Adyen, aanbieder van betalingstechnologie, heeft tweehonderdvijftig miljoen dollar aan financiering opgehaald. De financieringsronde werd geleid door de Amerikaanse investeringsmaatschappij General Atlantic. Andere deelnemers waren Temasek, Index Ventures en Felicis Ventures. Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft staan, wil met het extra kapitaal zijn wereldwijde betaalplatform versneld uitbreiden, met name in Azië en de Verenigde Staten.
Volgens Adyen stelt zijn omnichannel-platform bedrijven in staat om vrijwel elk type betaling te accepteren, overal ter wereld en via elk betalingskanaal, of het nu gaat om betalingen via internet, vanaf een mobiel apparaat of in een winkel. Het bedrijf en zijn investeerders zien grote groeikansen omdat veel betalingen nog altijd worden verwerkt met behulp van legacy platforms die op een verouderde infrastructuur draaien en niet goed zijn ingericht op de wereldwijde e-handel.
Groeitempo
Adyen stelt met zijn betalingsplatform handelaren in staat om betalingen te accepteren vanuit vrijwel elk land ter wereld en in 187 valuta. Het platform kan betalingstransacties integraal verwerken dankzij rechtstreekse verbindingen met alle grote creditcardbedrijven. Zijn omnichannelplatform biedt ondersteuning voor meer dan 250 betalingsmethoden, waaronder Apple Pay, Alipay in China, Boletos in Brazilië, Qiwi in Rusland, automatische incasso via SEPA in Europa en Konbini in Japan.
Het bedrijf zegt de investering aan te wenden voor het verhogen van zijn groeitempo, het uitbreiden van zijn internationale aanwezigheid en het bevorderen van het wereldwijde gebruik van zijn platform, met een speciale focus op markten in Noord-Amerika en de regio Azië-Pacific. Daarnaast stelt deze forse kapitaalinjectie Adyen in staat om innovatieve tools te blijven ontwikkelen voor omnichannel-betalingsmogelijkheden.
Bibit
Adyen is in 2006 opgericht door Pieter van der Does en Arnout Schuijff, met kapitaal dat zij hadden overgehouden aan de verkoop van het online betaalbedrijf Bibit aan de Royal Bank of Scotland. Inmiddels beschikt het bedrijf over hoofdkantoren in Amsterdam en San Francisco en vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Het bedient ruim 3500 klanten, waaronder grote internetbedrijven als Facebook, Airbnb, Spotify, Groupon, Evernote en Booking.com, maar ook bedrijven als Vodafone en KLM.