Nederlanders maken zich zorgen om een samenleving waarin alles en iedereen via internet met elkaar verbonden is. Zestig procent van de burgers maakt zich zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens op internet. Ze zijn ook kritisch op bijvoorbeeld de werking van zoekmachines waarbij steeds vaker commerciële partijen de zoekresultaten bepalen.
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau KPMG. Volgens het rapport zijn Nederlanders ongerust over de vraag of hun gegevens veilig zijn. Ook de mogelijke aantasting van haar privacy houdt de bevolking bezig. Eén op de vijf vindt dat zij voldoende controle heeft op het gebruik van persoonlijke gegevens door derden. Tien procent vindt dat overheid en het bedrijfsleven voldoende transparant zijn over het gebruik van hun persoonlijke gegevens.
Burgers zijn bijvoorbeeld kritisch over zoekmachines die steeds meer data verzamelen en resultaten tonen die zijn ingegeven door commercie in plaats van inhoud. Bijna zeventig procent van de ondervraagden is van mening dat zoekmachines op dezelfde vraag steeds hetzelfde antwoord zouden moeten geven. Volgens tachtig procent moet een zoekmachine altijd het meest waarheidsgetrouwe antwoord geven in plaats van een antwoord dat commercieel het best uitkomt.
Zo’n zestig procent van de burgers vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat een klein aantal zoekmachines wereldwijd de gegevens van heel veel mensen in handen heeft en dat het bedrijf achter de zoekmachine steeds meer over hen te weten komt als zij de zoekmachine vaak gebruiken.
Toch handelen ze daar niet naar. Zo blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders in het algemeen steeds dezelfde zoekmachine gebruiken. Zo’n zeventig procent maakt standaard gebruik van dezelfde zoekmachine, waarbij negentig procent de voorkeur geeft aan Google. Volgens de onderzoekers maakt slechts een kwart gebruik van verschillende zoekmachines. Ook bij die groep geniet Google de voorkeur, gevolgd door Bing, Ask.com en Yahoo.
Koos Wolters, partner bij KPMG Cyber en privacy-deskundige: ‘Dat is bijzonder gezien het feit dat ruim zeventig procent van de Nederlanders zich ervan bewust is dat het bedrijf achter de zoekmachine op deze manier steeds meer over hen te weten komt. En bijna de helft realiseert zich dat dezelfde zoekvraag aan een zoekmachine niet altijd hetzelfde antwoord oplevert. Een duidelijk signaal dat internetgebruikers zich bewust zijn van het feit dat hun gedrag voortdurend wordt gemonitord door zoekmachines en dat de resultaten op basis daarvan worden aangepast.’
Bank betrouwbaar
De onderzoekers: ‘Van alle organisaties waarmee Nederlanders digitaal persoonlijke gegevens uitwisselen, vertrouwen zij hun bank het meest. Ruim dertig procent van de consumenten geeft aan bij de bank het grootste gevoel van veiligheid te hebben. De bank wordt gevolgd door de rijksoverheid met 22 procent en de sociale media met zo’n tien procent.’ Volgens de ondervragers hebben Nederlanders het minste vertrouwen in telecom- en nutsbedrijven.
‘Burgers willen duidelijk meer controle als het gaat om het gebruik van internet en eisen ook meer maatregelen die privacy en veiligheid garanderen’, vervolgt Wolters. ‘Als we kijken naar de maatregelen die mensen zelf kunnen nemen, dan zien we dat de helft inmiddels browsercookies verwijdert en dat iets meer dan veertig procent de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media beheert.’
Volgens de onderzoekers zijn burgers zich meer bewust van de risico’s. Volgens KPMG controleert zeventig procent eerst de afzender van een e-mail voordat een link in een bericht geopend wordt. En ook het gebruik van verschillende wachtwoorden bij verschillende accounts is bij een meerderheid inmiddels een gewoonte.
Privacy
De onderzoekers vinden het opvallend dat informatie over het privacybeleid van een website nauwelijks gelezen wordt. ‘Niet meer dan twintig procent leest bij een bezoek aan een website het privacyreglement en de meldingen over cookies. En ook andere mogelijkheden worden relatief onbenut gelaten.’
Volgens KPMG heeft ongeveer tien procent van de burgers een incognito-modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. ‘De mogelijkheid tot encryptie, één van de meest effectieve manieren om te voorkomen dat persoonlijke informatie door buitenstaanders kan worden gelezen, wordt door niet meer dan tien procent gebruikt.’
Hierin is ook een voortrekkersrol van de it zelf.
Het is eigenlijk een gotspe dat zakelijk emailverkeer niet of nauwelijks wordt versleuteld. En dat terwijl PGP al twintig jaar bestaat.
Johan, het is nog gekker. In Nederland bestaat alleen briefgeheim op papieren brieven, op email berust geen briefgeheim.
Iedereen die het kan lezen, mag het lezen, waardoor een email de status heeft van een briefkaart.