De Berlijnse start-up Relayr heeft de innovatiewedstrijd CODE_n gewonnen. Deze wedstrijd werd voor de vierde keer op de ict-vakbeurs CeBIT gehouden en stond dit jaar in het teken van internet of things (IoT). Het bedrijf biedt het product Wunderbar waarmee software-ontwikkelaars IoT-toepassingen kunnen bouwen. Voor de winnaar lag een cheque van dertigduizend euro klaar. Aan de finale deden vijftig start-ups uit zeventien landen mee, waaronder de Nederlandse 'jonkies' Homey en ULU.
De jury vond Relayr met zijn product en zakelijk model het thema ‘Into the Internet of Things’ het best belichamen. Wunderbar van Relayr ziet er volgens haar uit als een chocoladereep die vol zit met geavanceerde sensortechnologie. Al die verschillende sensoren, om bijvoorbeeld aspecten als temperatuur, luchtvochtigheid en snelheid te meten, kunnen als ‘stukjes chocolade’ worden afgebroken en bevestigd aan fysieke objecten. Daardoor zijn softwareontwikkelaars in staat, om zonder kennis van elektronica, smartphone-apps te bouwen die IoT-taken kunnen verrichten. Hardware- en softwarecommunicatie verkoopt via het open sensor-cloudplatform van Relayr.
Finalisten
De vijftig finalisten laten deze week hun innovatieve toepassingen zien in Hal 16 tijdens de CeBIT 2015 die nog loopt tot en met 20 maart in Hannover op het beursterrein van Deutsche Messe. Onder het vijftigtal zitten twee Nederlandse start-ups: Athom uit Enschede biedt de digitale assistent Homey aan en ULU pioniert met een analysesysteem voor bestuurders van voertuigen. Dat laatste bedrijf zit op de High Tech Campus in Eindhoven, maar werkt ook met Sloveense ontwikkelaars.
Behalve Relayr vielen er nog twee bedrijven in de prijzen. Hoofdsponsor E&Y hield een publiekswedstrijd waarbij de Noorse start-up Greenbird Integration Technology de meeste stemmen kreeg. Deze start-up levert slimme meetoplossingen en advies aan nutsbedrijven en mag onder begeleiding van het advieskantoor tijdens een tour zijn kunsten gaan vertonen in Silicon Valley in de hoop investeerders en business partners te trekken.
Een andere, mede-sponsor, Salesforce.com, liet zijn oog vallen op Aisoy Robotics. Deze leverancier van sociale robots mag zich presenteren tijdens de Dreamforce ‘15 conferentie van het softwareconcern in San Francisco.
DNA
CODE_n, wat staat voor ‘Code of the New’ (het innovatie-dna), is opgezet door Ulrich Dietz, directeur van de Duitse ict-dienstverlener GFT Technologies. Tot de hoofdpartners behoren CeBIT/Deutsche Messe en adviesbureau E&Y.
Thema’s van de eerdere edities waren mobiele oplossingen (Code_n12), energiebesparing (Code_n13) en big data (Code_n14). Het Rotterdamse Greenclouds en het Duitse Changers.com werden tot de winnaars van Code_n13 bekroond.
Viewsy, een Londense startup die analysesoftware levert waarmee bedrijven uit de detailhandel fysiek klantgedrag kunnen onderzoeken, was de nummer 1 van CODE_n14. Mytaxi uit Hamburg won de eerste editie, CODE_n12.