Hogeschool van Amsterdam (HvA) start een project waarin het hoog opgeleide werklozen in één jaar omgeschoold tot software engineer. Met het project ‘Make IT Work’ wil de hogeschool een brug slaan tussen enerzijds de veel afgestudeerde hbo’ers of academici zonder baan en anderzijds het chronisch tekort aan hoogopgeleide ict’ers.
Op dit moment is er in de metropoolregio Amsterdam sprake van hoge (jeugd)werkloosheid en tegelijkertijd staan zo’n twaalfduizend ict-vacatures open. Het project Make IT Work heeft tot doel deze mismatch aan te pakken. Het project maakt onderdeel uit van het door de Amsterdam Economic Board opgestelde regioplan Werk maken van talent. Minister Asscher van Sociale Zeken en de aangesloten werkgevers investeren samen in totaal veertien miljoen euro in het werkgelegenheidsplan, waarvan 1,8 miljoen naar dit project gaat.
‘Moet zeker lukken’
De eerste lichting cursisten die wordt omgeschoold, start op maandag 31 augustus 2015 met de eerste lesdag van de opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam. De studenten hebben allemaal een bachelor- of masterdiploma van zeer uiteenlopende vooropleidingen, zoals geschiedenis, criminologie of celbiologie. ‘De diverse achtergronden zijn op zich geen probleem’, meent Ronald Kleijn, HvA-projectleider van Make IT Work. ‘Het gaat erom dat de ict’er in spé gemotiveerd is, analytisch is aangelegd en inzicht heeft om te programmeren. Dan moet de omscholing zeker lukken.’
De cursisten binnen Make IT Work volgen de eerste vijf maanden fulltime onderwijs bij de HvA. In het tweede semester gaan de cursisten een half jaar lang vier dagen per week aan de slag bij een van de aangesloten werkgevers van het project Make IT Work. Zij ontvangen meteen salaris. De cursisten volgen daarnaast nog een semester lang één dag per week onderwijs bij de HvA.
Deelnemende werkgevers
De kosten hiervoor worden voor de helft gefinancierd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De ander helft wordt grotendeels betaald door de deelnemende werkgevers. Ook de studenten zelf dragen financieel bij aan hun omscholing. Werkgevers die deelnemen aan dit project zijn onder meer CGI, Conclusion, Rojo Consultancy, Experis IT, iSense, IBM, Industrial Automation Partners, Amis en de HvA zelf.
Na succesvolle afronding van dit gehele traject ontvangen de cursisten een certificaat op hbo-niveau met vaardigheden van een software engineer. De cursist beschikt dan over de in het omscholingstraject opgedane kennis en vaardigheden, en heeft een half jaar werkervaring als software engineer. De cursisten zijn dan klaar voor een carrière in de ict-sector.
Amsterdam Economic Board
Uit cijfers van de Amsterdam Economic Board blijkt dat de ict-sector in de metropoolregio Amsterdam jaarlijks goed is voor achttien miljard euro. In totaal heeft de regio 19.400 vestigingen in het ict-cluster, een groei van 28 procent in afgelopen tien jaar. Het aantal arbeidsplaatsen in dit cluster is ongeveer 96.500, circa 10 procent van de beroepsbevolking. Ondanks dat de metropoolregio Amsterdam een relatief hoog aandeel hoger opgeleiden heeft, staan er in de ict-sector ongeveer drieduizend vacatures open. Het aantal openstaande ict-vacatures, ook uit andere sectoren in de regio, staat op ruim twaalfduizend.
@Johan
Poke & peek is een (geheugen) analogie, de basis voor mijn redenering ligt in kennis aangaande de onderliggende techniek als we overwegen dat software engineering de studie en toepassing is van ontwerp, ontwikkeling en onderhoud van software. Laat ik zeggen dat ik betreffende laatste nog weleens symptoombestrijding zie, ook HvA laat dit gemakshalve maar weg uit de leergang SE:
“De leerroute Software Engineering is onderdeel van de opleiding HBO-ICT. Bij deze leerroute leer je softwaresystemen ontwerpen, realiseren en testen.”
Root Cause Analysis vraagt analytische vermogens die volgens de taxonomie van Bloom tot de hogere orde van denken behoren, het is dus meer dan het leren van een ontwikkelmethodiek. Misschien moet je googlen op: “integrating legacy applications with new applications and technology” om te begrijpen wat ik bedoel. Reversed engineering, da’s pas een mooie leergang;-)
Je kan een beta omscholen naar een ander soort beta.
En een gamma kan je omscholen naar een ander soort gamma.
Het kan gevaarlijk worden wanneer je het gaat mixen.
Artikel claimt opleiding tot Software Engineer op HBO niveau.
Maar dat ben je gewoon nog niet na 5 maanden full time onderwijs gevolgd door een half jaar soort stage.
Blij dat dit soort experimenten niet in de medische sector plaats vinden. Verkeerde ICT oplossing is tenslotte minder erg dan verkeerde medicijnen.
@Felix: Tenzij die medicijnen met behulp van verkeerde ICT oplossingen worden samengesteld, of toegediend…
@Jan van Leeuwen, dank voor het afbranden van mijn opmerking.
Maar ik vraag mij toch in gemoede af: we gaan mensen in 1 jaar opleiden tot HBO ICT’er. Is de reguliere opleiding dan 3 jaar te lang of is deze opleiding 3 jaar te kort? Iemand wordt te kort gedaan volgens mij.
Kan iemand mij uitleggen waar mijn denkfout zit?
@brombeer
waar heb ik jouw opmerking “afgebrand”?
Nogmaals, wie uit zo’n omscholing komt is niet “af”.
Het werkelijke leerproces begint dan, alleen als je de moeite neemt om continu bij te leren dan kun je wat bereiken.
Academici hebben in doorsnee toch een iets hoger IQ, de kunst om dat dan ook in te zetten. Dat kan ook vandaag de dag werken.
@Felix, vanwege het schreinend tekort aan artsen in afrika heeft men een opleiding van een jaar gemaakt die de belangrijkste vaardigheden bijbrengt, dat heeft gewerkt, was ongeveer 15 tot 20 jaar geleden.
Analytisch vermogen of het vermogen om mensen samen te brengen om een bepaalde prestatie te leveren behoren tot de vaardigheden die je ook meegekregen moet hebben als kind. Je kunt niet alles leren, zo weet ik dat ik nooit politicus kan worden.
@Jan van Leeuwen: er zijn hoog intelligente mensen die slecht uit een boekje kunnen leren en volledig afbranden in het al decennia lang overeind gehouden opleidingssysteem met (schriftelijke) toetsen en examens. Deze mensen leren echter verrassend snel in de praktijk, weten met hun logisch analytisch vermogen razendsnel verbanden te leggen en oplossingsrichtingen aan te geven. Veel traditioneel geschoolden (en vaak op basis daarvan: leidinggevenden) zijn daar echter niet van gediend; je hebt immers ergens geen verstand van als je er geen certificaat of diploma voor hebt gehaald. Ondergetekende zit dan ook tegen heug en meug allerlei certificaten te halen en doet meestal twee keer over hetzelfde examen. Kost handen met geld, ook dat nog. Maar omdat ik 50-plus ben is het eigenlijk vechten tegen de bierkaai.
Zo’n opleiding bij de HvA gaat daarom niet het gewenste effect bereiken. Zolang deze mensen gesubsidieerd aan het werk kunnen (“stage” lopen) zal het wel gaan, en misschien nog met een contractje daarna. En een enkeling redt het. Maar de meesten zullen weer zonder werk raken of iets heel anders gaan doen.
Er is in Nederland gewoon geen duurzaam opleidingsbeleid en al helemaal geen mogelijkheid dit flexibel en met in acht name van aanleg en talent van de kandidaten in te vullen. Een ontwikkeld land, dat regulier onderwijs “te duur” vindt, daar continu op bezuinigt in plaats van het kwalitatief en toekomstgericht te verbeteren en dan achteraf gaten gaat dichtstoppen met dit soort opleidingen verdient misschien ook niet beter dan dat het steeds moeilijker wordt internationaal mee te blijven doen.
@Jan van Leeuwen
Met de opmerking: Over de reakties hier kan ik mijn hoofd schudden, behalve PaVaKe is er weinig zinnigs gezegd, heb jij mijn opmerking over het verschil in lengte van de studie m.i. een oordeel gegeven dat ik heb samengevat als afgebrand.
Maar inhoudelijk: natuurlijk heb je gelijk dat je na de opleiding ervaring moet opdoen. Niettemin vind ik ook dat je in 1 jaar niet voldoende kunt leren om het vakgebied goed te beheersen.
Er wordt heel wat prutstwerk in ons vakgebied afgeleverd. En als afgestudeerd informaticus doet het me pijn om dat te zien.
Bovendien vind ik oneerlijk naar de student die wel 4 jaar investeert in kennis en vaardigheden, dat iemand anders met 1 jaar een gelijkwaardig diploma krijgt. Wat is dan de waarde nog van je diploma?
@brombeer
Werkgevers maken echt een verschil tussen 1 jaar omscholing of een opleiding van 4 jaar. Echter na 10 jaar werkervaring is dat verschil irrelevant, zeker in de ICT, dan wordt gekeken naar succesvolle projekten.
@hk
Van de mensen uit mijn groep van 30 jaar geleden heeft bijna 90% een baan gekregen en zich verder ontwikkeld, ik zie niet in dat dat nu niet kan gebeuren. Of is de kwaliteit van het onderwijs in 30 jaar dramatisch omlaag gegaan?
En wat certifikaten betreft, dat is te vaak een produktspecefieke aangelegenheid, ik hecht daar weinig waarde aan, na 3 jaar zijn die obsoleet.
@Ewout
Pook en Peek komt voornamelijk van het Basic programmeren af en geeft juist het tegengestelde aan bij wat het punt dat je wil maken. Bijv. malloc en mutex was een beter voorbeeld geweest. 😉
Zelf heb ik als puur sang IT/hardware opgeleide lang tussen de gesjeesde studenten gezeten en in algemene zin was hun niveau acceptabel. Maar als ik in algemene zin hun resultaten langs dat van IT opgeleide personen leg dan is er wel degelijk een verschil. En hoe meer specialistisch het wordt hoe groter dat verschil uitpakt. Dus in die zin durf ik wel te stellen dat omscholingstrajecten beperkt effectief zijn zolang je onder een bepaald niveau blijft.
Die persoon kan wel doorgroeien dmv een vervolg(of zelf)studie die de kennis dusdanig aanvult dat deze wel in staat is om een hoger niveau te bereiken.