Hoe de toekomst van internetdomein .org eruit ziet, blijft onzeker. De deadline voor het besluit of het domein in handen mag komen van investeringsmaatschappij Ethos is gisteren voor dertig dagen uitgesteld. Mensenrechtenorganisaties waarschuwden dat de verkoop van het domein schadelijk zou kunnen zijn voor goede doelen die zich op dit moment bezighouden met het coronavirus.
Internetautoriteit Icann zou morgen, 20 maart, beslissen of het .org-domein, dat grotendeels wordt gebruikt door goede doelen en hulporganisaties, mag worden overgenomen door investeringsmaatschappij Ethos. Het Public Interest Registry (PIR), de beheerder van het .org-domein, ging gisteren akkoord met dertig dagen uitstel.
Deal is omstreden
De verkoop van PIR aan investeringsbedrijf Ethos Capital liep eind 2019 ook al vertraging op. Koepelorganisatie Icann, de internationale domeinnaambeheerder, wilde destijds eerst meer informatie over de intenties en continuïteit. Met de verkoop is een bedrag van 1,35 miljard dollar gemoeid.
De non-profitorganisatie Internet Society (Isoc) was eerder de eigenaar van PIR. De verkoop aan Ethos Capital riep binnen de ict-branche vragen op over in hoeverre PIR nog als non-profitorganisatie is te beschouwen. Er zijn nog meer rare kanten aan het verhaal. Zo vindt de verkoop net plaats nu Icann niet langer een prijsplafond voor .org hanteert. Ethos Capital zou op zijn beurt vlak voor de afschaffing van de prijsbeperking zijn opgericht. Bovendien is het investeringsbedrijf volgens de Belgische ict-vaksite Datanews opgericht door personen die banden hebben met Fadi Chehade, de voormalige ceo van Icann.
Kloof tussen voor- en tegenstanders groeit
Computable-expert Fred Hage ging begin januari in op de kwestie. Zo noemt hij de online-petitie SaveDotOrg die destijds door ruim 550 organisaties en bijna twintigduizend individuen was ondertekend. Ondertussen zijn dit 846 organisaties en op het moment van schrijven ruim 25.000 individuen.
De voorstanders van de deal blijven volgens de Computable-expert benadrukken dat er helemaal niets verandert bij PIR, alleen het eigenaarschap. Dat PIR zelf daarmee geen non-profitorganisatie meer kan zijn, wordt wel toegegeven maar nooit uit zichzelf genoemd. In de webcast die door KeyPointsAboutDotOrg werd georganiseerd, kwam het volgens Hage wat gekunsteld over: ‘Aan de ene kant benadrukte de ceo van PIR, Jon Nevett, hoe goed ze alles op dit moment voor elkaar hebben, hun voorbeeldrol op internet en in de domeinnamenwereld en dat er wat dat betreft niets zal veranderen. Aan de andere kant zou er opeens meer mogelijk (moeten of gewenst?) zijn onder het nieuwe commerciële eigenaarschap.’
De kritiek op de deal richt zich volgens hem momenteel vooral op het gebrek aan transparantie en de flagrante afwijking van de binnen Icann en voor internetgovernance in het algemeen gebruikelijke bottom-up-besluitvorming, waarbij de stakeholders lang van tevoren inhoudelijk worden betrokken bij voorgenomen wijzigingen. Binnen Isoc, voorlopig nog wel even eigenaar van PIR, wordt de slepende zaak volgens Hage de laatste tijd zoveel mogelijk naar de achtergrond geschoven en richt men zich publicitair vooral weer op het missiewerk van de organisatie voor een open en vrij beschikbaar internet voor iedereen. Er lijkt maar een klein deel van de betaalde stafleden bij Isoc en PIR openlijk achter de deal te staan. Maar de trots om als werknemer van PIR of Isoc automatisch bij de ‘good guys’ op internet te behoren is wel verdwenen, zo schrijft hij. Ook intern wordt de kloof tussen voor- en tegenstanders niet kleiner. Op internet-fora wordt intussen openlijk bediscussieerd welke non-profitorganisatie straks de regie over PIR gaat overnemen, als de deal met het private equity fonds is afgeketst.
Nederlandse standpunten en rollen
De Computable-expert gaat ook in op de visie vanuit Nederland. Het bestuur van de Nederlandse Isoc-afdeling nam volgens hem al snel afstand van de beoogde deal en de wijze waarop deze tot stand is gekomen. Na de eerste verklaring van het bestuur verscheen er nog een opinie en vraagstelling van Erik Huizer op de Nederlands Isoc-website, die eindigt met de oproep aan Isoc Global om terug te keren naar ’the values rather than value’.