Privacy First en ECP roepen Startpage.com en Privacy Company uit tot winnaars van de Privacy Awards 2019. De Aanmoedingsprijs gaat naar PublicSpaces. De prijzen zijn gisteren 28 januari 2019, op de Europese Dag van de Privacy, uitgereikt.
De prijzen, die voor de tweede keer zijn uitgereikt, bieden volgens de initiatiefnemers ‘een podium aan bedrijven en overheden die privacy zien als een kans om zich positief te onderscheiden en privacyvriendelijk ondernemen en innoveren tot norm te maken’
Profilering en targeting
Met Private Search 2.0 biedt Startpage.com volgens de jury ‘een plaats waar iedereen die profilering en targeting op basis van online-zoekopdrachten als verstikkend ervaart, weer wat vrijer kan ademhalen’. De belofte van Startpage.com is dat hun gebruikers Google Search kunnen laten bevragen zonder te hoeven vrezen dat elke zoekopdracht wordt toegevoegd aan een permanente dataschaduw bij Google. Bovendien kunnen de zoekresultaten bij Startpage.com via een anonimiserende proxy worden bezocht. Daarmee vervult Startpage.com een behoefte bij iedereen die weleens wil zoeken naar informatie zonder vervolgens geconfronteerd te worden met gerichte advertenties daarover, aldus de jury. ‘De nieuwe Startpage.com-website biedt mensen daarmee een belangrijke, en bovendien zeer gebruiksvriendelijke mogelijkheid om websites te bekijken zonder zich voortdurend zorgen te hoeven maken over ongewenste profilering en toekomstige confrontatie met hun zoekgedrag’, besluiten de juryleden.
Inventarisatie privacyrisico’s
Privacy Designer viel ook in de prijzen. Het is een webapp van Privacy Company voor het mkb, verenigingen en ngo’s, die hen helpt privacyrisico’s te inventariseren. De app is medegefinancierd door het SIDN Fonds en is vrij van kosten te gebruiken.
Uit het juryrapport: ‘Het is handig in gebruik, vernieuwend, en de maatschappelijke impact is groot omdat we uit onderzoek weten dat de doelgroep vaak niet of matig op de hoogte is van de privacyrisico’s die zij lopen en hoe daar goed mee om te gaan. Dat alle gegevens bovendien op het eigen toestel worden opgeslagen en er minimaal gebruik wordt gemaakt van persoonsgegevens is een pré. Kortom, deze inzending heeft de potentie om op een zeer laagdrempelige maar effectieve manier privacy voor een grote groep mensen te verbeteren.’
Community van gebruikers
De Aanmoedigingsprijs ging naar Public Spaces. ‘Op internet gebeurt van alles wat we niet zien of merken (vooral reclame op basis van zoekgedrag roept irritatie op). Ondertussen worden we steeds afhankelijker van navigatie, de cloudopslag van onze documenten en het zoeken naar informatie. Het lijkt erop dat hiermee vooral een paar dominante commerciële bedrijven er steeds beter van worden’, aldus PrivacyFirst.
PublicSpaces is een coalitie van publieke omroepen en culturele instellingen, die van internet weer een community van gebruikers willen maken. Zij willen met een aantal belanghebbende partijen internet gaan repareren door het concreet aanbieden van een paar alternatieven. Vooral het overerven van data over verschillende platforms is hen een doorn in het oog. Met opensource-initiatieven, maar ook de inzet van onze vorige winnaar IRMA (een opensource-identificatieplatform) willen zij een bijdrage leveren aan de publieke waarde van privacy op internet.
Genomineerden Privacy-Awards
Consumentenoplossingen:
Private Search 2.0 (Startpage.com)
VraagApp
Schluss
Bedrijfsoplossingen:
PrivacyDesigner (Privacy Company)
Privacy op Schooltas (Privacy op School)
Overheidsdiensten:
Passantentellingen (gemeente Nijmegen)
Project privacy by design (Belastingdienst)
Tijdens de Nationale Privacy Conferentie zijn de genomineerde projecten gisteren in Nieuwspoort aan het publiek gepresenteerd. Naast deze genomineerden heeft de jury besloten om op eigen initiatief een Aanmoedigingsprijs uit te reiken aan PublicSpaces.
Vervolgens zijn de awards uitgereikt en is het juryrapport gepubliceerd.