Pinkroccade Local Government kiest het business-rule platform Aquima van Everest als process engine van de nieuwe burgerzakenoplossing 'Gemeente as a Service'. Voor gemeenten is goede en efficiënte dienstverlening essentieel. Pinkroccade ontwikkelt een nieuwe burgerzakenoplossing die dit combineert met flexibiliteit en businessinnovatie.
Gemeenten kunnen met deze oplossing zelf snel inspelen op veranderingen. De gebruiksvriendelijke selfservice door de burger en efficiënte zaakgerichte afhandeling door de ambtenaar staan daarbij centraal. Pinkroccade verwacht daarmee een aanzienlijke besparing te realiseren op de bedrijfskosten van gemeenten.
Wijzigingen in wetten
Er worden intelligente e-formulieren gerealiseerd die op basis van in Aquima gemodelleerde processen aan de burger of baliemedewerkers worden aangeboden. Dit alles wordt ondersteund door kennisregels, niet alleen voor het controleren en beoordelen van de aanvragen, maar ook voor het routeren en prioriteren van taken voortkomend uit een gevraagde dienst of product. Als er wijzigingen zijn in wetten die op meerdere processen van de gemeente van toepassing zijn, kan gelokaliseerd worden op welke processen deze wet van toepassing is en kan de wijziging in één keer worden doorgevoerd.
‘Wij zochten een oplossing die zaakgericht werken bij onze klanten ondersteunt en inspeelt op innovatieve en gebruiksvriendelijke interactie met de burger en ambtenaar', zegt Mat Keijer, business manager bij PinkRoccade Local Government. ‘Aquima voldoet aan deze eisen. De reeds afgeronde burgerzaken-apps die met Aquima tot stand zijn gekomen, worden enthousiast ontvangen door gemeenten. Ze komen tegemoet aan de wens van gemeenten voor betere dienstverlening en efficiëntere bedrijfsvoering. Ons doel is dat de burger en ambtenaar op deze wijze prettiger kunnen werken en dat gemeenten door het toepassen van deze business innovatie en technologische innovaties minder bedrijfskosten hebben.'
Huwelijksaangifte, verhuizing en geboorte
Voor de ontwikkeling van de nieuwe burgerzakenoplossing wordt nauw samengewerkt met verschillende gemeenten. Het is een cocreatie met klanten waarin de pragmatische kennis van gemeenten samen gaat met moderne ict-kennis. Inmiddels zijn er al apps tot stand gekomen voor huwelijksaangifte, verhuizing en geboorte. Zij vullen alle benodigde gegevens, zoals de locatie en gewenste ambtenaar in. Vervolgens komt deze aanvraag terecht in de workflow van de ambtenaar. Hierin zijn alle processtappen end-to-end vastgelegd. De ambtenaar houdt de regie en krijgt een alert als er kritische informatie mist of een volgende stap genomen moet worden. De burger kan zijn aanvraag continu volgen. Door deze manier van werken nemen burgers een belangrijk deel van het proces over en profiteren zij van 24/7 zelfservice. Het bespaart de ambtenaar tijd doordat op deze wijze sneller wordt gewerkt en bovendien heeft de ambtenaar compleet inzicht over inhoud en voortgang.
Goed initiatief.
Vind het bizar dat elke gemeente zijn eigen it-wiel aan het uitvinden is en zich op kosten van de belastingbetaler wil onderscheiden van andere gemeenten..
Een paspoort, rijbewijs, geboorteaangifte, uittreksel, etc etc, het is allemaal precies hetzelfde proces in heel Nederland. Toch lijkt het alsof elke gemeente weer een andere it-oplossing heeft..
Zal wel met politiek te maken hebben, het altijd ‘beter’ (in ieder geval anders) willen doen dan de vorige lichting.
Laten we hopen dat dit soort oplossingen daadwerkelijk ‘onze’ kosten gaat drukken en niet alleen PinkRoccade geld oplevert.
Een zeer goed idee, echt van het kaliber “dat had ik zelf ook kunnen bedenken” (bedoeld als compliment).
Gemeentes zijn qua it-werkzaamheden in hoge mate uitwisselbaar, en dit zou een goede stap kunnen zijn richting de brede invoering van de overheids-servicebus, of digikoppeling zoals het nu heet.
Misschien een ideetje voor de rijksoverheid om te voldoen aan NORA, en RSGB e.d. verplicht te stellen, zodat ook concurrentie mogelijk is 🙂
Goede nieuws is dat innovaties in it het nu mogelijk maken business innovatie toe te passen in de overheidsprocessen. De wetgever is ook toegevelijker. De modernisering GBA (mGBA) en digitalisering Burgerlijke Stand, gaat nu zijn vruchten afwerpen. Met oude technologie lukt dat niet.
Dus ja… had eerder gemogen, doch laat ons de kans grijpen het nu op te pakken.
Mat