Bedrijven die op zoek zijn naar ict-talent zetten steeds vaker gratis bier in om personeel over de streep te trekken om voor hun organisatie te kiezen. 'De trend lijkt te zijn overgevlogen uit Silicon Valley waar het inmiddels meer een uitzondering is als je als bedrijf géén gratis bier op het werk aanbiedt', stelt carrière-website Glassdoor.
‘Een belangrijk ingrediënt bij het creëren van sfeer op de werkvloer is gratis bier. Steeds meer Nederlandse werkgevers moedigen hun medewerkers aan om rond te blijven hangen na werktijd om een sterkere band op te bouwen met collega’s en samen te ontspannen na een zware werkdag’, stelt het bedrijf in een blogpost.
Glassdoor analyseerde de vacatureteksten van verschillende bedrijven en maakte een selectie van zeven organisaties waarvan medewerkers gratis bier benoemd hebben als één van de pluspunten van het werken bij hun bedrijf. Daar worden onder meer webshop-dienstverlener ISM eCompany, online reisaanbieder TravelBird en ict-adviesbureau OGD genoemd. In de advertentie van TravelBird roemt een account manager het bedrijf om: ‘de fijne bedrijfscultuur, gratis bier en frisdrank op vrijdagen.’
Een senior systeem engineer van ict-adviesbureau OGD uit Delft zegt: ‘Er worden buiten werktijd zeer veel activiteiten georganiseerd, zoals uitjes, feesten en etentjes, maar ook techsessies voor en door collega’s waarbij onder het genot van een biertje en pizza’s op diverse technische onderwerpen wordt ingegaan.’
Toptalent
‘In de strijd om talent dat gedomineerd wordt door millennials, zoeken werkgevers naar nieuwe manieren om toptalent voor zich te winnen’, verklaart Mark Di-Toro van Glassdoor. ‘Ruim een derde van de werkzoekenden heeft met ons gedeeld dat arbeidsvoorwaarden en extra’s topprioriteit zijn wanneer zij een aanbod overwegen. Dit gaat verder dan de standaard arbeidsvoorwaarden, zoals pensioen en verzekeringen.’
Di-Toro schetst: ‘Aan het einde van de werkweek trekken veel Nederlanders traditiegetrouw van hun bureau naar het café voor de vrijdagmiddagborrel. Nu werkgevers een bierkoelkast of gratis bier op tap aanbieden, lijkt die reis overbodig.’
“Maar krijgen ze er dan ook een fitnessruimte op het werk bij om toch nog een beetje gezond te blijven?” Ja, die hebben we ook bij OGD! 😀
“leuke manier (niet dus) om vrouwen te werven.” Vrouwen lusten ook bier! En die hebben we dus ook al! 😀
“Komkommertijd?”
Watertanks met komkommerschijfjes hebben we ook al! Voor de hipster ICT-ers onder ons.