investeren in een 1e generatie mobility oplossingen (zoals het bouwen van native enterprise apps of web applicaties) terwijl de industrie al met de 3e generatie process optimalisaties bezig is, cross platform, cloud, hybride, backend connectors etc. ( zoals http://www.youtube.com/watch?v=JHZsjLf0m1o ).
Bedrijven zouden zich moeten richten op innoveren binnen hun eigen vakgebied, met behulp van eigen kennis en expertise, en altijd de focus houden op hun ROI.
Innoveren door samenwerking tussen de Business en de ICT: een belangrijk aandachtsgebied voor de Business Relationship Manager.