Rabobank is het afgelopen jaar geconfronteerd met 1000 procent meer mobiel gebruik van de dienstverlening. Ook alle andere online diensten groeien snel. De bank zag deze explosieve groei aankomen en besloot daarom in 2011 de ict-afdeling te gaan uitbreiden. Dit terwijl op andere plekken in de organisatie gereorganiseerd werd. Dit heeft ertoe geleid dat er nu in totaal ongeveer vierduizend fte aan ict’ers bij Rabobank werken en in 2013 worden er zelfs nog minimaal 230 nieuwe mensen gezocht. Cio René Steenvoorden legt uit waarom.
‘De redenen voor uitbreiding van onze ict-afdeling zijn duidelijk. Klanten gebruiken steeds meer onze virtuele diensten en steeds minder mensen gaan naar een bankkantoor. Niet alleen mobiel bankieren groeit snel, we bieden ook steeds meer producten via internet. Hierdoor is het gebruik van ict enorm bij Rabobank gegroeid. Daarnaast worden we geconfronteerd met kostendruk door meer wet- en regelgeving zoals SEPA (single euro payment area) en hebben we last van de economie. Om met die druk om te gaan moeten we de bank efficiënter maken en ict moet daarbij helpen.’
Combinatie van oud en jong
‘We huren veel externe ict-expertise in, maar proberen wel meer interne mensen aan te nemen dan dat we werk inkopen. Dit resulteert in minder externen dan dat we internen hebben. Dat is goedkoper maar helpt ook bij het behouden van kennis. Bij het vormgeven van onze ict-afdeling richten we ons vooral op de instroom van jonge mensen. Ik streef naar diversiteit op de afdeling en heb daarom een voorkeur voor vrouwen, mensen met verschillende culturele achtergronden en jonge mensen. Het is niet dat ik tegen het aannemen van oudere, meer ervaren, mensen ben, maar daar hebben we er al veel van. Op de werkvloer wil ik een combinatie van oudere en jonge medewerkers, want ik ben er van overtuigd dat teams met veel diversiteit effectiever zijn.’
‘De zoektocht naar nieuwe mensen voor onze ict-afdeling is vrij breed. Van businessanalisten en technisch beheerders tot aan projectmanagers. We besteden relatief weinig werk uit, waardoor we veel verschillende ict-functies intern hebben. Uitbesteden doen we eigenlijk alleen op applicatievlak. Dat is ook de reden dat we recent onze contracten met Cognizant, IBM en Ordina verlengd hebben. Op het gebied van cybercrime zoeken we ook vijf tot tien nieuwe mensen. Die personen moeten over goede analytische vaardigheden beschikken om signalen van dreiging op te pikken. Het liefst hebben we hier ervaren mensen.’
DDoS en phishing
‘Met de recente distributed denial of services (DDoS)-aanvallen worden we behoorlijk gepest. Telkens weer proberen we passende maatregelen te nemen om deze overlast tegen te gaan. Toch is de schade als gevolg van cybercrime vorig jaar bankenbreed gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is goed nieuws. Wel moet je steeds extreem alert blijven, want cybercrime vraagt dagelijks om handelingen. We hebben vooral te maken met DDoS-aanvallen, virussen en phishing. Dit zijn de afgelopen jaren eigenlijk altijd hetzelfde type problemen geweest, alleen verandert de techniek die criminelen gebruiken steeds en moeten we daarop anticiperen.’
‘De technische samenstelling van DDoS-aanvallen bijvoorbeeld verandert voortdurend. Wij hebben eigen experts, maar werken ook samen met bijvoorbeeld het Nationaal Centrum Cyber Security (NCSC) en externe experts zoals Fox-IT. Daarnaast helpen banken elkaar, want op het gebied van veiligheid concurreren we niet met elkaar. Hoe meer maatregelen je treft tegen deze overlast, hoe beter het is. Dat is ook waarom we zelf allerlei nieuwe zaken ontwikkelen om cyberaanvallen tegen te gaan. En het is de reden waarom we ook een aantal nieuwe securityspecialisten zoeken.’
Rabobank International zoekt ook ict’ers
‘Op dit moment werken ongeveer 2060 fte aan interne ict’ers bij Rabobank Nederland en ongeveer achthonderd extern. Het overige deel van de vierduizend fte aan ict’ers zit bij Rabobank International. Dat betekent dat de verhouding intern/extern op 70/30 ligt. In 2011 was dit nog 50/50 en vorig jaar was dit 60/40. Het aantal externen gaat nog verder teruglopen, maar een exact percentage ligt niet vast. Per jaar wordt bepaald hoeveel extern ict-werk er ingehuurd wordt, omdat projectwerkzaamheden kunnen fluctueren. Onze flexibele schil willen we daarom wel behouden. Het aantal interne ict’ers bij Rabobank Nederland willen we dit jaar dus met minimaal 230 personen gaan uitbreiden. Bij Rabobank International zoeken we in Nederland ook nog ongeveer honderd nieuwe ict’ers.’
‘Voor de werving van deze nieuwe ict’ers gebruiken we verschillende kanalen. De kern van de campagne draait om inzicht te geven in hoe ict bij Rabobank geregeld is. We gebruiken moderne middelen zoals video’s. Zo is er een video opgenomen over de gevolgen van een DDoS-aanval. Qua timing is die video wel goed gekozen, maar hij was al ontwikkeld voordat we te maken kregen met de recente aanvallen. Ook zijn er video’s over bring your own device (byod), de grote ict-gevolgen door de invoering van SEPA en de dealingroom. Binnen de campagne zetten we vooral in op virtueel.’
It’s different en Raboworkx
‘Met ingang van april 2013 is de campagne ‘It’s different’ van start gegaan, waarmee Rabobank zich positioneert als interessante ict-werkgever. We willen de ict-doelgroep goed informeren en daarmee Rabobank in overweging geven als potentiële ict-werkgever. De vraag naar technische experts blijft toenemen gezien de ontwikkelingen rond virtualisering van de dienstverlening. In de campagne leggen we vooral nadruk op het feit dat Rabobank ict anders aanpakt dan andere bedrijven. Dat heeft niet alleen met kwaliteit en techniek te maken, maar ook met dat we een ander vertrekpunt hebben: onze coöperatieve oorsprong. Onze ict’ers zetten innovatie en techniek in vanuit de gedachte dat de klant er beter van moet worden.’
‘Een nieuw opgericht ‘belevingsplatform’ Raboworkx, ondersteunt de boodschap met concrete bewijsvoering. Op deze website vertellen collega’s in filmpjes, interviews en artikelen hoe het is om bij de bank te werken. Ze geven de bezoekers een kijkje achter de schermen. Ze laten zien hoe ze samenwerken en op welke projecten ze trots zijn. Op dit platform hebben verschillende doelgroepen ieder een eigen subplatform. Daar kunnen bezoekers vanuit hun individuele interessebehoefte, kennismaken met de bank, de medewerkers, de vakgenoten. Ict’ers en studenten kunnen op het platform rechtstreeks vragen stellen aan deze ‘ambassadeurs’.’
In 2014 blijft ict groeien
‘Onze strategie voor 2013 is duidelijk: we zoeken nieuwe ict’ers. Wat we in 2014 precies gaan doen is nog niet bekend, maar ik blijf investeren in ict. Ict blijft namelijk groeien bij Rabobank. Wel maak ik me zorgen over de afgenomen hoeveelheid afgestudeerden aan ict-opleidingen in Nederland. Ik wil voor de instroom graag investeren in jonge mensen, maar dan moeten die er wel zijn. Dat betekent overigens niet dat ik ervaren, oudere mensen niet waardeer. Het gaat om de beste mix.’
Biografie René Steenvoorden
René Steenvoorden startte zijn carrière in de ict in 1994 als it-manager bij Procter & Gamble. Dit deed hij zes jaar. In 2000 startte hij als consultant bij McKinsey. Na ruim 4,5 jaar vertrok hij naar Essent waar hij als cio aan de slag ging. Na vier en een kwart jaar maakte hij eind 2008 de overstap naar Rabobank. Naast zijn functie als cio daar, is Steenvoorden inmiddels ook voorzitter van CIO Platform en neemt hij deel aan de Cyber Security Raad. In 2009 en 2012 won Steenvoorden een Computable Award als beste cio van het jaar.
Gut, wat beleven we nou dan? Een manager die begrijpt dat goede ICT kennis en kunde tot het kapitaal van het bedrijf behoort? Dat ICT niet iets vreemds is waar managers bang voor zijn en geen enkele grip op denken te hebben? Dat je dus niet moet zeggen dat ICT geen kernactiviteit is, en dat je het daarom zo snel mogelijk moet uitbesteden, bij voorkeur naar landen als India en Neder-Patagonië omdat het daar zo lekker goedkoop is? RABO bank en René Steenvoorden, van harte gefeliciteerd met deze gezonde inzichten. Dat het veel navolging moge vinden bij het verdere bedrijfsleven.
@ Hr. Steenvoorden,
Chapeau! U geeft bijzondere blijk van hele gezonde visie en handeld daar overeenkomstig naar. Daar kan menig IT manager werkelijk een voorbeeld aan nemen. Ik verspreid deze publicatie zeer graag verder.
Een prima voorbeeld van transparantie, openheid en visie vanuit een directiefunctie in de bankenbranche. Laat het navolging vinden!