Rabobank gaat in 2013 minimaal 230 extra it’ers aannemen die onder andere ingezet gaan worden in de strijd tegen cyberaanvallen. Dit meldt de NOS. Mede naar aanleiding van de recente distributed denial of service (DDoS)-aanvallen op financiële en andere grote (overheids)instellingen zoekt de bank it'ers om zich beter hier tegen te wapenen. Ook het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) zoekt hierom nieuwe mensen.
In een imagocampagne probeert Rabobank it’ers enthousiast te maken voor het werken in de bancaire sector. Zo laat de bank onder andere in een video op de Xbox zien hoe een DDoS-aanval werkt. De bank heeft meer video’s gerelateerd aan it laten maken. Het probleem is volgens de bank wel dat er moeilijk goede it’ers kunnen worden gevonden. Zo signaleert Rabobank dat het aantal it-opleidingen afneemt omdat steeds minder studenten geïnteresseerd zijn in het it-vak. Belangrijkste voorwaarde voor it’ers om bij een bank cyberaanvallen te bestrijden is het kunnen omgaan met grote druk.
Volgens de NOS is de Rabobank niet de enige bank die nieuwe it’ers zoekt. ING heeft zeventien vacatures opstaan. Die bank heeft in totaal negenduizend it’ers in Nederland en België.
NCSC
Ook het NCSC zoekt nieuwe mensen in de strijd tegen cybercrime. De overheidsinstelling zoekt coördinerend en senior adviseurs en een senior onderzoeker om de afdeling Expertise en Advies van het centrum te versterken. Deze afdeling ontwikkelt en onderhoudt een actueel en diepgaand inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van cybersecurity. Daarbij kijkt de instelling naar actoren, dreigingen, kwetsbaarheden, incidenten en weerbaarheidsmaatregelen in de volle breedte van het digitale domein. Expertise en Advies heeft een adviesfunctie richting overheden en bedrijven in vitale sectoren.
In geval van grote incidenten en crises neemt de afdeling Expertise en Advies ook deel in de responstaken van het NCSC. Hiervoor onderhoudt het nationale en internationale relaties met kennispartners in het bedrijfsleven en de wetenschap. Het doel van de afdeling is het verhogen van het inzicht in en de kennis van cybersecurity in Nederland. De afdeling probeert vooral bij de overheid en vitale sectoren de digitale weerbaarheid te verhogen en de respons op dreigingen, incidenten en crises te versterken.
Liaison
Het NCSC en de Nederlandse banken maakten onlangs bekend gezamenlijk ten strijde te trekken tegen de recente DDoS-aanvallen op de financiële instellingen. Vanuit de bancaire sector wordt er een liaison bij het NCSC gepositioneerd. Dit maakt snelle informatie-uitwisseling tussen banken en overheid mogelijk door de korte lijnen en snellere afstemming. Zodoende willen ze dat publieke en private partijen bij DDoS-aanvallen nauw samenwerken en kennis delen. Een goede informatiepositie van alle partijen is daarbij van cruciaal belang. De liaison moet zorgen voor deze informatie-uitwisseling.
Dank voor de veren in mijn ‘haainie’ (Rotterdams voor #ss), volgende keer de vaseline mee graag. ;O) Diegenen die mij wat beter kennen, althans wat meer van mij hebben gelezen, weten dat ik de bal gewoon daar neer leg waar die vandaan komt.
Maar dat dan wel met de kennis en ervaring van zaken en daar waar ik de kennis en ervaring niet heb, dan ga ik die halen. Voor al dat ‘loslopend’ talent wat zich klaarblijkelijk niet zo eenvoudig laat vangen …. u heeft nu uw kans bij de Rabo en voor materie kennis van en voor IT mag u bij mij aankloppen. Rabo zal vast wel wanhopig genoeg zijn dat zij de facturen graag voor u betalen.
Mijn beste Mede SR. IT professional…..
U kunt natuurlijk blijven roepen dat u er maar niet tussen komt, hoe moeilijk het is een vervolgopdracht te krijgen, dat u zich gediscrimneerd voelt. Ik wil u graag naar de publicaties verwijzen van de perikelen die spelen bij een club als Capgemini.
We weten dat meer dan 95% van het HR en recruitment contingent de ballen verstand heeft van IT. We weten dat het enige IT dat zij kennen die word processor is die telt hoe vaak ITIL, Prince 2 of criteria als >35 jaar (geboortejaar voor 1975 kan natuurlijk ook…), of ZZP of junior, medior, stagiair hanteren oznder zich ervan bewust te zijn dat discrimineren wettelijk nog steeds verboden is.
Dat menig manager niet helemaal goed begrijpt hoe IT als materie werkt en dat er nog steeds heel veel valt te besparen, ondanks het gegeven dat ze het met een derde minder aan juniors ook goed af kunnen.
Het is aan u Sr. IT professional de pen ter hand te nemen en uw eigen kennis te consolideren. Uw operationele kennis die u heeft opgedaan en die kennis te bundelen met uw mede IT Professional. U kunt zich binden in een eigen netwerk en samen dat verschil maken en de recruiter en HR professional uit het proces snijden.
We kunnen natuurlijk wel gezamenlijk telkens de vinger op de zere plek leggen, maar als u zelf niet met antwoorden komt, dan blijft het bij klagen om te klagen.
Neem dezelfde twee regels in acht voor uzelf zoals ik dat ook doe telkens als ik ergens op reageer.
1. Reageer niet om te klagen maar iets aan de kaak te stellen of te verduidelijken.
2. Als je iets aan de kaak stelt of je punt wil maken, geef dan ook meteen het alternatief mee.
Klagen om te klagen doet meer dan de helft van het land. Met concrete oplossingen komen nog geen 1%.
Als ik zie hoeveel ict’ers er overal hun baan kwijt raken,
kan ik mij niet voorstellen dat er geen geschikte kandidaten tussen zitten.
Mischien moeten de betreffende banken gewoon eens hun hrm-personeel dumpen en die taak over laten aan een combinatie van hrm- en ict-specialisten.
En dan bedoel ik specialisten, die niet lui in een grijs pak, en een aardappel in de keel die bij de eerste serieuze tegenvraag niet eens weten wat er voor de vacature werkelijk nodig is.