Het twee jaar geleden opgerichte Amsterdamse Orderchamp valt in de smaak bij investeerders. In een eerste grote investeringsronde haalde de online-groothandel (e-wholesale) voor merken en winkeliers 16,5 miljoen euro aan groeikapitaal op voor verdere expansie in Europa. Deze Series-A investeringsronde wordt geleid door Prime Ventures. Bestaande investeerders Henq en een aantal business angels participeren mee.
Orderchamp biedt winkeliers de mogelijkheid om via zijn online-platform producten voor hun eigen (web)winkel in te kopen bij bijna tweeduizend Europese merken. Die merken krijgen op hun beurt via het platform toegang tot circa dertigduizend retailers uit Europa. Het platform is in korte tijd gegroeid vanwege de gunstige inkoopvoorwaarden, zoals lage bestelminima, een zestig-dagenbetaaltermijn en een gratis verzending, die in de coronacrisis massaal zijn omarmd.
Het bedrijf steekt het opgehaalde kapitaal in het vergroten van het internationale merkaanbod, het verbeteren van de digitale inkoopervaring en het doorontwikkelen van de technologie, onder andere machine learning en integraties met e-commerce-systemen. Orderchamp bedient klanten uit heel Europa. Binnen twee à vier maanden zal er een kantoor in Duitsland worden geopend.
Onderscheid
‘Onze retailers bezoeken ons platform meermaals per week om op zoek te gaan naar gewilde artikelen voor hun winkel of webshop. Daarom willen wij niet wekelijks, maar dagelijks tientallen nieuwe merken toevoegen die snel en eenvoudig zijn in te kopen door winkeliers’, zegt mede-oprichter en algemeen directeur Joost Brugmans. ‘Op basis van inkoop- en verkoopdata van tienduizenden retailers kunnen we vooraf beter aanbevelen of een product gaat verkopen in de betreffende winkel. Zo’n winkel kan zich dan onderscheiden.’
Brugmans meldt desgevraagd dat zijn marktplaats Orderchamp zich niet op (computer)elektronica richt, net als overigens kleding. ‘Dat zijn heel brede segmenten waarvoor al een divers online-aanbod bestaat. Wat overigens niet betekent dat wij deze sectoren nooit zullen opnemen. Neem elektronica: de sector die wij wel ondersteunen, is die van kantoorartikelen. Die schuurt tegen computeraccessoires aan, dus wie weet.’ Bovendien is Orderchamp vooralsnog een business-to-consumer-platform, niet zozeer een business-to-business-portaal voor bijvoorbeeld het kopen van computermiddelen.
Geheim van de smid
De wortels van Orderchamp gaan terug tot Seoshop, een e-handelsplatform voor webwinkels, in 2008 opgericht door Ruud Stelder en Dennis Cuijpers. Met steun van investeerder Henq werd Seoshop uitgebouwd, tot het in 2015 werd overgenomen door Lightspeed, een Canadese leverancier van kassasystemen. Stelder en Cuijpers richtten daarna als investeerders Orderchamp op samen met Brugmans, Max Verduyn (financieel/operationeel directeur) en Menno Wolvers (hoofd engineering).
‘Voortbordurend op Seoshop ontwikkelen wij innovatieve software voor de retailmarkt. Voor ondernemers door ondernemers’, zegt Brugmans. ‘Al onze technologie is in huis ontwikkeld, van scratch af aan. Wij schrijven zelf algoritmes waarmee we bijvoorbeeld gegevens binnenhalen over hoe producten op sociale media worden ontvangen, het slimmer on-boarden van klanten en beter orderbeheer. Nee, deze software gaan we niet vermarkten. Het is het geheim van de smid.’
Volgens Thijs Emondts van Prime Ventures speelt Orderchamp een toonaangevende rol in de digitalisering van het retail-inkoopproces. ‘Traditionele wholesale is gefragmenteerd en weinig innovatief. Orderchamp biedt met zijn online-technologie zoals bijvoorbeeld datagedreven aanbevelingen, een aantrekkelijk alternatief.’
Tot de investeerders van het bedrijf behoren Prime Ventures, Henq, Stefan van den Berg (ex-directeur Afterpay), Thomas Plantenga (directeur Vinted/Kleiderkreisel) en Zhong Xu (topman Deliverect). Ook de twee oorspronkelijke investeerders Stelder en Cuijpers zijn nog aan boord. Orderchamp haalde sinds de oprichting ruim twintig miljoen euro op.