Capgemini gaat in 2014 opnieuw met medewerkers in gesprek over hun salaris en de verhouding tussen die beloning en de waarde voor het bedrijf. Die zogenoemde kalibratiegesprekken zijn een vast onderdeel geworden van de jaarlijkse gesprekken tussen personeel en leidinggevenden, meldt Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn.
Personeel dat niet presteert op het niveau waarop het zou moeten presteren wordt voor de keuze gesteld om een lager salaris te aanvaarden of bij te scholen. Kühn meldt dat Capgemini voor medewerkers die onder hun prestatieniveau beloond worden, een salarisverhoging in petto heeft.
Volgens Capgemini ontving in 2013 zo’n 250 van de in totaal 4800 medewerkers (ongeveer 5 procent) een voorstel voor salarisverlaging. Uiteindelijk kwam het aantal medewerkers dat koos voor salarisverlaging uit op honderdtwintig. Het Aantal medewerkers dat in aanmerking kwam voor salarisverhoging was honderd. Twintig medewerkers kozen na het doorlopen een trainingsprogramma voor een andere baan.
In 2013 deden gesprekken over loonoffers bij Capgemini veel stof opwaaien. De lonen van sommige medewerkers stonden volgens de werkgever niet meer in verhouding tot de prestaties. Bovendien vroeg de tegenvallende ict-markt om ingrepen in de kostenstructuur van het ict-bedrijf.
Computable heeft vakbond De Unie om een reactie gevraagd. Maar de bestuurders waren nog niet in de gelegenheid om te reageren.
jack1984 je bent goed geïnformeerd.
@jack1984
Het is verbazend dat VP’s die juist niet functioneren nog op hun plek zitten, of zelfs promotie hebben gemaakt.
De laag middle management is nog altijd absurd groot. Onnodig en ook niet meer van deze tijd.
Kortom de hoge kosten worden veroorzaakt door een falend management van de top. Zoiets mag je niet je medewerkers aanrekenen.
Het nieuwe is dat Capgemini heeft geleerd is dat het veel voordeliger is om de plannen van 2013 pas in 2014 uit te voeren. Door versoepelde ontslagregelingen kan Capgemini zich miljoenen besparen.
Heef Capgemini ongetwijfeld niet zelf bedacht. Door zal wel iemand voor zijn ingehuurd 🙂
Gecombineerd met een mooie mediacampagne, denkt dit bedrijf zijn oude medewerkers bij het grof vuil te zetten.
Dus helemaal niks herijking of marktwaarde.