Door het toenemende gebruik van apps zal in 2020 iedereen verslaafd zijn aan informatie. Informatiegedrag en gewoon gedrag zullen dan niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Dat concludeert het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (Vint) van ict-dienstverlener Sogeti. Vint onderzocht de maatschappelijke gevolgen van het gebruik van apps. Samen met technologie- en gedragsexperts zijn toekomstbeelden uitgewerkt waarin zowel de positieve als negatieve effecten worden belicht.
Vint-directeur Menno van Doorn: 'Het mag misschien heftig klinken dat iedereen in 2020 volledig app-verslaafd is. Tegelijkertijd is het een logisch gevolg van het feit dat de laatste fysieke ‘digital nerds' generatie dan vergrijst. In 2020 heeft iedere individu bewust of onbewust de app als verlengstuk van de zintuigen.'
Om tot de conclusie te komen haalt Vint onderzoek van anderen aan waarin wordt gesteld dat zestig procent van de iPad-gebruikers zijn apparaat meeneemt naar bed (Nielsen). Er wordt ook onderzoek aangehaald van mediastudie The World Unplugged. Daaruit blijkt dat studenten die 24 uur geen toegang krijgen tot mobiele apparatuur ontwenningsverschijnselen vertonen die gelijk zijn aan de verschijnselen bij heroïneverslaafden.
Negatieve en positieve effecten
Negatief Positief
Privacy is overleden Mijn digitale ik helpt me verder
Concentratie steeds moeilijker Kennisverspreiding steeds sneller
Dommer Slimmer
Vertrouwen is dood Transparantie dwingt goed gedrag af
Efficiency leidt tot infobesitas Gedrag van mens staat centraal
Narcisme bloeit als nooit tevoren Social Business makkelijker realiseerbaar
Onbeperkt veeleisende klant Betere dienstverlening
Economische groei Economische groei
Doorgaan op oude voet Nieuw waardesysteem
The App Effect
Met de bekendmaking van de conclusies uit het onderzoek wil de dienstverlener de aandacht vestigen op het Symposium The App Effect op 7 juni 2011 in Bussum.
Het Vint doet elk jaar onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft Vint onderzoek gedaan naar onder andere open source en innovatie, crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010).
Vint is opgericht in 1994 en heeft inmiddels verschillende boeken en videoproducties gepubliceerd. Na de zomer van 2011 verschijnt het boek The App Effect. De uitkomsten van dit meest recente onderzoek zullen deel uitmaken van die publicatie.
‘Door het toenemende gebruik van apps zal in 2020 iedereen verslaafd zijn aan informatie’.
Naar mijn mening worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. In de afgelopen tien jaar is er een heuse informatie tsunami ontstaan. Die is ontstaan omdat het kan (aanbod: internet en alsmaar toenemende bronnen / kanalen, betaalbare breedbandverbindingen / mobiliteit) én omdat er behoefte is (vraag: informatie / content / game, anytime, anyplace en anywhere). Economieën / mensen richten zich steeds meer op de tertiaire (diensten) sector. De (moderne) mens richt zich steeds meer op de eigen individu en zijn rol in zijn netwerken (privé / zakelijk) en combineert werken, leren, lezen, spelen en ontspannen meer en meer op dagelijkse / wekelijkse basis. Het aanbod van informatie, content (tv, radio, video on demand, e-books), games, social media is schier oneindig geworden. De informatie tsunami zal komende jaren exponentieel toenemen. Daarmee stijgt de behoefte overzicht te houden, in control te blijven.
De eerste devices (PIM’s en PDA’s) om overzicht te houden beperkten zich tot contactgegevens, agenda, taken, notities, documents to go (pdf reader). De smartphones brachten al meer mogelijkheden. Met het door breken van (betaalbaar) mobiel internet (2008 / 2009), de vele wifi access points (thuis, familie / vrienden, werk en publiekelijk), de grotere schermen van de smartphones (iPhone / Android) en de komst van diverse phone apps (voor elke gewenste functionaliteit is er inmiddels een effectieve en gratis c.q. zeer betaalbare versie) is het voor velen mogelijk geworden aan die behoefte (informatie / content / game, anytime, anyplace en anywhere) tegemoet te komen, waarbij vermeld moet worden dat het beperkte scherm en input (keyboard) mogelijkheden daarin nog de beperkende factor zijn.
Het jaar 2011 wordt gezien als het eerste jaar waarin de tablet (pc) daadwerkelijk gaat door breken. Door de enorme verkoop van iPads en Android Tablets (o.a. Xoom en Samsung Galaxy 10.1), de ontwikkeling van echte tablet apps én cloud computing zullen mensen echt instaat zijn anytime, anyplace en anywhere te werken, te leren, te lezen, te spelen en te ontspannen. De apps zijn er dus om de toenemende informatiehonger te stillen.