De Amerikaanse telecomprovidor Verizon koopt de internettak van internetonderneming Yahoo voor een bedrag van 4,4 miljard euro. De telecomfirma gaat de nieuwe aanwinst integreren met het eerder door hen overgenomen AOL, de grootste internetprovider in de Verenigde Staten.
Yahoo werd in de jaren negentig gelanceerd en ontwikkelde zich naar eigen zeggen tot een van de grootste internetondernemingen. Het internetbedrijf stelt dat maandelijks een miljard mensen gebruikmaken van zijn diensten, zoals Flickr, Tumblr en Yahoo Weather.
Verkoop
Het grote bezoekersaantal heeft echter nooit geresulteerd in grote winsten. Uiteindelijk besloot de bedrijfstop dan ook om de kernactiviteiten te verkopen. Verizon wil met behulp van de internetdiensten van Yahoo de concurrentie aangaan met Google op de online advertentiemarkt. Eerder al kocht Verizon om die reden de internetgigant AOL voor een vergelijkbaar bedrag. De overname moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders. Volgens Yahoo en Verizon zal dat proces eind 2016 afgerond zijn. In de tussentijd blijft de internetonderneming opereren als een onafhankelijke onderneming, waarna het bedrijf verdwijnt.
Alibaba en Yahoo Japan
Wat overblijft, is het aandeel dat Yahoo heeft in Alibaba en Yahoo Japan. Die aandelen, gezamenlijk 36,4 miljard euro waard, worden in een aparte holding ondergebracht. Topvrouw Marissa Mayer krijgt een nieuwe rol in de samengevoegde bedrijven.