Het besluit van ict-dienstverlener IBM om personeelsleden hun leaseauto's te laten teruggeven, verbaast veel ict'ers. Hoewel sommige zich kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Dat blijkt uit reacties op Computable.nl.
Een woordvoerder van IBM Nederland bevestigde onlangs dat sommige personeelsleden hun leaseauto moeten inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend werknemers, maar dat aantal wil het bedrijf niet bevestigen of ontkennen. Wel geeft de werkgever aan dat de nieuwe regeling de kosten beter beheersbaar moet maken en dat die voor een betere concurrentiepositie moet zorgen.
Een groot deel van de ict'ers die reageerden op de berichtgeving over het onderwerp, uit zijn verbazing over het besluit van de dienstverlener. Zo schrijft een van de reageerders dat hij zijn leaseauto nodig heeft om naar klanten te gaan. 'Het is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen', geeft hij aan. 'Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk slaat?'
Met de trein
Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgever, dat negatief beïnvloed zou worden. Ook zou de strategie van IBM slecht zijn voor het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben. Een daarvan geeft aan dat de IBM-personeelsleden met wie hij werkt gefrustreerd zijn door het besluit van de ict-dienstverlener. 'Zij moeten nu het halve land door met de trein', aldus een schrijver onder de naam 'Klant'. 'Ik vraag me af wie de factuur van de extra reisuren mag betalen.'
Toch kijken niet alle ict'ers op van het plan om de leaseauto's weer in te nemen. Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel. 'Leaseauto's horen bij een detacheringsbedrijf, want dan rij je alleen zakelijke kilometers', stelt een reageerder.
Afpakken
Over het algemeen zijn de reacties echter negatief. 'Jeroen' heeft nog wel een tip: 'Zorg dat je in salaris groeit. Al het andere kunnen ze ongestraft afpakken.'
De woordvoerder van IBM wil inhoudelijk niets zeggen over het besluit van het bedrijf. In een korte reactie laat ze weten niet in te gaan op de details van de autoleaseregeling. Ook over een eventuele compensatie wil de werkgever niets zeggen. 'Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden', aldus de woordvoerder. 'Wij doen daarover geen uitspraken.'
Ze hebben de lease auto afgepakt van de ambulante ICT specialisten en hebben die gegeven aan de niet ambulante ICT architecten en managers die voorheen geen leaseauto hadden. IBM probeert zoveel mogelijk ICT specialisten weg te pesten om de weggevallen plekken op te vullen met goedkope krachten uit India.
Ja, IBM is ook al bezig met, laten we zeggen, ‘stille vertrekregelingen’. Pak ze maar aan want er blijft volgens mij niets van IBM over. Volgens mij is het een holle boom die aan het omvallen is. No respect for individuals anymore. Thomas Watson, de oprichter, zal zich in zijn graf omdraaien.
De leaseautoregeling is ondoordacht, de vergoeding ipv een leaseauto is momenteel wel leuk. Maar de regeling in de nabije toekomst met rekeningrijden wordt hierdoor slecht. IBM wil alle investeringen bij de medewerker neerleggen om zodoende meer flexibiliteit te krijgen en werknemers zonder veel poesp-pas op straat kunnen gooien. In de achtergrond pakt IBM de medewerkers al jaren, door ze geen loonsverhogingen te geven. Jaar op jaar ga je er dus op achteruit. Trieste zaak, maar niet voor niets wordt IBM ‘The last resort of ICT’ genoemd.
En er is een nieuwe ontwikkeling… Wil de IBM-medewerker internet op de telefoon? ja hoor dat kan! Wel zelf betalen, oh ja, en je kan nu ook je mail er op krijgen!
Dus meer bereikbaarheid, harder werkend op EIGEN KOSTEN.