Hoofddirecteur van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), André Regtop, is per 1 augustus 2011 benoemd tot directeur van de vtsPN (Voorziening tot samenwerking Politie Nederland). Regtop vervangt Hans Kamphuis die de functie van directeur op tijdelijke basis vervulde. De ict-organisatie van de politie kampt met grote ict-problemen.
De nieuwe directeur moet een einde maken aan de aanhoudende ict-problemen bij de politie. Hij leidt de vernieuwing van de ict-infrastructuur en de ict-organisatie en moet de interne bedrijfsvoering op orde brengen. Regtop heeft verder de taak om de vtsPN voor te bereiden op de overgang naar een nationale politie-organisatie.
Regtop wordt bijgestaan door directeur dienstverlening Huub Stiekema en directeur bedrijfsvoering Leo van den Burg. Regtop is benoemd door minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Op 1 mei 2011 heeft minister Opstelten de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de vtsPN overgenomen van de korpsbeheerders.
CIO
Naast de directie beschikt VtsPN over een chief information officer (cio). Dat is Aad Meijboom die in september 2010 werd benoemd. In die functie naast de directie van vtsPN moet Meijboom de vraag uit de korpsen en het aanbod van de vtsPN regisseren.
De vtsPN verzorgt de automatisering en de centrale inkoop van ict van de Nederlandse politie.
CV André Regtop
André Regtop (55) is op dit moment hoofddirecteur bij Centraal Justitieel Incassobureau. Hij studeerde onder andere rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en begon zijn loopbaan als wachtmeester bij de Rijkspolitie. Daarna was hij onder andere hoofd managementondersteuning en Informatievoorziening bij de Arbeidsinspectie. In 1999 stapte hij over naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). In 2008 werd hij benoemd tot hoofddirecteur van het CJIB.
Jeetje, studeerde rechten en ervaring als wachtmeester. Dat gaat helemaal goedkomen. Ach, IT of chocoladepasta, op managementniveau maakt het allemaal niet uit. Inspireren en organisatietalent, daar gaat het natuurlijk om.
Nou, in ieder geval komt hij van de werkvloer en weet hij dat juíst de politie zich aan de wettelijke regels heeft te houden. Aan allebei heeft het de afgelopen jaren grondig geschort.
Ach Rob,
Aan de basis van de problemen liggen uiteindelijk toch een enorme reeks van managementbeslissingen. Heb een jaar of twee in diverse implementatietrajecten voor een van de verzorgingsgebieden van de vts gewerkt, en als je dan meemaakt dat in 2005 één korps er doorheen drukt dat er de komende drie jaar met Windows 2000 gewerkt moet gaan worden omdat dat ‘bewezen technologie’ is dan zakt je de broek gewoon af.
Als deze man in staat is om een eind te maken aan het haantjesgedrag in de managementlagen boven de IT, en het testosteronniveau kan doen dalen, dan zou het misschien best nog wel goed kunnen komen.
@Tegenwerking: Je legt de vinger anders wel op de zere plek. Een bestuurder met kennis op gedetailleerd technisch niveau legt dat soort idioterie naast zich neer. Zelfs bij dit soort technische overwegingen is het geven en nemen in zo’n tent. Maar wat zoiets er door drukt, kan dat gegarandeerd niet onderbouwen. Wie haalt het nou in zijn hoofd om met zoiets mee te gaan? Als je als directeur zoiets over je kant moet laten gaan, stel je toch gelijk je functie ter beschikking? Ik heb nog nooit een bestuurder van dat soort organisaties op maar de geringste technische kennis van zaken betrapt. Dat is fnuikend voor iedere organisatie. Ik heb zelfs als leverancier in dergelijke situaties al direct de brui eraan gegeven. Dat is me steeds uitstekend bevallen.
@Rob: Ik ben er van overtuigd dat men heel goed wist waar men mee bezig was. Vermoed dat het een gewoon een boekhoudkundige truc geweest is, door het uitstellen van een dure migratie kunnen doen alsof je in dat jaar binnen je budget gebleven bent, terwijl je weet dat het onderhoud van een verouderd systeem en daarna alsnog migreren veel duurder is. Hoef je niet technisch voor onderlegd te zijn om dat te snappen. Ik wens de heer Regtop welgemeend succes de komende tijd.
@Tegenwerking: Als computerjaren ongeveer overeenkomen met hondejaren, is het verschil tussen 2000 en 2003R2 dus een jaar of 40. Je bent in mijn ogen niet te goeder trouw, als je bij zo’n beslissing niet per direct je medewerking opzegt. Het verschil in functionaliteit is gewoon te groot. Als het om een substantiële investering is gegaan voor die licenties, moet het om tientallen tot honderden servers zijn gegaan (cliënts schijnen ze daar niet aan te doen, want alleen RDP-clients is lekker makkelijk bij deployment). Dat soort aantallen duidt op een misverstand inzake de adresseerbaarheid van werkgeheugen bij 32 en 64-bit machines voor Terminal Server. Men had bij talloze organisaties niet door dat 32-bit terminal servers meer dan 4 GByte kon adresseren en 32 GByte boards al volledig mainstream waren. Het verschil in kosten was dramatisch. Je mag er als manager of CIO niet op vertrouwen dat dit soort dingen je wel aangereikt wordt.
Steve Jobs dacht vroeger ook dat ie wel een kerel van Pepsi Cola CEO kon maken, maar inmiddels is duidelijk dat dat in een turbulente zwaartechnologische omgeving als ICT niet werkt. Kijk naar Oracle, Apple en Microsoft en je ziet leiders die tot in het kleinste detail kennis hebben van de techonologie. Deze man zit met Meiboom straks op een jaar budget van 500 zoveel miljoen en weet niet waar het over gaat. Ze pakken straks maar wat op dat ze uit de organisatie aangereikt wordt en eventueel aanspreekt. Meestal iets van open standaards of ander totaal irrelevant geneuzel. Ondertussen weten ze bij wijze van spreken het verschil nog niet tussen XML en XBRL. Ze kunnen daardoor ook niet onderscheiden waardoor iets goed gaat in hun organisatie en waardoor iets fout. Soms hebben mensen jarenlang allerlei nodeloze ellende – ontstaan uit het beleid – op zitten vangen en heeft het management zelfs achteraf als die mensen uit de organisatie vertrokken zijn nog niet door waarom eerder iets goed ging en later fout. Ook bestaan er in tal van organisaties jarenlang allerlei technische onzinverhalen waarvan je dan te horen krijgt dat je het kennelijk beter weet dan de halve wereld (want het is nou eenmaal algemeen bekend). Het gaat dan meestal om verhalen waarvan de falsificaties ook voor het oprapen liggen, maar gewoon worden genegeerd (als ze werkelijk grond hadden, hadden ze de meeste kans om snel uit de wereld geholpen te worden).
Je kunt de heer Regtop alle succes van de wereld wensen, maar als hij succes heeft, is het meer geluk dan wijsheid. Hij heeft er stomweg de achtergrond niet voor. Dit soort profielen op dit soort functies, zie je volgens mij in het buitenland ook veel minder in ICT.
En ook deze leider gaat het niet redden. vtsPN is door en door verrot. Velen zijn corrupt. Het enige dat helpt is opheffen!
@Rob Koelmans
Ik denk dat je de licenties toch over het hoofd ziet.
Bij een migratie van Microsoft server OS zal je het volgende aan licenties moeten regelen:
* Server licenties
* CALs (per device/user)
* TS-CALS (per device/user) > bij terminalservers
Deze kosten kunnen snel oplopen en dat kan een migratie flink afremmen, juist bij RDP-clients.
Overigens is dit weer anders als er Software Assurance is afgesloten…maar dit kwam pas in 2006 uit.
@Guido, Software Assurance bestaat al zo lang ik me kan herinneren. We verkochten het in ieder geval in 1999-2000 al aan tal van klanten.
Maar Politie zal toch wel onder governmental licensing vallen? Als dat niet het geval is hebben ze in ieder geval een Enterprise Agreemenent. Anders is de situatie gekker dan ik voor mogelijk heb gehouden. Ze zullen toch geen server-OEMetjes hebben gekocht bij hun hardware?
Nee, ze mochten daar gegarandeerd met de laaste versies draaien Migreren kost bovendien geen drol, alle tools zijn gratis en verder hoef je het alleen maar te laten gebeuren. Het is ook vrijwel onmogelijk dat er applicaties in de weg hebben gezeten. Tussen 2000 en 2003R2 zaten ook geen grote verschillen in hardware-architectuur zoals bij 2008 wel het geval is.
Maar Tegenwerking geeft ook aan wat het argument was. Dat had bij de leiding sowieso geen stand moeten houden.